Kommentar af 
Stine Liv Johansen

Skærmdebatten har taget teknologien som gidsel

Vi har spildt dyrebar tid på at tale om begrænsninger og forbud, mens kun ganske få har talt om nødvendigheden af at finde frem til en bedre balance i omgangen med digitale teknologier, skriver Stine Liv Johansen.

Inde i Børne- og Undervisningsministeriet ligger der et fuldt beskrevet og evalueret grundskolefag i teknologiforståelse på en hylde og samler støv, skriver Stine Liv Johansen.
Inde i Børne- og Undervisningsministeriet ligger der et fuldt beskrevet og evalueret grundskolefag i teknologiforståelse på en hylde og samler støv, skriver Stine Liv Johansen.Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix
Stine Liv Johansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Sikke et forår, det har været. Siden børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i januar i sit første store interview efter den nye regeringsdannelse udtalte, at "skærme" skulle begrænses i børn og unges liv, har der ikke været mange dage, hvor emnet ikke har været dækket eller debatteret i danske medier.

Ministeren baserede efter eget udsagn sine udtalelser på sin "egen oplevelse af at opdrage tre børn i 2023" og talte således klart og tydeligt ind i de udfordringer, rigtig mange forældre rundt omkring formentlig kan nikke genkendende til.

Herfra gik det stærkt. Debatten omfattede to grundlæggende positioner. På den ene side stod de, der var enige med ministeren og talte varmt for omfattende begrænsninger i brugen af digitale redskaber i for eksempel skolen, og på den anden side stod de, der kaldte på et bedre vidensgrundlag, før sådanne markante tiltag blev sat i værk på den anden side.

Vi har spildt dyrebar (skærm-)tid på at tale om begrænsninger og forbud

Stine Liv Johansen

Ind imellem flettede diskussioner om regulering af techgiganter – og et borgerforslag om samme – sig sammen. Vi talte om forskellen på brug af digitale teknologier i skole og fritid, om en bekymrende læse-undersøgelse og om diverse andre kæpheste, som blev redet af aktører fra skoleverdenen, Dansk Industri, diverse debattører, politikere og forskere – inklusive undertegnede.

Debatten har kørt på de helt høje nagler, har været taget fra Folketingets talerstol, fortsatte på fulde gardiner på Folkemødet og har drønet frem og tilbage mellem frihed og forbud. Foreløbigt er den kulmineret med en række anbefalinger vedrørende regulering af tech-platforme og Mattias Tesfayes brev til landets folkeskoler, hvor han skriver, at det alligevel er op til dem at foretage relevante pædagogiske valg vedrørende brug eller ikke brug af teknologi i skolen.

Begge disse perspektiver er såre fornuftige. Det er nødvendigt, at vi ser på, hvordan der kan sættes relevante rammer for tech-platformenes dataindsamling, anbefalings-algoritmer og beskyttelse af de børn og unge, der rent faktisk bruger dem – uanset alder.

Det er ligeledes vigtigt, at brugen af teknologi i undervisning og pædagogik bliver reflekteret og diskuteret blandt skolens aktører.

Men det tilbage står, at vi har spildt dyrebar (skærm-)tid på at tale om begrænsninger og forbud, mens kun ganske få på Christiansborg har talt om det nødvendige tredje ben i bestræbelserne på at finde frem til en bedre balance i vores omgang med digitale teknologier, både individuelt og på samfundsniveau.

Det tredje ben handler om behovet for at oplyse, uddanne og danne befolkningen – og i særdeleshed børn og unge – til at forstå og omgås digitale teknologier som kritiske og myndige borgere.

Læs også

Inde i Børne- og Undervisningsministeriet ligger der et fuldt beskrevet og evalueret grundskolefag i teknologiforståelse på en hylde og samler støv. Ingen i regeringen har – på trods af deres passionerede engagement i emnet børn, unge og skærme – overvejet at tage det frem og støve det af.

I hvert fald er det ikke et aspekt, der er blevet omtalt, på trods af vedvarende opfordringer fra blandt andet forskere, it-branchen, Danske Skoleelever, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Danmarks Lærerforening, der peger på, at der er et massivt behov for indsatser på dette område på alle niveauer i vores uddannelsessystem.

Da den nordiske tænketank for tech og demokrati for nylig skulle enes om, hvilke anbefalinger de skulle komme med til regeringerne i deres respektive lande, fremførte de danske medlemmer – ifølge formanden for tænketanken, Tobias Bornakke – netop behovet for teknologiforståelse.

Medlemmerne fra de øvrige lande rystede på hovedet, for den slags fag og indsatser havde de da haft i årevis.

Men i Danmark begynder det efterhånden at se ud som om, at det er et bevidst fravalg og ignorering af en oplagt indsats, som vi rent faktisk kan iværksætte uden at skulle afvente EU-lovgivning eller platformenes velvillighed til dialog (eller frygt for bøder) – og det er ovenikøbet en indsats, som vi har et ret godt grundlag for at antage vil virke.

Det kan kun gå for langsomt med at finde støvekosten frem inde i ministeriet

Stine Liv Johansen

At iværksætte relevante indsatser for at undervise og oplyse børn og unge, så de bliver bedre i stand til at træffe gode valg i forhold til digitale teknologier, er ikke gratis.

Det vil kræve en massiv uddannelses- og efteruddannelsesindsats blandt fagpersoner, først og fremmest lærere i grundskole og ungdomsuddannelser.

Men jeg har svært ved at tro, at det skulle være et spørgsmål om finansiering, der afgør, om man fra politisk hold vil gøre alt, hvad man kan, for at afhjælpe de problemer og risici, børn og unge oplever i deres digitale liv.

Det giver derfor ingen mening, at man udelukker et af de helt afgørende – og oplagte – tiltag, der faktisk kan gøre en forskel.

Undersøgelser peger på, at unge menneskers oplevelse af selv at have indflydelse på deres brug af sociale medier, spiller en stor rolle i forhold til, om de oplever negative effekter af brugen.

Hvis man oplever, at man er offer for kræfter uden for ens kontrol, bliver man mere negativt påvirket af det, man ser og oplever online. Hvis man omvendt har en følelse af, at man selv har indflydelse og agens i forhold til at styre og organisere sit digitale liv, er den negative påvirkning langt mindre.

Faktisk ser det ud til, at det mindset, den enkelte har i forhold til sit digitale liv, har større betydning for, hvordan man påvirkes, end det tidsforbrug, man har.

Og derfor giver det så god mening, at en helt uomgængelig indsats for at øge børn og unges trivsel i forhold til det digitale handler om at klæde dem på til at træffe gode valg, hver for sig og i fællesskab.

Det kan kun gå for langsomt med at finde støvekosten frem inde i ministeriet.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Stine Liv Johansen

Lektor, ph.d., Center for Børns Litteratur og Medier, Aarhus Universitet, fhv. formand, Medierådet for Børn og Unge
Cand.mag. i medievidenskab, Aarhus Universitet (2003), ph.d i medievidenskab, Aarhus Universitet (2008)

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00