Kronik

Rådgiver: Vi må ikke opgive blended finance på grund af en enkelt rapport

KRONIK: Vi skal ikke opgive blended finance på grund af en enkelt rapports konklusioner om mobiliseringsfaktoren. Det er i stedet vigtigt, at vi stiller og analyserer de rigtige spørgsmål. Debatten om blended finance fortjener en nuancering, skriver Lasse Møller.

Vejbyggeri i Bangladesh, der skal sikre mod oversvømmelser. Danida og Local Governance Engineering Department støtter projektet.
Vejbyggeri i Bangladesh, der skal sikre mod oversvømmelser. Danida og Local Governance Engineering Department støtter projektet.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lasse Møller
Rådgiver i OECD's udviklingsfinansieringsteam

Det seneste års debat om blended finance er både tiltrængt og betimelig. Med verdensmålsdagsordenen og erkendelsen af, at private investeringer vil være nødvendige for at opfylde verdensmålene, er det vigtigt at drøfte ikke alene, hvordan vi mobiliserer mest mulig privat kapital og får investeringerne kanaliseret i retning af bæredygtig udvikling, men også, hvordan investeringerne når ud til de lande og sektorer, der har mest brug for dem.

Men debatten om blended finance, som den er foregået i Danmark, fortjener en nuancering. Vi har ikke nødvendigvis alle de rigtige svar, men vi bør i hvert fald sikre os, at vi får stillet de rigtige spørgsmål. Det ville være ærgerligt, hvis det endte med, at vi skyllede babyen ud med badevandet.

Den kritiske del af den danske debat om blended finance har især hæftet sig ved to forhold; dels mobiliseringsfaktoren, det vil sige hvor meget en offentlig udviklingskrone mobiliserer af private investeringer, og dels det forhold, at blended finance ikke har formået at tiltrække private investeringer til de mindst udviklede lande og til de mest vanskelige sektorer.

Fakta
Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Argumentet om mobiliseringsfaktoren
Hvad angår mobiliseringsfaktoren, har både politikere, debattører og forskere henvist til Overseas Development Institute‎s rapport fra april 2019 om blended finance, der konkluderer, at drømmen om at mobilisere billioner til investeringer i verdensmålene via den private sektor er og bliver en drøm.

I gennemsnit har hver udviklingskrone ifølge instituttets analyse mobiliseret 75 øre i udviklingslandene, mens tallet falder til 37 øre, hvis man kigger isoleret på lavindkomstlandene.

Lad os prøve at drøfte, hvordan vi sikrer, at vi får et bedre rammeværk til at måle effekten af blended finance, et rammeværk der også inddrager kvaliteten og de dynamiske effekter af investeringerne. 

Lasse Møller
Udviklingspolitisk rådgiver

Overseas Development Institute‎s rapport er i den danske debat blevet brugt som argument for at opgive blended finance og nytænke, hvordan vi bedst mobiliserer bæredygtige investeringer i udviklingslande via den private sektor.

Det er ærgerligt, at lige netop argumentet om mobiliseringsfaktoren har fået så stor og negativ vægt i den danske debat. Der er nemlig en hel række årsager til, at man bør være forsigtig, når man konkluderer noget på grundlag af, hvor meget privat kapital en offentlig udviklingskrone mobiliserer her og nu.

Giver kun et øjebliksbillede
For det første giver mobiliseringsfaktoren et øjebliksbillede, der ikke siger noget om de dynamiske effekter af at få private investorer trukket med ind på et marked. Hvis private investorer her og nu lægger 37 øre oven i en offentlig udviklingskrone, der for eksempel investeres i et energiprojekt i et lavindkomstland, så siger den information i sig selv ikke noget om, hvad der sker med investeringen over tid.

Kommer der andre investorer længere ude i horisonten? Har de private investorer lært noget, som kan få dem til at investere på egen hånd i fremtiden, eller har de bare lært at undgå visse typer investeringer uden massiv offentlige støtte?

De 37 øre siger heller ikke noget om, hvad der sker på energimarkedet over tid. Formår de private investeringer at udvikle energimarkedet hurtigere, end det ellers ville være sket? Bliver der udviklet nye standarder, der gør det nemmere og mindre risikofyldt for fremtidige private investorer at investere på markedet? Skabes der øget pres på at få reformeret en måske utidssvarende regulering af sektoren?

Blended finance fremhæves (og kritiseres) ofte for at være transaktionsfokuseret og ikke transformerende. Men markedsskabende, dynamiske effekter kan også virke transformerende. Uden at kende de dynamiske effekter af private investeringer på et givent marked er det vanskeligt at vurdere en given mobiliseringsfaktor.

Siger ikke noget om kvaliteten
For det andet siger mobiliseringsfaktoren ikke noget om kvaliteten af investeringerne. Bringer de 37 øre (og mulige fremtidige private investeringer) også ny teknologi, nye kompetencer og nye ideer til markedet?

Hvad vil de dynamiske effekter heraf være? Skaber de 37 øre hårdt tiltrængte kvalitetsarbejdspladser i den private sektor i et land, der er præget af ustabilitet og høj arbejdsløshed? Hvis ikke vi kender noget til kvaliteten og de dynamiske effekter af investeringerne, er det vanskeligt at vurdere, om prisen på én offentlig udviklingskrone for 37 øres private investeringer her og nu på et givent marked er høj eller lav.

For det tredje er mobiliseringsfaktoren vanskelig at fastsætte for en række instrumenter, herunder blandt andet garantier. Analyser har vist, at garantier er særligt velegnede til at mobilisere private investeringer. Men en garanti repræsenterer ikke et flow på samme måde som en konkret investering, og der er (endnu) ikke enighed om, hvordan vi skal sætte værdien – og dermed mobiliseringsfaktoren – af en garanti, som ofte ikke kommer til udbetaling (og som i nogle tilfælde er ufinansieret).

Usikre data
For det fjerde skal man være forsigtig med de data, der ligger til grund for udregninger af mobiliseringsfaktorer, for der er altid udfordringer. Det hænger sammen med, at der findes flere forskellige definitioner af blended finance og flere forskellige måder at opgøre mobiliseringsfaktoren på.

Adgangen til data er endvidere ofte hæmmet af forskellige klausuler om fortrolighed, hvor hensynet til investeringsbeslutninger og forretningsinteresser vægtes højt. Tilsammen betyder dette, at der ikke findes anerkendte data for flere instrumenter (som for eksempel garantier), og at de data, der er til rådighed, er behæftet med usikkerhed.

Overseas Development Institutes analyse er ingen undtagelse. Den bygger på OECD's tal for mobilisering af private investeringer i perioden 2012-2015, men de tal er heller ikke fuldt dækkende. De tal stammer fra indberetninger fra 35 institutioner (ud af 80 adspurgte) og dækker kun udvalgte instrumenter. Det er således information om et begrænset antal instrumenter fra et begrænset antal institutioner.

Overseas Development Institute erkender selv i deres rapport, at opgørelsen bygger på et begrænset og usikkert datagrundlag og ikke er ideel. Tal fra andre kilder, for eksempel EU-Kommissionen, giver helt andre (højere) mobiliseringsfaktorer (uden at det i sig selv er et endegyldigt modargument). Pointen er, at der er mange måder at gøre det op på afhængigt af formål og type, og at de data, der findes i markedet, er behæftet med usikkerhed.

Dilemma: Mobiliseringsfaktor og additionalitet
For det femte er der et dilemma mellem mobiliseringsfaktoren og udviklingskronens additionalitet, det vil sige, hvor stor en forskel udviklingskronen gør. Ville investeringerne være blevet gennemført selv uden den offentlige støtte?

Hvis man kan mobilisere 15-20 private investeringskroner for hver offentlig udviklingskrone, der investeres i et projekt, så er det spørgsmålet, om udviklingskronen overhovedet var nødvendig for at få private investorer med i projektet.

Hvis vi stiller høje krav til mobiliseringsfaktoren, må vi være klar over, at vi alt andet lige vil presse udviklingskronerne i retning af investeringer, som private investorer formentlig selv ville være mere villige til at gennemføre uden offentlig støtte. Det vil have konsekvenser ikke alene for karakteren af investeringerne, men også for hvor investeringerne finder sted.

Læs også

Kritikernes hovedargument
Og her er vi fremme ved den kritiske debats andet hovedargument, nemlig at blended finance ikke formår at tiltrække private investeringer til de fattigste og mindst udviklede lande.

Her citeres OECD's rapport fra 2019, som konkluderer, at det kun er seks procent af de mobiliserede private investeringer, der er gået til de mindst udviklede lande i perioden 2012-2017 (hvorimod over 70 procent er gået til mellemindkomstlande).

Ingen burde være overraskede, heller ikke kritikerne af blended finance. Alle ved, at det er svært at få private investorer til at interessere sig for meget fattige og ofte ustabile lande med høj grad af økonomisk usikkerhed.

Jo rigere og mere stabilt et land er, jo lettere er det at tiltrække private investorer. Det er ikke overraskende.

Vi er ikke gode nok
Tilbage står, at vi åbenlyst ikke er gode nok til at mobilisere privat kapital på vanskelige markeder og i vanskelige sektorer. Men det ændrer ikke ved, at økonomisk udvikling og arbejdspladser skal skabes i og af den private sektor, også i de fattige, skrøbelige og konfliktramte lande og regioner.

Forudsætningerne for at få den private sektor i spil er selvsagt meget forskellige i forskellige lande, men grundlæggende er opgaven den samme. Der skal skabes nogle rammevilkår, der gør det attraktivt for den private sektor at investere på markeder og i projekter, der kan bidrage til at opfylde verdensmålene.

Det er en vanskelig opgave særligt i de mindst udviklede og risikofyldte lande, hvor de relevante institutioner – både statslige og ikke-statslige – alt for ofte enten ikke eksisterer eller er svage og dysfunktionelle. Men det er jo ikke i sig en undskyldning for at afholde sig fra at møde udfordringen.

Spørgsmålet er, hvordan udfordringen løses mest effektivt. Rigtig meget udviklingsbistand fra rigtig mange donorer (også Danida) er gennem rigtig mange år blevet investeret i at støtte bedre rammevilkår for den private sektor i udviklingslandene. Det gælder også i vanskelige og risikofyldte lande.

Blandede resultater
Resultaterne har været blandede, og årsagen er velkendt. At skubbe på reformer til forbedring af investeringsklimaet i udviklingslandene er en vanskelig opgave, der ofte besværliggøres af manglende kapacitet og lokal modstand fra økonomiske og politiske interesser. Det betyder ikke, at arbejdet med at skabe bedre rammevilkår for investeringer skal indstilles; tværtimod.

Men en vigtig del af at skabe gode rammevilkår i form af et sundt investeringsklima er også at hjælpe med at opbygge nye markeder, hvor den private sektor tør og vil investere og dermed være med til at skabe de arbejdspladser og den dynamik, der er brug for. Her kan blended finance være med til at give en hjælpende hånd.

Vi ved imidlertid endnu ikke nok om, hvorvidt og hvor meget blended finance kan hjælpe os på de vanskelige markeder. Men i stedet for at opgive blended finance på grundlag af en tvivlsom konklusion om mobiliseringsfaktoren i en enkelt rapport, fortjener blended finance, at vi i det mindste får stillet og analyseret de rigtige spørgsmål. Lad os prøve at drøfte, hvordan vi sikrer, at vi får et bedre rammeværk til at måle effekten af blended finance, et rammeværk der også inddrager kvaliteten og de dynamiske effekter af investeringerne.

Vigtige spørgsmål
Hvordan kan vi udvikle en metode, så vi er sikre på, at den offentlige udviklingskrone rent faktisk er nødvendig (additionel)? Hvordan sikrer vi, at offentlig støtte til blended finance-projekter minimeres og fases ud, så den private sektor selv kan videreudvikle markederne? Hvordan etablerer vi en incitamentsstruktur, der får udviklingsfinansieringsinstitutionerne (for eksempel Investeringsfonden for Udviklingslande og Verdensbanken) til at være mere risikovillige?

Hvordan sikrer vi, at de har den nødvendige kapacitet til at operere også på de vanskelige markeder? Hvordan sikrer vi øget transparens i deres operationer? Og hvordan sikrer vi, at blended finance opbygger nye markeder og ikke bidrager til en ulige spillebane, hvor brug af udviklingsbistand underbyder og dermed udelukker private investorer? 

En analyse af disse spørgsmål vil bringe mere og tiltrængt viden om, hvorvidt og hvordan udviklingsfinansieringsinstitutionerne og blended finance kan bruges mere effektivt også på de vanskelige markeder og i de vanskelige sektorer.

Ikke kun et dansk anliggende
Spørgsmålene og udfordringerne er naturligvis ikke alene et dansk anliggende. Der pågår et større internationalt arbejde, blandt andet i regi af OECD med henblik på at skabe en fælles forståelse af blended finance og herunder udvikle fælles retningslinjer for, hvordan man bedst mobiliserer kommerciel kapital til bæredygtige investeringer med et minimum af støtte, måler udviklingseffekten af investeringerne, sikrer additionalitet af udviklingskronerne i blended finance-projekter og øger transparensen i blended finance-operationer.

Danmark støtter det internationale arbejde med både penge og en langtidsrådgiver i OECD's udviklingsfinansieringsteam.

Vi skulle gerne blive klogere på, hvordan vi optimerer effekten af vores udviklingssamarbejde, når det gælder den vigtige dagsorden at få mobiliseret privat kapital til bæredygtige investeringer, også på de vanskelige markeder.

----------------------------

Lasse Møller har arbejdet med udviklingsbistand i mere end 25 år og er p.t. sekunderet rådgiver i OECD's udviklingsfinansieringsteam siden september 2019. Synspunkterne i artiklen er Lasse Møllers egne og udtrykker ikke OECD's officielle holdning til blended finance.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00