Frivilligheden blomstrer i de digitale fællesskaber, som dog rummer nye typer faldgruber

Danskerne vil gerne hjælpe deres medborgere og gør det i stor stil, viser ny kortlægning af det “digitale civilsamfund”. Men administratorer af facebookgrupper sidder ofte med et stort ansvar og har brug for mere vejledning, lyder det fra partner i Analyse og Tal, Mikkeline Thomsen. 

Da corona isolerede de fleste af danskerne, blev sociale medier i endnu højere grad en kanal til social kontakt og civilsamfundets fællesskaber, herunder også organisering af analoge aktiviteter - som her, hvor fællessang i Godsbanegade blev orkestreret via en Facebook-gruppe. 
Da corona isolerede de fleste af danskerne, blev sociale medier i endnu højere grad en kanal til social kontakt og civilsamfundets fællesskaber, herunder også organisering af analoge aktiviteter - som her, hvor fællessang i Godsbanegade blev orkestreret via en Facebook-gruppe.  Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Når vi taler om civilsamfundet, ser vi oftest idrætsforeninger, besøgsvenner eller de store nødhjælpsorganisationer for os. Institutioner, hvor vi mødes fysisk omkring lejrbålet, i lektiecaféen eller i genbrugsbutikken. Men det billede på civilsamfundet har længe været forældet. 

For ved siden af de mange rum, hvor vi træffer hinanden fysisk, findes der også en række digitale rum på eksempelvis facebook, hvor naboskab, næstekærligheden og lysten til at hjælpe hinanden udfolder sig. I de digitale medborgerhuse samles vi om alt fra bekæmpelse af madspild over passionen for håndarbejde til at hjælpe økonomisk trængte børnefamilier med at få flyverdragter, når vinteren banker på.