Line Barfod om bredside fra overborgmester: "Det må være en meget presset socialdemokrat, der siger sådan"

Enhedslistens spidskandidat Line Barfod afviser overborgmester Lars Weiss anklager af, at partiets politik på boligområdet "er et bluffnummer", der ikke kan gennemføres på rådhuset. "Socialdemokratiet har ligeså meget brug for hjælp fra Christiansborg som os," mener spidskandidaten. 

Foto: Nils Meilvang / Scanpix
Søren Dahl

Et "bluff-nummer fra ende til anden", der vil efterlade København med en milliardstor gæld i form af ubetalte regninger for metrobyggeriet. 

Overborgmester Lars Weiss gik i et interview med Altinget tirsdag til hårdt angreb på Enhedslistens boligudspil, hvor partiet vil sætte krav om, at 75 procent af al nybyggeri i København skal reserveres til billige boliger. 

Ifølge overborgmesteren hviler udspillet nærmest udelukkende på forslag, der enten er "ulovlige", eller som kræver lovændringer på Christiansborg, og derfor ikke kan besluttes på Rådhuset. 

Enhedslistens spidskandidat Line Barfod kalder dog overborgmester Lars Weiss anklager for "dybt absurde". 

"Det må være en meget presset socialdemokrat, der siger sådan," siger Line Barfod til Altinget. 

"En del af vores politik kan vedtages i borgerrepræsentationen i dag. Så er der en del, der er vores vision for, hvordan København skal se ud i fremtiden, og som kræver lovændringer på Christiansborg. Det har vi hele tiden været ærlige omkring, tilføjer hun.

Ifølge Line Barfod kan Københavns Kommune allerede nu kræve, at der bliver bygget 75 procent boliger, hvor huslejen ikke må overstige en endnu ikke fastsat kvadratmeterpris, på de grunde, som By & Havn ejer. 

Et forslag, som dog ifølge Curt Liliegren, direktør for Boligøkonomisk Videnscenter, kan gøre det sværere for Københavns Kommune at finde private investorer, der vil investere i nye ejendomme. 

"Når private investorer investerer i boligejendomme, er det, fordi de får et løbende afkast, men nok så meget, fordi de påregner en fremtidig værdistigning på ejendommen. Derfor vil det skabe problemer med at fastholde investorer, hvis man lægger en begrænsning på huslejen," har Curt Liliegren tidligere vurderet over for Politiken

"Vi synes, at det er mærkeligt, at staten bruger milliarder på at plastre Jylland til med motorveje, men ikke vil være med til at finansiere kritisk og nødvendig infrastruktur i København," 

Line Barfod, spidskandidat, Enhedslisten

Barfod: Taler mod bedre vidende
Lars Weiss kritiserer ligeledes Enhedslisten for at være uærlige omkring, at deres ønskede opgør med By & Havn vil tynge København af stor gæld fra ubetalt metro-byggeri.

"Man foregøgler københavnerne, at man kan trække alle værdierne ud af By & Havn, og så kommer der nogen og betaler gælden. Det er jo ikke seriøst. Hvem skulle det være? Staten? EU? FN?," lød det fra Lars Weiss. 

Ifølge Line Barfod taler overborgmesteren dog "mod bedre vidende". 

"Vi har fra starten sagt, at man selvfølgelig skal betale sin gæld. Og vi har sagt, at staten skal være med til at betale en del af regningen for metrobyggeriet," siger Line Barfod. 

"Vi synes, at det er mærkeligt, at staten bruger milliarder på at plastre Jylland til med motorveje, men ikke vil være med til at finansiere kritisk og nødvendig infrastruktur i København," tilføjer hun. 

Hvad vil i gøre, hvis staten ikke vil dække metroregningen? 

"Der er flere muligheder. En er at bruge By & Havns indtægter fra metro- og havnedriften til at betale af på gælden. Selskabet siger jo selv, at indtægterne faktisk dækker de løbende udgifter," siger Line Barfod. 

"Samtidig har Københavns Kommune har hvert år et milliardoverskud, som den ikke må bruge på grund af anlægsloftet. En model kunne være, at kommunen lånte en del af de penge, og brugte til at dække de løbende udgifter til metrogælden, siger Line Barfod. 

"Det er sjovt, at socialdemokraterne skyder på os, når de i årevis har haft magten på rådhuset, og ofte på Christiansborg samtidig. Det er dem, der har sat turbo på, at København har skilt sig af med de billige boliger, og bygget dyre i stedet,"

Line Barfod, spidskandidat, Enhedslisten

Hun henviser til den såkaldte kassebeholdning på godt 17 milliarder kroner, som Københavns Kommune har reserveret til fremtidige anlægsprojekter, men som kommunen ikke må bruge på grund af anlægs- og serviceloftet. 

Hvis man vælger den model, skal man vel også fortælle københavnerne, at der er ting i form af metro, letbane, eller andre projekter, som man så ikke kan bygge, fordi man bruger pengene til dække gælden fra allerede bygget metro? 

"Man kan godt bygge mere metro og letbane. Man skal bare finde en anden finansiering. Eller også skal man bruge den finansiering, der kommer fra byggeriet af billige boliger," siger Line Barfod.

"Det, at vi låner nogle penge af os selv betyder ikke, at vi kan bruge færre penge på cykelstier og skoler i de enkelte budgetter. Det betyder blot, at vi i nogle år vil sætte færre penge af til projekter, der ligger langt ude i fremtiden," tilføjer hun. 

"De er også afhængige af hjælp udefra"
Line Barfod mener ligeledes, at det klinger hult, når Lars Weiss kritiserer Enhedslisten for at præsentere et udspil, der i store træk ikke kan gennemføres på Københavns Rådhus. 

"Socialdemokraterne er lige så afhængige af hjælp fra Christiansborg, som vi er, mener Line Barfod. 

"Til alle valgdebatter har jeg hørt socialdemokrater fortælle, at de har fået lovning på en masse ting, der kan sikre flere billige boliger i København i fremtiden. De glemmer bare at fortælle, at det kræver, at regeringens boligudspil bliver til virkelighed. Det har jeg stadig til gode at se," tilføjer hun.

Line Barfod henviser til, at regeringen i sit udspil vil give landets kommuner mulighed for at stille krav om, at 33 procent af boligerne i nye lokalplaner skal øremærkes til alment byggeri. 

Samtidig vil regeringen give kommunerne mulighed at bruge såkaldte "betingede byggetilladelser".

Det betyder, at kommunerne kan stille krav om, at almene boliger skal bygges i samme tempo som andre boliger. 

Line Barfod, har Enhedslisten på noget punkt sovet i timen i forhold til at forhindre den udvikling på det københavnske boligmarked, som vi ser i dag? 

"Nej, tværtimod. Vi har advaret om den her udvikling for længe siden. For 30 år siden advarede vi imod, at man solgte de billige udlejningsboliger på Vesterbro, at man tvangs-sammenlagde mange af de små lejligheder, og at man stoppede byggeriet af almene boliger," siger Line Barfod. 

Hvordan hænger det sammen med, at Enhedslisten er det parti, der har stemt imod flest etagemeter almene boliger i den seneste årrække?

"Vi har stemt for 32 ud 38 lokalplaner i de sidste fem år. Vi har sagt nej til Amager Fælled og Stejlepladsen, som dels er vild natur, og grønne områder, som vi i den grad mangler i København," siger Line Barfod.  

"Derudover har vi i en række lokalplaner stillet forslag om almene boliger, som Socialdemokratiet og de andre partier så har stemt imod. Det kan vi godt stå og slå hinanden i hovedet med. Men jeg vil hellere sætte mig ned med de andre partier og lægge planer for, hvordan vi får bygget de billige boliger, vi mangler i København," tilføjer hun. 

Har i sagt nej til for meget byggeri i København? 

"Vi skal have en by i balance. Vi skal sikre, at vi både har boliger og grønne områder. Så skal vi også tage hensyn til, at vi respekterer de internationale aftaler om biodiversitet, som vi er gået med til, påpeger Line Barfod. 

Spidskandidaten mener også, at Socialdemokraterne på rådhuset giver Enhedslisten skyld for en udvikling på boligmarkedet, som de selv bærer ansvaret for. 

"Det er sjovt, at socialdemokraterne skyder så meget på os, når de i årevis har haft magten på rådhuset, og ofte på Christiansborg samtidig. Det er dem, der har sat turbo på, at København har skilt sig af med de billige boliger, og bygget dyre i stedet," siger Line Barfod.  

"Nu er de så vågnet til dåd i forhold til at indse det enorme problem, den udvikling har skabt. Men de store, afgørende skridt vil de stadig ikke tage," tilføjer hun. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Line Barfod

Teknik- og miljøborgmester (EL), Københavns Kommune
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

Lars Weiss

Medlem af Borgerrepræsentationen (S), Københavns Kommune
økonom (Københavns Uni.), kommunikation (Journalisthøjskolen i Århus)

0:000:00