John Allan blev franarret 17.500 kroner. Og han er bare en af flere med udviklingshandicap, der "udnyttes af kyniske it-kriminelle"

Foreningen Lev advarer mod it-kriminelle, som udnytter borgere med udviklingshandicap til at overføre penge. Omkring hver tredje borger, som søger ny mulighed for kompensation for svindel med NemKonto, har også forskellige psykiske handicap, viser tal fra Digitaliseringsstyrelsen. 

<span>Der er talrige eksempler på, at&nbsp;it-kriminelle går målrettet efter borgere med psykiske handicap, fordi de ofte er mere sårbare over for manipulation, lyder det fra foreningen Lev.&nbsp;<br></span>
Der er talrige eksempler på, at it-kriminelle går målrettet efter borgere med psykiske handicap, fordi de ofte er mere sårbare over for manipulation, lyder det fra foreningen Lev. 
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Karl Emil Frost

John Allan Poulsen fik en privatbesked på Facebooks Messenger. I den anden ende sad der tilsyneladende en kvinde, som præsenterede sig som hans kæreste og lovede en ”overraskelse”.

Men han havde ingen kæreste. Alligevel sendte John Allan Poulsen sine personlige oplysninger, som gav fri adgang til hans NemKonto.

”Der skete det - og der dummede jeg mig - at jeg gav det, hun bad om. Jeg mistede 17.500 kroner. Og jeg havde lige fået førtidspension," fortæller han i dag om episoden tilbage i 2017.

"Min konto var gået i overtræk. Og jeg tænkte, hvordan redder jeg nu den? Jeg ringede til kundeservice i banken og bad dem spærre min konto. Jeg fik også lov til at låne nogle penge, så min konto kunne komme op at køre igen," uddyber John Allan Poulsen, der i dag er 61 år gammel. 

Han er blot én ud af talrige borgere med udviklingshandicap, som udsættes for svindel og dermed udnyttes af it-kriminelle, fordi de ofte er særligt sårbare over for eksempelvis manipulation. 

Det fortæller Anni Jørgensen, der er landsformand for Lev – en privat landsdækkende forening for mennesker med udviklingshandicap. 

“Vi repræsenterer en ekstremt sårbar gruppe, når det kommer til digitalisering, og vi ser desværre mange eksempler på, at det udnyttes af kyniske it-kriminelle,” siger Anni Sørensen.

Anni Sørensen er samtidig overbevist om, at der er et stort mørketal. Mange er nemlig pinligt berørte over at blive franarret penge. Derudover er der formentlig mange sager, hvor ofret aldrig opdager at være blevet udsat for svindel, fortæller hun.

“It-kriminelle går målrettet efter borgere med kognitive handicap. De kan eksempelvis gå ind på tilbudsportalen og se, hvor der bor borgere, som vurderes at være særligt sårbare,” siger hun og tilføjer:

”Vi fører ikke statistik over, hvor mange henvendelser vi får. Men det er mange, og der er tale om et udbredt problem, og jeg føler mig helt overbevist om, at vi kun ser toppen af isbjerget,” siger Anni Sørensen.

Nye regler på vej

Borgere har i omkring et halvt år kunnet søge om erstatning for økonomiske tab grundet fejl eller svindel med NemKonto, hvis konsekvensen er, at de går glip af en "retmæssig udbetaling".  

Vi er meget positive over for, at der lægges op til en ændring af reglerne. Men ændringen drejer sig kun om et lille hjørne vedrørende svindel og fejl med NemKonto. 

Anni Jørgensen
Landsformand, Lev

Men cirka en tredjedel af de borgere, der allerede har benyttet den nye mulighed, har forskellige psykiske handicap såsom hjerneskader eller udviklingshandicap, og flere er blevet afvist.  

Med de nuværende regler er det nemlig en betingelse for at få erstatning, at man ikke selv har handlet “groft uagtsomt” ved eksempelvis at udlevere personlige oplysninger.  

Det fremgår af et forslag til en ny bekendtgørelse, som Digitaliseringsstyrelsen har sendt i høring.  

Forslaget skal sikre, at der fremover kan tages hensyn til borgere med forskellige psykiske handicap og derfor er særligt sårbare over for eksempelvis manipulation.  

“De første fem måneders sagsbehandling har vist, at ca. en tredjedel af ansøgningerne, der falder inden for kompensationsordningens rammer, er kommet fra borgere med forskellige psykiske handicaps såsom hjerneskader, udviklingshæmning mv.,” lyder det i høringsbrevet.  

“I nuværende lovgivning er det ikke muligt at tage højde for kognitive udfordringer i vurderingen af disse borgeres berettigelse til kompensation.” 

Konkret har 34 borgere indtil videre søgt om kompensation for økonomiske tab i forbindelse med fejl eller svindel med NemKonto, viser tal fra Digitaliseringsstyrelsen. 

28 borgere har fået færdigbehandlet deres sager, og af dem er 14 blevet afvist, mens de resterende 14 har fået udbetalt i alt knap 475.000 kroner.  

Efterspørger mere hjælp

Og tallene er altså langt fra overraskende, fastslår foreningsformanden. Selvom hun kvitterer for, at regeringen er på vej en ændring af reglerne, løser det kun en lille del af et langt større problem, lyder det.  

“Vi er meget positive over for, at der lægges op til en ændring af reglerne. Men ændringen drejer sig kun om et lille hjørne vedrørende svindel og fejl med NemKonto. Problemet er meget omfattende, og det underbygger de nye tal også,” siger Anni Sørensen og tilføjer:

”Det tager ikke fat på alle de andre former for it-svindel, som borgere med kognitive handicap udsættes for.” 

Foreningen Lev mener, at der mangler redskaber for både professionelle og pårørende for at undgå, at borgere med psykiske handicap blive udnyttet af it-kriminelle. 

"Vi mener, der bør være nogle systemer, så eksempelvis pædagoger og pårørende vil kunne logge sig på digitale platforme og hjælpe en borger, som ikke har tilstrækkelige digitale kompetencer. Det ville i sig selv være befordrende for, at man tidligt opdager den slags svindel,” siger Anni Sørensen.  

Hun håber, at den nye digitaliseringsminister vil sikre bedre adgang til kontanter samt bedre analoge ordninger og støttesystemer.  

“Samtidig skal det sikres, at mennesker med særlige støttebehov lovligt kan få digital støtte af ansatte og pårørende, som kan logge på deres digitale platforme. Selvfølgelig med de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger,” siger hun.  

Altinget har spurgt, om digitaliseringsminister Marie Bjerg (V) vil stille op til interview om problemet samt det nye lovforslag.  

I en skriftlig kommentar slår hun fast, at det skal være “så svært som muligt for svindlere at udnytte borgere i de digitale løsninger”.  

“I dag kan vi kompensere for tab i forbindelse med svindel med udbetalinger til NemKonto, og jeg arbejder lige nu på, at der i den sammenhæng tages særligt hensyn til mennesker med kognitive udfordringer. Det skal den nye bekendtgørelse, som ventes at træde i kraft i løbet at foråret, blandt andet være med til at sikre,” skriver hun.

”Det vil jeg aldrig gøre igen"

Allerede kort tid efter, at John Allan Poulsen første gang blev snydt, var den gal igen. Denne gang blev han ringet op af en person, som udgav sig for at være fra Holbæk Kommune.  

John Allan Poulsen havde penge til gode, lød det i den anden ende af røret. Han skulle blot give sine kontooplysninger for at få dem udbetalt.  

“Men jeg fandt ud af, at det ikke passede. For jeg havde jo lært, at man skal være meget opmærksom på, hvem der ringer,” siger John Allan Poulsen.

Han fortæller i dag om sine egne erfaringer for at skabe opmærksomhed omkring problemet og måske være med til at hjælpe andre, som risikerer at ende i samme situation.

"Jeg har fundet ud af, at man ikke skal opgive den slags oplysninger. Det vil jeg aldrig gøre igen," siger han.

Læs også

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00