Debat

DI: Selvfølgelig skal kommunerne forpligtes til at sprogteste alle børn

Reformkommissionen anbefaler et krav om, at kommunerne skal sprogteste alle treårige. Det mener vi er den helt rigtige vej at gå, for den nuværende praksis lader alt for mange børn gå unde radaren, skriver Mikkel Haarder.

Der bør indføres et krav om, at kommunerne skal lave en sprogvurdering af alle børn allerede i treårsalderen, skriver Mikkel Haarder.
Der bør indføres et krav om, at kommunerne skal lave en sprogvurdering af alle børn allerede i treårsalderen, skriver Mikkel Haarder.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Mikkel Haarder
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En række bekymrende samfundstendenser viser sig i disse år og kræver handling. 

I Danmark er der for eksempel cirka 42.000 unge, som ikke har fundet deres vej i livet via uddannelse eller job. Det er alt for mange, og det tal skal reduceres. Både til gavn for de unge og til gavn for det danske samfund og de danske virksomheder.

Onsdag gav Reformkommissionen sine anbefalinger til fremtidens uddannelsessystem. Her er gjorde formand Nina Smith og de øvrige medlemmer det klart, at tidlige indsatser og god kvalitet i dagtilbud både kan forebygge og bryde udsathed.

Derfor er det vigtigt, at der nu fra politisk side gøres en indsats for at sætte tidligt ind med indsatser, som giver børn de bedste forudsætninger for deres videre færd i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.

Der er brug for, at kommunerne forpligtes til at gennemføre sprogvurdering og efterfølgende sprogstimulering

Mikkel Haarder
Underdirektør for uddannelse, forskning og mangfoldighed, DI

Sprogudfordringer skal spottes tidligt

Der findes omfattende forskning om betydningen af de tidlige år i børns udvikling.

James J. Heckman har modtaget en nobelpris for at bevise, at investeringer tidligt i livet giver store afkast. Et stort amerikansk studie af sprog har vist en sammenhæng mellem omfanget og kvaliteten af den sprogstimulering, som forældrene giver børnene, og deres uddannelsesresultater. Der er også John Hatties' ofte citerede metastudie af effekter i uddannelsessystemet, der viser, at kvaliteten af førskoletilbud har en signifikant sammenhæng med udbytte af undervisningen i skolen. 

Det er altså slået fast med syvtommersøm, at en tidlig indsats er afgørende. Samtidig ved vi, at børns tidlige sprogudvikling ikke kun har stor betydning for deres trivsel, læring, udvikling og dannelse – men også for deres skolegang og uddannelsesmuligheder. 

Derfor er det afgørende, at børn med sproglige udfordringer opdages tidligt, og at der sættes ind med relevant stimulering.

Børn går under radaren

I DI er vi derfor meget enige i Reformkommissionens glimrende forslag om, at alle børn i treårsalderen skal sprogvurderes. Det er vigtigt, at der på tværs af kommunerne udbredes en god praksis for at identificere sproglige udfordringer og styrke børns udvikling.

Læs også

I dag bliver alle børn sprogvurderet, når de kommer i børnehaveklassen, men inden børnene når skolealderen, er kommunerne kun forpligtede til at gennemføre en sprogvurdering af de treårige børn, som ikke er optaget i et dagtilbud, eller som udviser sproglige, adfærdsmæssige eller andre tegn, der giver en formodning om, at barnet har behov for sprogstimulering. 

Denne praksis er langt fra nok, og nogle børn går under radaren. Derfor bør der indføres et krav om, at kommunerne skal lave en sprogvurdering af alle børn allerede i treårsalderen, og vurderingen bør følges op med sprogstimulering og andre relevante indsatser.

En systematisk og helhedsorienteret vurdering af alle treårige børns udvikling vil styrke børnenes forudsætninger for at klare sig godt i uddannelsessystemet og senere på arbejdsmarkedet.

Derfor er der brug for, at kommunerne forpligtes til at gennemføre sprogvurdering og efterfølgende sprogstimulering.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mikkel Haarder

Underdirektør for uddannelse, forskning og mangfoldighed, Dansk Industri
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1999)

0:000:00