Koch afviser forhøjede benzinpriser

SKAT: Flere grønne organisationer efterlyser højere benzin- og dieselafgifter, men det afviser både Carsten Koch og DTL.
Anders Jerking
Det duer ikke at hæve benzin- og dieselafgifterne. Det vil ikke gavne miljøet, men blot føre til mere grænsehandel. Sådan lyder det fra både DTL og Skattekommissionens formand, Carsten Koch.

Reaktionen kommer, fordi både Det Økologiske Råd, den grønne tænketank Concito og en professor fra DMU efterlyser højere benzin- og dieselafgifter på mellem 50 øre og en krone (se link).

Men den går ikke, mener Carsten Koch.

"Det har vi drøftet rigtig meget, og der er grænsehandelsproblematikken helt afgørende. Vi kan ikke forsvare at sætte benzinafgiften yderligere op, for det vil ende i grænsehandel, hvor folk bruger benzin på at køre til udlandet for at tanke op. Det har vi set før. Derfor er der en hårfin balance, man må respektere," siger han.

Kun lille effekt 
I Dansk Transport og Logistik (DTL) advarer man mod højere takster. Cheføkonom Ove Holm understreger, at afgiften i forvejen er høj.

"Desuden giver det kun en meget lille miljøeffekt, i hvert fald for lastbilers vedkommende. Langt det meste lastbiltransport kan ikke foregå på andre måder. Det vil ikke forsvinde, for varerne skal stadig frem. De bliver bare lidt dyrere," siger han.

DTL henviser desuden til Skatteministeriets beregninger, der viser, at for 10 øre man hæver afgiften, ryger kun 18 procent i den danske statskasse. Resten forsvinder til grænsehandel (se nedenfor).

"Man skulle tro, at det giver en masse penge i statskassen, men det gør det ikke. Der sker en masse små skred, hver gang man piller ved afgiften," siger Ove Holm.

Dokumentation

Det skriver Skattekommissionen om højere benzinafgifter: 

Eksempelvis skønnes en forhøjelse af benzin- og dieselafgiften med 10 øre pr. liter, at have en selvfinansieringsgrad på ca. 80 pct. Det betyder, at det umiddelbare merprovenu stort set forsvinder som følge af ændret adfærd (grænsehandel mv.). Velfærdstabet ved afgiftsforhøjelser kan således overstige merprovenuet ved ensidige afgiftsforhøjelser.

6.2 Afgiftsforhøjelser og selvfinansieringsgrader på udvalgte varer

Afgiftsforhøjelser - selvfinansieringsgrad, pct.
Øl + 5 kr. pr. 30 stk. (33 cl) 32
Vin + 1 kr. pr. 75 cl 32
Spiritus + 10 kr. pr. 70 cl 122
Sodavand + 50 øre pr. liter 27
Tobak + 1 kr. pr. 20 stk./gram 52
Benzin og diesel + 10 øre pr. liter 82

Selvfinansieringsgraden er opgjort som den andel af det umiddelbare merprovenu ved en afgiftsforhøjelse, som tabes som følge af ændret adfærd hos forbrugerne. Selvfinansieringsgraderne er behæftet med usikkerhed.

Kilde: Status over grænsehandel, juni 2007, Skatteministeriet.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ove Holm

Underdirektør, erhvervspolitisk chef, DTL - Danske Vognmænd
cand.merc. (Handelshøjskolen i Århus. 1989)

Carsten Koch

Fhv. sundheds- og skatteminister og MF (S), formand for Cervello A/S, ØUCapital, Nærheden P/S, FredericiaC P/S , Byggeselskabet Danmark
cand.polit. (Københavns Uni. 1971)

0:000:00