Debat

Direktør: Kommuner misbruger planloven til at blokere for friplejehjem

Der er brug for at sætte tempo på opførelsen af flere friplejehjem, men det kræver en justering af forholdet mellem friplejeloven og planloven. Nogle kommunale embedsmænd og politikere bruger nemlig planlovens bestemmelser til at blokere for nye friplejehjem, skriver Attendo-direktør Søren Andersen.

Det er relevant at drøfte, hvordan vi som samfund udvikler modeller, der sikrer flere muligheder for de ældre og sikrer dem medbestemmelse i forhold til valget af plejehjem, skriver Søren Andersen.
Det er relevant at drøfte, hvordan vi som samfund udvikler modeller, der sikrer flere muligheder for de ældre og sikrer dem medbestemmelse i forhold til valget af plejehjem, skriver Søren Andersen.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Søren Andersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er rigtig mange holdninger til, hvad der skal til for at skabe værdig ældreomsorg. Jeg mener, at den helt afgørende stemme i dette må komme fra de ældre selv og fra deres pårørende. 

I levetiden for den generation, der bor på vores plejehjem disse år, er vi gået fra én tv-kanal, ét flyselskab og ét teleselskab til en mangfoldighed af tilbud, så man kan vælge det, der passer bedst til den enkelte. Men hvorfor skal man fratages denne mulighed, fordi man bliver gammel? Det skal man i min optik heller ikke.

Derfor er det relevant at drøfte, hvordan vi som samfund udvikler modeller, der sikrer flere muligheder for de ældre og sikrer dem medbestemmelse i forhold til valget af plejehjem.

Med friplejeloven kommer man et godt stykke af vejen med at sikre de ældre medbestemmelse. Private leverandører kan etablere plejehjem og får den samme betaling fra det offentlige, som det koster kommunen at drive plejehjem. Det bliver altså ikke dyrere for de ældre at vælge et alternativt tilbud.

Jeg ved godt, hvor jeg helst vil bo, når jeg bliver gammel; nemlig der, hvor presset for at levere god service er størst

Søren Andersen
Direktør, Attendo

Private arbejder benhårdt

Den private operatør får ingen garanti for, at der rent faktisk kommer beboere. Derfor skal den private operatør arbejde benhårdt for at levere et tilbud og et kvalitetsniveau, som de ældre og deres pårørende finder attraktivt. For ellers er der ikke nogen kunder i butikken.

Det frie valg – og dermed også fravalg – sikrer altså, at de private leverandører har hånden på kogepladen ved opførsel og drift af et plejehjem.

Etableringen af et nyt plejehjem kræver en trecifret millioninvestering, så det skal være attraktivt for borgerne, så de vælger det, hvis man som direktør gerne vil beholde sit job.   

Dermed er de private operatører tvunget til at se respektfuldt på borgerne, der er vigtige kunder, som skal serviceres – og altså ikke en omkostning, hvor kvalitet måles i minutter.

Metoden giver i øvrigt også medarbejderne flere arbejdsgivere at vælge imellem og skaber dermed sund konkurrence om et godt arbejdsmiljø.

Læs også

Jeg ved derfor godt, hvor jeg helst vil bo, når jeg bliver gammel; nemlig der, hvor presset for at levere god service er størst. 

Men hvis modellen nu er så god, hvorfor er der så ikke langt flere friplejehjem i Danmark? Det skyldes primært to forhold: Manglende transparens omkring økonomien i drift af plejehjem og brug af planloven som bremseklods.

Planlov bruges til at blokere for friplejehjem

Flere partier har foreslået en uafhængig enhed, hvor private operatører skal kunne indbringe forhold, hvis man mener, at en kommunal takst er forkert beregnet.

Det er en brugbar løsning. Et supplement til dette kunne være, hvis hver enkelt kommune på sin hjemmeside skulle offentliggøre omkostningen per plejedag, skoledag og børnehavedag.

Hvis opførslen af friplejehjem skal op i tempo, skal der ske en justering af forholdet mellem friplejeloven og planloven

Søren Andersen
Direktør, Attendo

Det kunne gøres side om side med kvalitetsstandarder, så man som skatteborger får et reelt billede af sin kommune – og så man som potentiel leverandør får et overblik over, hvad man skal kunne konkurrere med.

Udgangspunktet for friplejeloven er, at man som leverandør kan etablere sig i alle kommuner. I praksis sker der dog ofte det, at der er brug for en ny lokalplan, der skal tillade plejehjemsdrift.

Planloven bruges i nogle tilfælde af både kommunale embedsmænd og politikere til at forhindre eller forsinke opførsel af friplejehjem.

Hvis opførslen af friplejehjem skal op i tempo, så de ældre får bedre mulighed for selv at bestemme, skal der ske en justering af forholdet mellem friplejeloven og planloven.

Denne justering bør ske nu, så fremtidens ældre selv frit kan vælge mellem leverandør. De burde være gamle til nok til selv at vælge.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00