Debat

V: Selvfølgelig skal politik sælges til vælgerne

REPLIK: Det er naivt af Carolina Magdalene Maier (ALT) at tro, man kan føre objektiv politik i en valgkamp. Man skal bare sørge for at sælge vælgerne troværdig politik, mener Venstres it-ordfører, Torsten Schack Pedersen. 

De sociale medier gør, at vælgerne aldrig har været tættere på politikerne. De stiller samtidig nye krav til at tænke kritisk, både i forhold til politiske budskaber, nyheder og anden information, skriver Torsten Schack Pedersen (V).
De sociale medier gør, at vælgerne aldrig har været tættere på politikerne. De stiller samtidig nye krav til at tænke kritisk, både i forhold til politiske budskaber, nyheder og anden information, skriver Torsten Schack Pedersen (V).Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Julie Arnfred Bojesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Torsten Schack Pedersen (V)
It-ordfører

I mit indlæg i Altinget (31.08.18) skriver jeg, at sociale medier er guld værd i en valgkamp. Medierne giver mig mulighed for at kommunikere til og med præcis de mennesker, jeg som folketingsmedlem gerne vil nå ud til.

Carolina Magdalene Meier fra Alternativet giver mig modsvar i sit indlæg i Altinget (19.09.2018). Hun mener, at for at sikre en neutral valgkamp på nettet, er det uheldigt og forkert, at jeg omtaler politik som en handelsvare – at jeg har et budskab, jeg vil "sælge".

Vi sælger politiske visioner
Herfra går Carolina Magdalene Meier så op på den helt store klinge. Hun skriver, ”at sammenligne politikere med sælgere er med til at skabe et demokratisk problem, fordi vi får blandet kapitalisme og profitmaksimering sammen med den ydmyge, demokratiske opgave, vi politikere skal forvalte”.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Det, mener jeg, er naivt! Det er ingen skam i at indrømme, at vi politikere sælger politiske visioner, ideer og håb i forsøget på at skabe det bedst mulige Danmark. Hvis vi skal kunne realisere politik, har vi brug for stemmer.

Det er så op til den enkelte dansker at sætte et kryds på stemmesedlen, der hvor de tror, de bedste politiske løsninger findes. Det kræver troværdighed og sammenhæng, som vælgerne må antages at besidde i et demokrati. Og det er nu engang sådan et demokratisk valg fungerer. 

Det handler i særdeleshed om at være realistisk i de politiske budskaber, så vi ikke begår løftebrud og øger tillidskløften mellem vælger og politiker.

Torsten Schack Pedersen (V)
It-ordfører

Misforståelser fostrer mistillid
Jeg ærgrer mig også over, at Carolina Magdalene Meier har misforstået mit ganske simple budskab i indlægget. Jeg skrev: ”Det er min demokratiske pligt at oplyse danskerne om det samfund og den politik, jeg mener, er den bedste for Danmark.”

Det burde være selvsagt for enhver folkevalgt, så jeg undres over, hvorfor Carolina Magdalene Meier vil misforstå mit budskab … Det er blandt andet denne vilje til misforståelser, der er med til at skabe den mistillid mellem borger og politiker, som hun selv omtaler i sit indlæg.

Selvfølgelig frygter jeg for, at nogle kandidater oversælger deres budskaber; at de lover mere, end de kan holde. Det ser vi faktisk ved hvert eneste valg. Tydeligst blev det dog i 2011, da Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti gik til valg på en overbudspolitik, hvor alle problemer kunne løses på 12 minutter. Det havde ingen hold i virkeligheden – og det måtte partierne også indrømme efter valget, hvor de begik historisk løftebrud. Det gavner altså heller ikke vælgernes tillid til os politikere.

Realisme er også vigtigt
Men kære Carolina Magdalene Meier, det er ikke der, jeg vil hen. Min pointe er nu, at dengang reddede VK-regeringen, DF og Radikale Venstre dansk økonomi ved at være realistiske.

Du skriver selv, at du måske er naiv, men må antage, at alle folkevalgte politikere er valgt som følge af deres idealistiske ønsker om at præge Danmark i den retning, vi hver især ønsker for vores land. Men som politikere skal vi ikke blot være idealistiske – vi skal også være realistiske, når vi oplyser danskerne om, hvilket samfund vi ønsker. Ellers ender vi bare med at begå løftebrud, som S og SF gjorde det i 2011.

Det er derfor også naivt af dig og Alternativet at tro, at en public service-platform for sociale medier, styret af de statslige nyhedstjenester, vil sikre den åbne og ærlige demokratiske dialog, som du håber på og appellerer til i indlægget. Blot fordi vi sætter et statsligt led ind som demokratisk vagthund mellem borger og politiker, betyder det ikke, at der findes en objektiv politisk sandhed. Tværtimod.

Tættere på folket
Vi bør nemlig minde os selv om, at ét af nyhedskriterierne er konflikt, og det er jo – siger al erfaring efterhånden – det, der giver klik på sociale medier.  

Derfor handler det ikke om, som Carolina Magdalene Meier ellers appellerer til, at igangsætte en samtale om, hvordan vi kan sikre en objektiv og neutral politik. Nej, det handler om, hvordan vi værner om vores repræsentative demokrati, og hvordan vi sikrer et demokratisk folketingsvalg uden indblanding fra udefra- og uvedkommende.

Og det handler i særdeleshed om at være realistisk i de politiske budskaber, så vi ikke begår løftebrud og øger tillidskløften mellem vælger og politiker.

På den note vil jeg afslutningsvist påstå, at demokratiet lever og fremover vil være massivt til stede på de sociale medier. Aldrig har vælgere været tættere på deres politikere end nu. Alle har en stemme; alle har muligheden for at blive hørt.

Det stiller nye krav til danskerne om at tænke kritisk og stille sig spørgende overfor al information – politiske budskaber såvel som nyhedsartikler og uafhængige undersøgelser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Torsten Schack Pedersen

MF (V)
HH (Nordvestjysk Handelsgymnasium 1995), cand.polit. (Københavns Uni. 2004)

0:000:00