Debat

Dansk Erhverv: Forkerte takster skævvrider konkurrencen og fratager de ældre det frie valg

Efter regeringens præsentation af en reform af ældreområdet venter nu de politiske forhandlinger. Forudsætningen for de gode intentioner om frit valg er korrekte takster til selvejende og private leverandører, skriver Morten Jung, der anbefaler at oprette en vejlednings- og kontrolenhed for at sikre lige konkurrence.

En vejlednings- og kontrolenhed vil skabe gennemsigtighed i økonomien og korrekte takster, skriver Morten Jung.
En vejlednings- og kontrolenhed vil skabe gennemsigtighed i økonomien og korrekte takster, skriver Morten Jung.Foto: Pressebillede/Dansk Erhverv
Morten Jung
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En buffet med én ret er ikke en buffet.

Derfor er det rigtig positivt, at regeringen lægger op til en frisættelse på ældreområdet, hvor flere selvejende og private aktører skal bidrage til at sikre de ældre en værdig alderdom og en bredere palet af muligheder. Et valg mellem kommunal og kommunal er som bekendt ikke et reelt valg.

Der er dog én forudsætning, som er afgørende for, at de gode intentioner kan omsættes til konkrete resultater og dermed et reelt frit valg for de ældre: Det handler om korrekte takster til de selvejende og private leverandører af ældrepleje.

Læs også

Samme pris for samme pleje

Det er ikke alle kommuner, der tilbyder et alternativ til den kommunale ældrepleje. Heldigvis har vi mange ildsjæle, der gerne vil byde sig selv til og levere for eksempel plejehjemspladser.

Forudsætningen for, at de selvejende og private leverandører har lyst til at levere omsorg og pleje, er dog, at økonomien kan løbe rundt.

Lige nu er det sådan, at det i langt de fleste situationer er kommunen, der beregner en takst til deres selvejende og private leverandører. Taksten er betaling for den plejehjemsplads, de tilbyder de ældre, og som er et alternativ til kommunens egne plejehjem.

Når kommunen ikke regner alle omkostninger i taksten, fremstår kommunens tilbud billigere, end det reelt er.

Morten Jung
Markedschef, Dansk Erhverv

Taksten skal basere sig på, hvad det vil koste kommunen selv at levere et tilsvarende tilbud. Altså samme pris for samme ydelse, der grundlæggende er et fair princip. Alle tilbud får den samme takst, uanset om det er kommunalt, selvejende eller privat.

Desværre har vi fra Dansk Erhvervs side mange eksempler på, at ældreplejeleverandører modtager en forkert takst.

Taksten er forkert, fordi kommunen ikke indregner alle kommunens egne omkostninger, når der beregnes, hvad det koster kommunen selv at drive et tilsvarende tilbud.

Når kommunen ikke regner alle omkostninger i taksten, fremstår kommunens tilbud billigere, end det reelt er. Men taksten afspejler ikke de faktiske omkostninger forbundet med at levere tilbuddet.

Omkostningerne forsvinder ikke, fordi de ikke medregnes i taksten til deres private og selvejende leverandører, og kommunen kan afholde omkostningerne selv uden at lade dem indgå i takstberegningen.

Læs også

Det skævvrider konkurrencen og fratager de ældre et reelt frit valg, fordi vi – hvis ikke der sker et opgør med den ugennemsigtige økonomi bag taksterne – risikerer, at selvejende og private leverandører ikke kan få det til at løbe rundt.

Fair konkurrence

Eftersom kommunerne ofte beregner taksterne, som de ikke-kommunale leverandører modtager, er vi nødt til at etablere en mekanisme, der kan sikre de ældre et reelt frit valg ved at eftergå, hvorvidt taksterne faktisk er korrekte.

Takster og kommunal økonomi lyder muligvis som noget, der kræver sort bælte i Excel. Men som vi alle ved, er økonomi og gennemsigtighed heri en grundsten for at have valg at vælge imellem.

Vi er nødt til at samarbejde på tværs af offentlige, selvejende og private aktører.

Morten Jung
Markedschef, Dansk Erhverv

For hvis det ikke kan betale sig at være selvejende eller privat leverandør af ældrepleje, hvilke selvejende og private leverandører skal de ældre så vælge imellem?

Derfor mener vi fra Dansk Erhverv også, at det eneste fornuftige, regeringen kan gøre i denne situation, er at etablere en vejlednings- og kontrolenhed – en takstenhed – der kan realitetsbehandle og eftergå kommunernes takster til deres leverandører af ældrepleje.

For når vi bliver flere ældre, der også forventer bedre ældrepleje, så er vi nødt til at samarbejde på tværs af offentlige, selvejende og private aktører.

Forudsætningen er dog, at vi har gennemsigtighed i økonomien og korrekte takster. Det vil en vejlednings- og kontrolenhed være med til at løse.

Fra Dansk Erhverv er budskabet klart: Lad os etablere en enhed, der har kompetence til at rådgive, behandle og træffe afgørelser i sager om takster.

Det er et spørgsmål om et reelt frit valg for de ældre og fair og lige konkurrence på et område, hvor danskerne faktisk ønsker flere muligheder for at bestemme over deres egen alderdom.

Økonomi har betydning, for vi kan ikke tilbyde flere muligheder, hvis de økonomiske forudsætninger ikke er til stede.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Jung

Markedschef, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (CBS. 1996)

0:000:00