Ekspert: Lokalpolitikerne tages som gidsel af Facebook

Facebook tvinger lokalpolitikerne til at skrue op for konflikten, hvis de vil have gennemslagskraft, mener ekspert. Lokalpolitikerne ser ingen vej uden om mediet: ”Hvordan kommer vi ellers udover rampen?".

Facebook, der har mere end to milliarder aktive brugere, har gentagne gange fået ridser i omdømmet for deres rolle i den offentlige debat. 
Facebook, der har mere end to milliarder aktive brugere, har gentagne gange fået ridser i omdømmet for deres rolle i den offentlige debat. Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Nickolaj Storgaard Oksen

Valgkampen er i gang, og en af de store kamppladser er Facebook.

Men er Facebook en udfordring for lokaldemokratiet?

Hvad er algoritmen?
  • Facebooks algoritme er en formel, der skræddersyer hvilket indhold, som du modtager på det sociale medie.
  • Det sker ud fra den data, som Facebook har om brugeren.
  • Udformningen af algoritmen er en hemmelighed, men flere forskere har tryktestet den, og givet et kvalificeret bud på, hvordan den fungerer.
  • Facebook ændrer ofte i algoritmen, og er blevet kritiseret for ikke at ville oplyse de ”regler”, den offentlige debat bliver modereret efter.
  • En ting ved vi med sikkerhed. Det, der fastholder dig, får du mere af.

Nyligt lækkede dokumenter til Wall Street Journal, kaldet ”Facebook Files”, skulle ifølge WSJ vise, at ansatte på alle niveauer af virksomheden i en årrække har advaret om, at ændringer i algoritmen favoriserede indhold med konflikt.

Og det til et punkt, hvor Facebook selv vurderede det som skadeligt for samfund og individ.

Altinget har talt med flere nuværende byrådsmedlemmer, der alle bekræfter, at Facebook er deres mest brugte platform i kontakten med vælgerne. Der er uenighed 'byrødderne' imellem, hvorvidt det er den vigtigste.

De bruger dog alle flittigt Facebook til at få deres budskaber ud. Det er der, hvor folk er. Stor kontaktflade og let adgang.

"Du er fandme 'lost' som kommunalpolitikker i dag uden. Der er jo ingen, der læser aviserne mere, og hvordan kommer vi så udover rampen som politiker?" udtaler Steen Klink (DF), der er byrådsmedlem i Holbæk.

Også til planlægning af politiske begivenheder og mobilisering er Facebooks tjenester et ofte brugt værktøj i kommunal- og regionsvalget.

Det ér ifølge ekspert i politisk kommunikation Benjamin Rud Elberth dog ikke lokalpolitikerne selv, der bestemmer, hvilket indhold de kan byde ind med i valgkampen på de sociale medier. I hvert fald ikke, hvis de skal have succes.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00