Anmeldelse af 
Jacob Bruun

Ny bog giver fin indføring i politisk lobbyisme, men glemmer embedsmændenes rolle

Den politiske rådgiverduo Benjamin Rud Elberth & Peter Mose har udgivet ”Påvirk politik på alle platforme”, som er en bredt favnende grundbog i politisk interessevaretagelse og et godt tilskud til dansk public affairs-litteratur. Dog når duoen ikke ned i den dybde man kunne have forventet, skriver Jacob Bruun.

Jacob Bruun anmelder Benjamin Rud Elberth & Peter Mose nye bog ”Påvirk politik på alle platforme”.
Jacob Bruun anmelder Benjamin Rud Elberth & Peter Mose nye bog ”Påvirk politik på alle platforme”.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Jacob Bruun
"Påvirk politik på alle platforme"
Benjamin Rud Elberth & Peter Mose
324 sider, udgivet 24. august på Hegelund & Mose Publishing.

 

"Påvirk politik på alle platforme" er en bredt favnende grundbog i politisk interessevaretagelse. Og det er en solid bog, som bestemt kan anbefales, især hvis man arbejder professionelt med politisk interessevaretagelse.

Målgruppen for bogen er professionelle lobbyister og på den ene side vil mange, som får bogen i hænderne, nok tænke, at der ikke er meget nyt under solen.

Omvendt giver bogen – og det er klart positivt – en bred og nuanceret gennemgang af de forskellige discipliner og værktøjer, som professionelle lobbyister bør benytte sig af. Og selv de dygtigste lobbyister vil helt sikkert blive mindet om metoder, som de overser i hverdagen.

En solid værktøjskasse

Bogen er skrevet af to erfarne lobbyister og skribenter Peter Mose og Benjamin Rud Elberth. Har man læst deres tidligere bøger – og de har begge udgivet adskillige bøger om samme emne igennem årene – så vil man dog kunne nikke genkendende til mange af pointerne. Den nye bog formår alligevel at pakke det overskueligt ind og at få det opdateret til 2023.

Embedsfolkene fylder heller ikke meget i bogen. For lidt i forhold til deres reelle indflydelse, vil være min påstand.

Jacob Bruun
Rådgiver, Bruun Advisory

Med bogen under armen får alle, som arbejder professionelt med at påvirke politiske beslutninger en solid værktøjskasse, som kan inspirere til at videreudvikle og professionalisere interessevaretagelsen.

Bogen kommer vidt omkring og giver relevante tips om alt fra mediernes døgnrytme, sociale mediers betydning, kortlægning af beslutningstagere til rollefordelingen blandt organisationens egne lobbyister.

Samtidig er det forfriskende, at især Benjamin Rud Elberths opdaterede ekspertise indenfor det digitale stilles til rådighed for læserne. Gængse sociale medier mestrer mange lobbyister efterhånden, men bogen giver også en række eksempler på, hvordan eksempelvis kunstig intelligens kan berige lobbyisters arbejde.

Det har jeg ikke læst tidligere på dansk og det er god inspiration for nytænkende og digitale organisationer.

På den ene side er bogens bredde en styrke fordi læseren får et helhedsperspektiv, men samtidig virker nogle afsnit lidt for overfladiske. Lidt for ofte sad jeg tilbage med en fornemmelse af, at Mose og Elberth præsenteret deres læsere for noget vigtigt, men uden at de reelt hjælper læserne til hvordan de konkret kan arbejdere videre med det i hverdagen. 

Men overser de modtagerne?

Bogens største udfordring er, at forfatternes perspektiv tilsyneladende er lidt for ens. Forfatterne er begge erfarne rådgivere og er vant til at arbejde i afsender-enden af politisk interessevaretagelse.

Det er tydeligt, at de begge er vant til at rådgive professionelle lobbyister i fagbevægelsen og erhvervsorganisationer og de deler generøst ud af konkrete eksempler og levende cases.

Læs også

Men det er en svaghed, at forfatterne ikke i tilstrækkelig grad klæder deres læsere på til at forstå modtagernes perspektiv. En organisation kan have nok så godt styr på værktøjskassen, men hvis de ikke formår at gøre lobbyindsatsen relevant for modtagerne, så er der en risiko for, at det ender som skønne spildte kræfter.

Skulle jeg supplere deres mange gode råd med ét mere, så ville det være, at gode lobbyister ikke først og fremmest skal tænke på, hvad der er vigtigt os selv, men hvad der er vigtigt for de politikere, som vi gerne vil påvirke. Hvad får politikerne ud af det?

Det er ofte egeninteressen hos politikeren, som ender med at trigge en politisk beslutning. Den egeninteresse kan en god lobbyist pirre, men dér kigger man lidt forgæves efter gode råd i denne bog.

De oversete embedsfolk

Embedsfolkene fylder heller ikke meget i bogen. For lidt i forhold til deres reelle indflydelse, vil være min påstand.

Som tidligere embedsmand i både parti og centraladministrationen vil det være mit råd til håbefulde lobbyister at prioritere de to målgrupper endnu højere, end bogen lægger op til.  

Jacob Bruun
Rådgiver, Bruun Advisory

Jovist, forfatterne minder om, at man også skal være bevidst om hvilke embedsfolk, der er med til at forberede en sag i centraladministrationen og de peger også selv på ”det oversete partisekretariat”, som nogen man bør huske.

Som tidligere embedsmand i både parti og centraladministrationen vil det være mit råd til håbefulde lobbyister at prioritere de to målgrupper endnu højere, end bogen lægger op til.

Det er god nok nemmere at identificere hvem der er et partis ordfører på et bestemt område, end det er at kende medarbejderne i partisekretariat, ministeriet eller styrelsen, men det er umagen værd.

Det er nemlig nemmere at få politikere til at træffe beslutninger, hvis det allerede fremgår af deres talepapirer og notater fra deres egne embedsmænd. Kan man påvirke embedsfolkene, så er behovet for andre slags påvirkning straks mindre. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Bruun

Stifter og rådgiver, Bruun Advisory, fhv. særlig rådgiver for Lars Løkke Rasmussen (V)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00