Hans Andersen
svarer
Morten Bødskov

Er det i dansk lovgivning muligt at modernisere delingen af indberetningsdata mellem offentlige myndigheder eller forbyde indsamling af data mere end én gang?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

Erhvervsudvalget, Spørgsmål 280

Med afsæt i Erhvervsudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe for reduktion af admini­strative byrder for erhvervslivet ønsker arbejdsgruppen erhvervsministerens redegørelse for, om det i dansk lovgivning er muligt at modernisere delingen af indberetningsdata mellem offentlige myndigheder eller om det er muligt at forbyde indsamling af data mere end én gang fra virksomheder?

Svar fra tirsdag den 18. juni 2024

Regeringen arbejder løbende med at reducere administrative byrder for erhvervslivet ved at gøre det lettere at dele data med både myndigheder og andre samarbejdspartnere.

I den forbindelse er det væsentligt at bemærke, at lovgivning er en del af løsningen, men at deling af indberetningsdata mellem offentlige myndigheder fra virksomhederne ikke kan moderniseres alene ved lovgivning. Digitalisering er en væsentlig del af løsningen. Offentlige og private aktører skal derfor også i fællesskab arbejde for, at virksomheder benytter de digitale muligheder for effektiv datadeling, ligesom de offentlige it-løsninger i nogle tilfælde vil skulle integreres teknisk med hinanden og med markedet.

Det er derfor, regeringen har igangsat en række konkrete initiativer, der hjælper virksomhederne til lettere at dele data med offentlige myndigheder.

Der er med Bogføringsloven, som blev vedtaget i maj 2022, skabt et fundament for Automatisk Erhvervsrapportering ved at sikre ensartede krav til digitale bogføringssystemer, videreudvikling af infrastrukturen for e-fakturering og digital handel samt standardisering af virksomheders bogføringsdata. Dette medfører den hidtil største enkeltstående administrative besparelse for erhvervslivet på ca. 2,9 mia. kr. årligt.

Formålet er at centrale virksomhedsdata, fx bogføringsdata, på sigt skal kunne rapporteres til myndigheder og udveksles mellem virksomheder på en nem og sikker måde. Det estimeres, at en udbredelse af digitale og automatiserede bogføringssystemer for finansielle data vil kunne lette de ca. 416.000 danske virksomheders administration ifm. bogføring og indberetning til myndighederne med ca. 2,9 mia. kr. årligt.

For at sikre en succesfuld implementering som udmønter sig i konkrete administrative lettelser for virksomhederne, har Erhvervsstyrelsen i 2022 etableret et partnerskab (Implementeringsforum) med direktører fra DI, DE, FSR Danske Revisorer, Finans Danmark og SMV Danmark, der repræsenterer nøgleinteressenter. Implementeringsforum mødtes første gang i april 2022 og skal frem mod 2026 følge fremdriften og bistå myndighederne i realiseringen af projektet Automatisk Erhvervsrapportering.

I tilknytning hertil er der i 2022 etableret et samarbejde mellem Skattestyrelsen, Danmarks Statistik og Erhvervsstyrelsen. Sammen med Implementeringsforum og udbydere af digitale bogføringssystemer, skal gruppen definere fællesoffentlige datastandarder, der understøtter en effektiv datadeling mellem myndigheder, mellem virksomheder samt mellem virksomheder og myndigheder og danner grundlag for automatiseret bogføring og indberetninger til myndigheder. Ved at introducere offentlige standarder, sikres der fri bevægelighed i markedet for bogføringssystemer (dataportabilitet), og der skabes en enkel og sikker infrastruktur for datadeling med offentlige myndigheder og private markedsaktører, der understøtter principperne ’once only’, ’data on demand’ og med respekt for virksomhedernes dataejerskab. En offentlig standard vil samtidig imødekomme problemer med ’vendor lock-in’ og skabe grundlag for at virksomhederne lettere kan dele data med relevante aktører, fx kreditorer.

Hvis visionerne for udveksling af data skal realiseres på den lange bane, skal endnu flere virksomheder anvende digitale systemer. Bl.a. derfor har regeringen også med ”Et Iværksætterland i verdensklasse” foreslået et initiativ, der skal skabe øget automatisering af blandt andet iværksætteres indberetningspligter af bogføringsdata.

I samme udspil til en iværksætterstrategi har regeringen også foreslået et initiativ, som vil hjælpe iværksættere med overblik over frister og krav hos det offentlige på Mit Virk., Det gøres ved at myndighederne deler data om frister og status på sager, så virksomhederne kun skal tjekke status ét sted, i stedet for at skulle søge oplysninger hos hver enkelt myndighed. På længere sigt skal virksomhederne bl.a. kunne se frister og status på verserende sager, som de har ift. myndigheder, fx sygdom, arbejdsulykker og barsel.

Det er ikke kun for økonomiske og finansielle data, der er store potentialer forbundet med bedre datadeling. Derfor har regeringen med Danmarks Digitaliseringsstrategi og sammen med alle Folketingets partier i kraft af den politiske aftale om en ambitiøs og ansvarlig strategi for Danmarks digitale udvikling af 8. februar 2024 igangsat et arbejde med digitalisering og standardisering af data og etablering af en effektiv it-infrastruktur til deling af grønne produktdata mellem virksomheder, indberetning til myndigheder mv., der giver mulighed for mere automatisk håndtering af grønne data i forskellige parters digitale systemer og værdikæder, og som kan reducere virksomheders administrative byrder.

Digitalisering og mere effektiv datadeling har et stort potentiale for at lette byrder for erhvervslivet. Derfor vil regeringen også fremover have fokus på at nedbringe administrative byrder for virksomhederne ved hjælp af digitalisering og automatisering af blandt andet indberetninger til myndighederne.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024