Debat

Rasmus Brygger: 37 timers aktivering skal ses som en hjælp - ikke en straf

DEBAT: Flere flygtninge og indvandrere kan komme i job, hvis ny reform bliver implementeret rigtigt. Men straf-retorikken kan give bagslag, skriver stifter af Danmarks Videnscenter for Integration.

"Hvis politikerne ikke bliver dygtigere til at tale værdien af en helhedsorienteret beskæftigelsesindsats op, så risikerer de at stå tilbage med en besværlig, dyr og effektløs reform," skriver Rasmus Brygger,
"Hvis politikerne ikke bliver dygtigere til at tale værdien af en helhedsorienteret beskæftigelsesindsats op, så risikerer de at stå tilbage med en besværlig, dyr og effektløs reform," skriver Rasmus Brygger,Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg tror, der er stort potentiale i tanken om 37 timers aktivering til indvandrere og flygtninge. Mens der naturligvis er mange underliggende diskussioner om centralisering, målgruppe og ressourcer, så er garantien for en målrettet integrationsindsats spændende.

Både Norge og Sverige får markant flere flygtninge i beskæftigelse, og en del af det skyldes formentlig deres noget mere intensive indsats. Intensiv skal her forstås som om, at man investerer i et bredt arsenal af ressourcer for at give flygtninge en fod indenfor samfundet.

Én af de væsentlige forskelle mellem en dansk og en svensk/norsk indsats er - at vi siden trepartsaftalen i 2016 - har satset benhårdt på den virksomhedsrettede aktivering. Det er grundlæggende en sund logik, for hvorfor ikke fokusere kræfterne på de indsatser, der historisk virker bedst?

Men noget er alligevel fejlet i indsatsen, for en stor del af de flygtninge, der kom hertil under flygtningekrisen, er fortsat ikke i arbejde. Det gælder særligt de kvindelige flygtninge. Her er kun én ud af fem i arbejde.

FAKTA

Temadebat: Større krav til indvandrere på offentlig forsørgelse?

Nytilkomne og indvandrere med et stort integrationsbehov, der er på integrationsydelse eller kontanthjælp, skal deltage i 37 timers aktivering om ugen, hvis det ikke skal gå udover pengepungen.

Det mener beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og integrationsminister Matias Tesfaye (S).Konkret foreslår regeringen, at indvandrere skal deltage i enten praktik, nyttejobs eller kurser på fuld tid. Ellers ryger ydelsen.

Ifølge regeringen skal Folketingets partier forholde sig til en ny model inden sommerferien. Ambitionen er at få flere nytilkomne og indvandrere med stort integrationsbehov i job. I dag står hver tredje indvandrer med ikke-vestlig baggrund nemlig udenfor arbejdsmarkedet.

Altinget benytter anledningen og spørger et hold af debattører: Vil et nyt 37-timerskrav løse problemet? Hvorfor skal reglerne ikke gælde for alle uanset oprindelse? Hvordan får vi flere indvandrere ud på arbejdsmarkedet? Er det overhovedet realistisk at sikre 37 timers aktivering til alle på et arbejdsmarked, der i forvejen er hårdt presset af corona-krisen? Og hvordan hænger strammere krav til ledige indvandrere sammen med regeringen og støttepartiernes fælles ambition om at gøre livet på kontanthjælp mindre presset for børnefamilier?

Panelet består af:Mattias Tesfaye (S), udlændinge- og integrationsminister

Victoria Velasquez (EL), beskæftigelsesordfører

Lars Boje Mathiesen (NB), beskæftigelsesordfører

Bent Bøgsted (DF), beskæftigelsesordfører

Sikandar Siddique (FG), partileder

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), borgmester for Integration og Beskæftigelse i Københavns Kommune

Rasmus Brygger, Danmarks Videnscenter for Integration

Jacob Nielsen Arendt, forskningsleder i Rockwoolfonden

Mads Bilstrup, formand for Dansk Socialrådgiverforening

Iben Bolvig, VIVE

Charlotte Liebak Hansen, forskningschef i Væksthusets Forskningscenter

Søren Heissel, forbundssekretær i 3F

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Potentiale i SOSU-faget
Baseret på vores nordiske naboers større succes er en af fejlene i den danske indsats formentlig det manglende fokus på ordinær uddannelse – måske særligt til kvinderne.

Der er for eksempel et stort potentiale i SOSU-faget, hvor der både er manglende arbejdskraft og relativt gode muligheder for at integrere personer med udenlandsk baggrund.

Investering bør være nøgleordet i integrationsindsatsen. Her spiller myndighedernes arbejde naturligvis en væsentlig rolle, men erfaringen fra det såkaldte paradigmeskifte er, at politikernes udlægning af ny politik klart også påvirker den enkelte flygtning. Når politikerne taler om straf og kontrol, så bliver det hørt.

Her er Folketinget allerede bagud på point. Regeringens udspil bliver allerede klart udlagt som noget ubehageligt for den enkelte flygtning. ”Hvis man ikke møder op, er der ingen ydelse”, lyder underrubrikken for eksempel i denne DR-artikel, der beskriver forslaget om 37 timers aktivering.

Politikerne er allerede godt i gang med at prikke til den negative motivation.

Rasmus Brygger
Stifter af Danmarks Videnscenter for Integration

Ikke kun straf
Venstres forslag om at sende flygtninge afsted i nyttejob 37 timer om ugen, hvis ikke de tager en uddannelse, er et lignende eksempel på brug af aktivering som strafferedskab.

Dermed ikke sagt, at strafelementet i både nyttejob og mere frihåndet brug af økonomiske sanktioner ikke kan virke over for de, der skal have yderligere motivation til at søge arbejde. Men beskæftigelsessystemet er ikke ét ensidet system, der alene er bygget op omkring straf. Og det er vigtigt, at det ikke opfattes sådan af den enkelte ledige.

Man kan tvinge en hest til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke. Vi kan sætte flygtninge på skolebænken til danskuddannelse, på et kursus eller i virksomhedspraktik, men vi kan ikke tvinge dem til at lære, hvis de ikke ønsker det.

Den ene type motivation er negativ: Man kan true den ledige med at trække dem i ydelsen eller sende dem i et udsigtsløst nyttejob.

Den anden motivation er positiv. Den dygtige socialrådgiver overbeviser den ledige om, at aktiveringen er en hjælp og en mulighed for at gøre det lettere at finde et job.

Læs også

Kan give bagslag
Politikerne er allerede godt i gang med at prikke til den negative motivation. Erfaringen fra andre former for integrationspolitik er, at de nok skal lykkedes med at gøre flygtninge og indvandrere opmærksom på det element.

Men hvis de ikke bliver dygtigere til at tale værdien af en helhedsorienteret beskæftigelsesindsats op, så risikerer politikerne at stå tilbage med en besværlig, dyr og effektløs reform.

37 timers aktivering kan i sidste ende være en gave for mange flygtninge og indvandrere. For hvis reformen er rigtigt indrettet og implementeret, bliver de garanteret en opmærksomhed og en indsats, der burde kunne få dem tættere på et job.

Men lige nu er risikoen stor for, at den ikke bliver opfattet som en hjælp. Og det kan give bagslag for det store reformarbejde.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Brygger

Ligebehandlingschef, Institut for Menneskerettigheder
ba.merc. (SDU 2013)

0:000:00