Kommentar af 
Anja Marschall

Børn har ikke brug for mere regnearkslogik, der fortæller dem, hvad de kan og ikke kan

Når Reformkommissionen foreslår obligatoriske sprogtest af alle børn, vidner det om en kommission af økonomer, der mangler fagligt blik for det relationsarbejde, der er afgørende for børns udvikling, skriver Anja Marschall.

I dag er daginstitutionen på mange måder reduceret til at være første skridt på vejen til børns fremtidige succes på skole- og uddannelsesområdet, skriver Anja Marschall.
I dag er daginstitutionen på mange måder reduceret til at være første skridt på vejen til børns fremtidige succes på skole- og uddannelsesområdet, skriver Anja Marschall.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Anja Marschall
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Reformkommissionen fremlagde for nylig deres anbefalinger til, hvordan vi skal sikre Danmarks beskæftigelse og produktivitet i fremtiden.

I deres plan, der indeholder ikke mindre end 50 reformforslag, indgår også de helt små børn. Men jeg bliver ærlig talt en smule træt, når jeg læser hvordan.

Én ting er, at der ikke er meget nyt under solen. Men værre er det, at anbefalingerne i høj grad er mere af det, vi allerede ved, ikke virker. Det gælder eksempelvis obligatoriske sprogvurderinger for alle treårige.

Begrundelsen er, at så ved vi, hvordan det står til med det enkeltes barns sproglige udvikling, daginstitutionerne kan sammenlignes på tværs af kommunegrænser og data indsamles på landsplan. Så ved vi, hvordan det forholder sig med de små børns sprogudvikling, og vi kan hurtigt sætte ind.

Eller kan vi?

Det er ikke raketvidenskab, at børn bliver gode til sprog, når de bruger deres sprog. Det gælder både i deres daglige leg med jævnaldrende, men i særlig grad gælder det jo også, når de taler og bruger deres samvær med nærværende voksne om noget, der optager dem. Her er mulighederne – og her er problemet.

Standardbarnet er et voksendefineret barn, som passer som hånd i handske i den konkurrencestatslige logik

Anja Marschall

I dag er pædagogisk personale i daginstitutionerne optaget af ekstremt mange gøremål. Det kniber i ganske mange daginstitutioner med de daglige, nærværende og fordybende dialoger, som, vi ved, er udviklende for børn og børns sprog.

Det er i den slags samtaler, børn introduceres til nuancer i sproget, selv bliver optagede af at udtrykke det, de har på hjerte, afprøver og bruger nye vendinger. Det sker derimod ikke, når de har "sprogstimulering" i institutionens sprogrum hver tirsdag fra klokken 9.00-10.00.

Det er der allerede mange forskere, der har peget på. I langt højere grad end obligatoriske standardiserede sprogvurderinger ville det altså være meningsfuldt og ikke mindst fagligt begrundet at sikre børnene sociale samvær og adgang til deltagelse i fællesskaber med andre børn og voksne.

Det er mig en gåde, at Reformkommissionen kan gå helt uden om dette. Men dens medlemmer er jo mestendels økonomer, og relationer og samvær kan ikke måles og vejes.

Det er et faktum, at vores børns liv vurderes og testes som aldrig før. Der er allerede en iver efter at sikre, at alle børn kommer godt i vej ved, at vi monitorerer dem og deres udvikling. Jagten på det, man kan kalde "standard-barnet" sættes i gang ganske tidligt, så alle børn kan starte fra samme baseline, når de begynder i skole.

Læs også

I dag er daginstitutionen på mange måder reduceret til at være første skridt på vejen til børns fremtidige succes på skole- og uddannelsesområdet. Opgaven drejer sig primært om at opspore de børn, der falder uden for eller ved siden af standarden.

Og hvem kan undslå sig det, som Pettersvold og Østrem kalder for godhedsargumenter om at ville hjælpe alle børn tidligt? Godhedsargumenter er effektive og nærmest uangribelige, selv når de ikke er holdbare og i øvrigt mangler substans.

Standardbarnet (som scorer højt i institutionens sprogvurderinger) bliver, i forsøget på at fremskrive barnets udvikling, en slags prototype for, hvad vi skal forvente os af børn. Men standardbarnet er ikke det almindelige barn, der klarer sig jævnt gennem livet. Standardbarnet er et voksendefineret barn, som passer som hånd i handske i den konkurrencestatslige logik, hvor det giver mening at kunne sammenligne den enkelte med massen.

I vores iver efter at forebygge fremtidens dårligdomme, er vi blevet spundet for en ganske lukrativ industri af måle- og vurderingsredskaber til pædagogisk praksis. Ja, hele ideen om at måle eller "tage temperaturen på børns sprog" hjælper ikke til, at pædagoger får bedre betingelser for at være i daglige dialog med børnene, eller at børnene får bedre muligheder for at udvikle deres sprog.

I spændet mellem godhedsargumenter om, at alle børn skal hjælpes bedst muligt og en negligering af, hvordan børn sikres gode vilkår, forsvinder børnene og deres perspektiver

Anja Marschall

Jeg bliver ramt af, hvordan Reformkommissionen fuldstændig overser betydningen af det lokale og kontekstuelle, som børns hverdagsliv udgøres af. Sprog udvikles i daglige interaktioner med andre, og derfor lader det sig ikke måle på relevant vis i sprogvurderinger, hvor barnet sidder alene ved et bord med en voksen.

Desuden er treårige svære at teste. De bliver generte, optagede af andre ting og kommer til at kalde en kasserolle for en gryde. Sprogvurderinger giver på ingen måde et retvisende billede af børns sprog og den igangværende udvikling.

Reformkommissionen skulle i stedet vende blikket mod det, der i dag er svært at få tid til. Vi ser nemlig, at det praksissensitive pædagogiske arbejde med børn, der kunne handle om pædagoger, der har tid til at observere og lytte efter børns udtryk, når de endnu ikke har et fuldt udviklet sprog, tilsidesættes til fordel for skemaer og vurderinger.

Men igen: Hvem kan undslå sig et godhedsargument om at finde frem til "sprogsvage" børn i tide?

Vi bryster os af at være en nation, der sætter børns perspektiver højt. Men det er ærlig talt lidt svært at finde børneperspektivet i Reformkommissionens anbefalinger.

Læs også

Der er selvfølgelig et ønske om at give alle børn den bedste start på livet, men samtidig er der en blindhed overfor, at tid og relationer er helt grundlæggende for det lille barn.

I spændet mellem godhedsargumenter om, at alle børn skal hjælpes bedst muligt og en negligering af, hvordan børn sikres gode vilkår, forsvinder børnene og deres perspektiver. De bliver endnu engang nogle, som voksne, der er skolet i regnearkslogik, vil noget med.

Børn har ikke brug for flere vurderinger af, hvad de kan og ikke kan. De vil derimod gerne klare sig godt, men i en hverdag, der er drevet af nysgerrighed, lyst til at udforske verden, og med voksne, der kigger op fra deres skemaer og har tid til fordybelse.

Det er de gode argumenter, der tager børnene og deres perspektiver alvorligt, vi må finde frem igen – ikke godhedsargumenter.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anja Marschall

Ph.d., pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole
Ph.d. i psykologi

0:000:00