Minister om transportens klimaproblem: "Jeg er helt overbevist om, at vi kan finde løsninger”
Folketingets partier præsenterede mandag en infrastrukturaftale, der nærmest intet gør ved transportsektorens CO2-udledning. Men det var aldrig meningen, forsvarer transportminister Benny Engelbrecht, der er fortrøstningsfuld ved, at løsningerne eksisterer i fremtiden.
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørDer gik ikke længe, fra glade politikere fra samtlige Folketingets partier mandag havde præsenteret den nye infrastrukturaftale, før de første grønne stemmer i debatten begyndte at klage over manglende klimaresultater.
En transport- og klimapolitisk debattør gik ligefrem så langt, at han efter at have set aftaleteksten selv gik til tasterne for at skrive Klimalovens nekrolog.
Udfordringen for transportsektoren er da også til at tage at føle på.
Ifølge Energistyrelsens seneste klimafremskrivning vil transportsektoren i Danmark udlede omtrent lige så meget CO2 i 2030 som i 1990.
Man behøver måske ikke at tale om hockeystave. Måske er vi ude i, at de her spirende teknologier dukker op som svampe i en efterårsgræsplæne
Benny Engelbrecht (S)
Transportminister
Det betyder, at sektoren ifølge fremskrivningen vil stå for cirka en tredjedel af Danmarks samlede udledninger i 2030, og det kommer mandagens infrastrukturaftale ikke til at ændre nævneværdigt på.
Aftalen til mere end 160 milliarder kroner medfører nemlig en CO2-reduktion på bare 40.000 ton og beskrives som "klimaneutral".
Men det er en forfejlet kritik, hvis man angriber aftalen for ikke at være grøn nok, forsvarer transportminister Benny Engelbrecht (S).
Han mener nemlig, at infrastrukturaftalen skal ses i sammenhæng med vejtransportaftalen fra december, der medførte 775.000 el- og hybridbiler i 2030 og en CO2-reduktion på 2,1 millioner ton.
Det er måske ikke for meget at sige, at det ikke blev helt til den grønne mobilitetsplan, som du oprindeligt havde forestillet dig. Hvorfor ikke det?
”Nej, stop. Jeg ved godt, at der er nogen, der har glemt det. Du har glemt det, der er mange grønne organisationer, der har glemt det. Der er måske også et par enkelte politikere, der har glemt det, men jeg tror faktisk, at det fleste kender sammenhængene. Men jeg bliver nødt til at insistere på, og jeg har sagt det fra starten af, at de to planer hænger sammen,” siger han.
En af de væsentlige milepæle, som vi når med den her aftale, er, at vores kollektive transport bliver klimaneutral. Hvis vi skal have folk til at vælge den kollektive transport til, så skal vi sørge for, at den er klimaneutral
Benny Engelbrecht (S)
Transportminister
Transportministeren mener således aldrig, at det var meningen, at infrastrukturplanen isoleret skulle tage et opgør med transportsektorens CO2-udledning. Derfor er han godt tilfreds med resultatet.
”Reduktionerne handler om, hvad det er for biler, der kører på vejene. At vi så ovenikøbet er lykkedes med at lave en udmøntning af infrastrukturaftalen, der betyder, at der ikke kommer mere CO2, men faktisk en lille smule mindre, det havde vi faktisk ikke på forhånd regnet med kunne lade sig gøre,” siger han.
Teknologiske fremskridt venter
En anden hurtig analytiker, efter at aftalen var blevet fremlagt mandag, var professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, Mogens Fosgerau.
Han skrev umiddelbart efter præsentationen af aftalen på sin Twitterprofil, at den efterlader flere afgørende spørgsmål ubesvarede.
Blandt andet pointerede han, at regeringen stadig ikke har præsenteret en plan for, hvordan 70-procents reduktionsmålet skal kunne nås i en verden, hvor biltrafikken stadig forventes at vokse frem mod 2030.
Benny Engelbrecht, hvordan forestiller du dig, at transportsektoren skal bidrage til at nå 70-procents målet?
”En af de væsentlige milepæle, som vi når med den her aftale, er, at vores kollektive transport bliver klimaneutral. Hvis vi skal have folk til at vælge den kollektive transport til, så skal vi sørge for, at den er klimaneutral,” siger han.
Jeg bruger ikke begrebet hockeystavsmodel
Benny Engelbrecht (S)
Transportminister
Transportministeren nævner desuden, at der med infrastrukturplanen er taget beslutning om at lave en strategi for drivmiddelinfrastruktur til den tunge transport – og afsat 275 millioner til at realisere den, samt at et politisk flertal i sidste uge afsatte penge til at yde tilskud til indkøb af grønne lastbiler.
Det er tiltag, der skal hjælpe omstillingen på vej i de dele af transportsektoren, hvor det ser svært ud.
”Det er klart, at teknologien ikke er moden. Det koster spidsen af en jetjager at have en elektrificeret lastbil i dag. Men de bæredygtige løsninger ligger lidt ude i fremtiden. Derfor skal vi selvfølgelig have en strategi for, hvordan vi sikrer, at vores infrastruktur understøtter det. Vi kan først høste de klimagevinster, når teknologien er der. Det skal vores infrastrukturaftale være parat til. Og det er den.”
Er det det, nogen kalder en hockeystavsmodel?
”Jeg bruger ikke begrebet hockeystavsmodel. Jeg kigger på, hvordan det ser ud med producenterne. Da jeg tiltrådte som minister, havde man en forventning om, at elbusser ville være konkurrencedygtige med dieselbusser cirka midt i det her årti. Der er vi allerede i 2021," siger han og fortsætter:
"Man havde en forventning om, at bilproducenterne langt ude i fremtiden ville kunne lave en omstilling, men allerede nu har producenter som Volvo, Fiat og General Motors meget ambitiøse målsætninger i forhold til at udfase konventionelle biler,” siger han.
Svampe i græsplænen
Så der er nogle teknologiske landevindinger et sted ud i fremtiden...
”Måske er de tættere på. Man behøver måske ikke at tale om hockeystave. Måske er vi ude i, at de her spirende teknologier dukker op som svampe i en efterårsgræsplæne. Det har ligget og ulmet længe, og pludselig popper de op. Det går så stærkt, at vi ikke altid kan forudse, hvor hurtigt det kommer til at gå. Der sker utroligt meget lige nu."
Betyder det, at vi må forlade os på de her teknologiske fremskridt, hvis vi skal nedbringe transportsektorens CO2-udledning, mere end Energistyrelsen forudsiger?
”Vi skal forberede os på dem.”
Energistyrelsen siger, at transportsektoren udleder 11,5 millioner* ton CO2 i 2030. Ser du behov for nye politiske initiativer for at bringe det tal ned?
”Helt grundlæggende skal vi sikre, at vi er forberedt på de teknologiske landevindinger, der kommer. Alle de teknologier skal vi blive ved med at presse på med. Men det er klart, at der er ting, som vi bare skal holde os parate til. Det ville være træls, hvis der ligger de lækreste Karl-Johan-svampe i vores græsplæne, og vi så bare pløjer dem over med en plæneklipper."
Hvis det ikke lykkes at nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren mere, end Energistyrelsen forudsiger, og det har den nye aftale jo ikke gjort noget for, hvilke andre dele af samfundet skal så holde ekstra meget for, så vi når 70-procents målet?
”Jeg er helt overbevist om, at vi kan finde løsninger. Hvis man lavede den forudsætning, så skulle man sige, at man slet ikke tror på, at power-to-x eller grøn brint eller nogle af de andre ting kommer til at give noget. Selvfølgelig tror jeg på, at det kan lade sig gøre.”
*Milliarder ton er rettet til millioner ton. Altinget beklager fejlen.