Bredt flertal klar med "den største infrastrukturaftale nogensinde”
Regeringen er blevet enige med et bredt flertal om Infrastrukturplan 2035, der indeholder investeringer i veje og baner for over 160 milliarder kroner.
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørDanmark skal frem mod 2035 investere mere end 160 milliarder kroner i nye veje, jernbaner og cykelstier.
Det er essensen af den nye aftale, som et bredt flertal i Folketinget efter et langt forhandlingsforløb kunne præsentere mandag morgen.
“I dag kan regeringen og alle Folketingets partier præsentere den største infrastrukturaftale nogensinde,” sagde finansminister Nicolai Wammen (S) ved pressemødet.
I alt betyder aftalen, at der skal bygges nye veje for 64 milliarder kroner og jernbaner for 84 milliarder kroner.
Desuden afsættes der 11 milliarder kroner til en række forskellige puljer og andre initiativer, herunder blandt andet tre milliarder kroner til nye cykelstier og en halv milliard til ladestandere.
Aftalen er på grund af sit lange tidsperspektiv historisk stor og indgået af alle Folketingets partier fra Enhedslisten til Nye Borgerlige.
Egholm og Midtjysk Motorvej er med
Blandt de større konkrete vejprojekter er en udvidelse af E45 mellem Kolding og Aarhus Nord og den nordlige del af en ny Midtjyske Motorvej (Hærvejsmotorvejen), der er blevet skrevet ind i aftalen efter pres fra særligt Venstre og Konservative.
“Det har vi kæmpet for, og det har vi fået. Det er vi rigtig glade for, og det er vi ikke de eneste, der bliver glade for,” sagde Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
Aftalen betyder også, at den Tredje Limfjordsforbindelse over Egholm ved Aalborg bliver en realitet.
Derudover indebærer den også en lang række store investeringer i jernbanen herunder en opgradering af Ringsted Station og en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg, hvilket har været et stort ønske for SF.
Der er også afsat 12,7 milliarder kroner til infrastrukturprojekter på den kommende københavnske halvø Lynetteholm.
Stadig uenigheder
Selvom alle Folketingets partier mandag var repræsenteret til pressemødet i Finansministeriets gårdhave, er det ikke alle partierne, der bakker op om samtlige elementer i aftalen.
Den er nemlig struktureret på en måde, hvor de enkelte partier kan vælge at stå uden for enkelte projekter.
Eksempelvis står SF uden for aftalen om Egholm-forbindelsen, mens Enhedslisten og Alternativet står uden for samtlige vejprojekter.
"Vi lægger ikke navn til sorte motorveje, som ødelægger vores klima og brager gennem skøn natur i det danske land," sagde Enhedslistens Henning Hyllested under pressemødet.
Det betyder også, at selvom der med aftalen afsættes 13 milliarder kroner til at realisere projekterne i Togfonden, er der stadig ikke bred opbakning til den i Folketinget.
Venstres Kristian Pihl Lorentzen erklærede sig således under pressemødet parat til at gøre indhug i finansieringen, hvis blå blok vinder flertal efter et folketingsvalg.
Radikale og SF forholder sig ifølge aftalen stadig kritisk til den nye Midtjyske Motorvej, hvor partierne kun tilslutter sig de etaper, som er mest "skånsomme for naturen".
Her kan du danne dig overblik over alle elementerne i aftalen.