Folketinget vil give københavnerne endnu en cykelbro i Inderhavnen

Folketinget afsætter med infrastrukturaftalen 150 millioner kroner til en ny cykelbro i København. Men Københavns Kommune skal stille med samme beløb, hvis den skal bygges, og det kan blive vanskeligt, vurderer teknik- og miljøborgmester. 

Endnu en cykelbro kan snart være på vej til københavnerne.
Endnu en cykelbro kan snart være på vej til københavnerne. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Står det til et bredt flertal i Folketinget, skal de tohjulede københavnere fremover kunne suse fra Indre By til Amager på endnu en bro over Inderhavnen.

Med Danmarks nye infrastrukturplan, der blev præsenteret mandag, er der således afsat 150 millioner kroner til en ny bro til cyklisterne, der skal strejke sig fra Nordre Toldbod ved Kastellet i København til Refshaleøen på det nordligste Amager. 

Det er en placering, der gør, at broen ikke blot vil gøre livet lettere for cyklister, der allerede bor i København. Den bliver også en vigtig passage for fremtidens beboere på den kommende halvø, Lyntetteholm, fortæller transportminister Benny Engelbrecht.

”Det er klart, at ud over at forbinde bydelene, så bliver det jo også en sikring af, at når Lynetteholm engang står færdig, så er den forbundet med både højklasse kollektiv trafik, vej og cykelinfrastruktur. Det giver god mening at tænke ind i det store perspektiv allerede nu,” siger han.

Anlægsloft kan stå i vejen

Selvom Folketingets partier har afsat pengene til broen, er det dog ikke sikkert, at den bliver bygget.

Københavns Kommune skal nemlig selv bidrage med et lige så stort beløb på 150 millioner kroner, og det kan blive svært for kommunen, mener teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL).

”Det kan blive den begrænsende faktor for, om København har mulighed for at tage imod sådan en cykelbro,” siger hun.

Problemet er ikke at finde pengene, men at kommunen kan få svært ved at holde sig under anlægsloftet med så stort et anlægsprojekt, mener hun.

Derfor håber hun på, at regeringen vil undtage projektet fra at være omfattet af kommunens såkaldte anlægsmåltal, der sætter rammen for, hvor mange penge kommunen kan bygge og renovere for.

”Hvis vi kunne holde det helt ude af måltallene, ville jeg være allergladest. Men hvis vi skal finde anlægsmåltal for statens halvdel, bliver det rigtig svært,” siger hun.

Vil du prioritere broen, hvis I skal det?

”Jeg vil ikke sige, om jeg vil prioriteret det eller ej. Jeg vil sige, at det bliver svært for kommunen at prioritere det, fordi at vi også skal bruge de anlægsmåltal til andre ting, som skoler, plejehjem, idrætsanlæg og alt muligt andet,” siger hun.

Læs også

Engelbrecht: En prioriteringssag

Der er ikke sat hverken dato eller årstal på, hvornår den nye cykelbro skal bygges.

Derfor mener transportminister Benny Engelbrecht også, at Københavns Kommune og regeringen i fællesskab bør kunne løse problemet.  

Vil regeringen komme Københavns Kommune til undsætning, hvis anlægsloftet bliver begrænsningen for den nye bro?

”Nu er det jo et spørgsmål om, hvordan Københavns Kommune prioriterer sine anlægsinvesteringer. Men det er klart, at hvis Københavns Kommune finder ud af, at der er nogle ting, hvor afgrænsningerne ikke passer, så må de jo melde det tilbage, og så kan vi nok sagtens finde ud af at rykke rundt på tingene,” siger han.

SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, bragte broen op på mandagens pressemøde om den nye infrastrukturplan, og hun virker til at have en klar forventning om, at den bliver til noget.

”Det bliver et nyt stort projekt. Det bliver nok den længste cykelbro, vi kommer til at se. Måske kan man drømme om større i fremtiden, men det binder København sammen også i forhold til en ny bydel, hvor der er dårlig forbindelse til i dag. Det er lidt en drøm, der går i opfyldelse,” sagde hun her.

De 150 millioner kroner til den nye cykelbro er den del af en tre milliarder kroner stor pulje, som Folketingets partier har afsat til at fremme cyklismen frem mod 2035.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

Ninna Hedeager Olsen

Lektor i samfundsvidenskab, Københavns professionshøjskole, fhv. teknik- og miljøborgmester (EL), København Kommune
kandidat i arbejdsmiljøstudier (Roskilde Uni. 2010)