Røffel fra Ombudsmand sår ny tvivl om anbringelser i Randers

RETSSIKKERHED: Alvorlig kritik fra Ombudsmanden retter søgelyset mod Randers Kommunes håndtering af sager om anbragte børn. Det er langtfra første gang, området giver ballade i kommunen. Men denne gang opleves kritikken mere uretfærdig.

Anbragte børn skulle hjem til deres familier, for at Randers Kommune kunne spare penge. Nu udtaler Ombudsmanden kritik.
Anbragte børn skulle hjem til deres familier, for at Randers Kommune kunne spare penge. Nu udtaler Ombudsmanden kritik.Foto: Jonas Skovbjerg Fogh /Ritzau SCanpix
Kim Rosenkilde

Er Randers Kommune generelt dårligere til at håndtere anbringelser af børn end andre kommuner?

Eller kan der være andre grunde til, at kommunen igen og igen i løbet af de seneste godt ni år har trukket overskrifter i såvel lokale som landsdækkende medier med problematiske sager på området?

Spørgsmålene trænger sig på, efter Ombudsmanden denne uge offentliggjorde en afgørelse om kommunens sagsbehandling i sager om hjemgivelse af anbragte børn med kritik i den tunge ende af skalaen.

”Efter min gennemgang af sagerne er det min opfattelse, at kommunens sagsbehandling samlet set har været meget kritisabel,” skriver ombudsmand Jørgen Steen Sørensen i sin afgørelse.

Han har lavet en stikprøve af en håndfuld sager om børn, som har fået afsluttet en anbringelse for i stedet at flytte hjem til deres forældre. I alle sager fandt han ”alvorlige fejl” vedrørende blandt andet mangelfulde handleplaner og børnesamtaler.

”Overordnet set giver min gennemgang af sagerne anledning til generel bekymring i forhold til Randers Kommunes behandling af sager om hjemgivelse,” skriver Ombudsmanden.

Dårlige overskrifter - igen, igen
Men det er ikke kun Randers Kommune, hans afgørelse vender sig imod. Ombudsmanden formoder, at andre kommuner vil have lignende problemer, og har derfor orienteret Ankestyrelsen og KL om sin redegørelse.

Afgørelsen har endnu engang fået medier til at trække de kritiske gloser frem i overskrifter om Randers Kommune. Det er sket flere gange tidligere, siden store sparerunder på ikke mindst anbringelsesområdet satte ind i såvel Randers Kommune som i en meget stor andel af landets øvrige kommuner for små ti år siden.

I Randers Kommune har man blandt andet haft historier om spareplaner, hvor lovens individuelle skøn så ud til at blive sat ud af kraft af økonomiske hensyn. Om socialrådgivere, der forlod deres arbejde i protest mod besparelser på de udsatte børn.

Dokumentation

Ombudsmandens afgørelse om hjemgivelser i Randers

Ombudsmanden har gennemført en stikprøve blandt 4 hjemgivelsessager i Randers Kommune ud af i alt 12 sager i perioden januar til juni 2017.

Undersøgelsen omfatter udelukkende sagsbehandling og ikke det materielle indhold af kommunens afgørelser om hjemgivelse og den iværksatte støtte.

Ombudsmanden finder samlet set, at kommunens sagsbehandling har været meget kritisabel.

Det skyldes følgende forhold:

  • Randers Kommune har i ingen af de fire sager revideret børnenes og de unges handleplan og angivet den videre indsats i forbindelse med hjemgivelsen.

  • Kommunen har i ingen af de fire sager at have afholdt børnesamtaler om hjemgivelsen med børnene og de unge, inden kommunen traf afgørelse om at hjemgive dem.

  • Kommunen har ikke i de tre sager, hvor børnene og de unge var fyldt 12 år, meddelt afgørelsen om hjemgivelse til børnene og de unge skriftligt.

  • Kommunen har i to af afgørelser om hjemgivelse ikke begrundet afgørelserne tilstrækkeligt over for børnenes og de unges forældre.

Overordnet set giver gennemgangen af sagerne Ombudsmanden anledning til generel bekymring i forhold til Randers Kommunes behandling af sager om hjemgivelse.

Læs hele afgørelsen her.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00