Venstre: Sociale medier er guld værd i en valgkamp

DEBAT: Danskerne er til stede på sociale medier som aldrig før, og det giver politikerne mulighed for at udbrede deres budskab til en langt større vælgerskare end tidligere. Det er guld værd for politikeren, men også for vælgeren, der skal sætte sit kryds på valgdagen, skriver Torsten Schack Pedersen (V).

Af Torsten Schack Pedersen (V)
It-ordfører

Jeg vil vove at påstå, at målrettet markedsføring har været og altid vil være et værktøj, en mand eller kvinde med et budskab griber efter. Hvad enten du skal sælge en lampe, et hus eller endda dit eget brand, benytter man sig i dag af værktøjer, som på bedst mulig vis rammer de befolkningsgrupper, man ønsker at nå ud til.

Hvorfor er det væsentligt i en debat om det kommende folketingsvalg? Det er det, fordi politisk markedsføring gennem digitale medier som Facebook og Twitter i høj grad er kommet for at blive. Det er der ingen skam i, og det vil jeg gerne uddybe her.

Møde i øjenhøjde
Danskerne er på de sociale medier som aldrig før. DR har i deres årlige rapport om danskernes brug af elektroniske medier konkluderet, at 65 procent af danskere over 12 år benyttede Facebook dagligt i 2017.

Det er faktum, at nyheder ikke blot bliver læst i aviser og blade, men at det daglige nyhedsfix bliver tilfredsstillet ved at scrolle nedad i sit facebook-feed. Det åbner op for at møde danskerne i øjenhøjde på de digitale medier. For det er dér, danskerne er til stede – måske endda mere end i de lokale partilokaler og foreninger.

Derfor er de sociale medier kommunikationsvejen. Derfor er jeg også til stede og bruger min facebook-profil aktivt til at ytre mine politiske holdninger om aktuelle emner. Det vil jeg også gøre, når der bliver fløjtet til valgkamp.

Målrettede kampagner er guld værd
Foruden muligheden for at nå ud til danskerne er de sociale medier også et billigere og mere effektivt værktøj til at føre kampagne med. En valgkamp er en dyr fornøjelse og en stor investering for en kandidat målt i kroner og ører, men sandelig også i tid.

Målrettede kampagner via de sociale medier er en nem og omkostningseffektiv løsning, når du gerne vil sprede det udmærkede budskab, du lige har givet på talerstolen på det lokale gymnasium.

Som kandidat kan du ikke være alle steder på én gang, så digitale medier giver dig muligheden for at dele et politisk budskab, andre ellers havde været foruden. Det er en praktisk løsning, der er guld værd for en politiker – og også for de vælgere, der vil følge med i debatten hjemme fra sofaen, før de sætter deres kryds på stemmesedlen.

Kæden knækker
Den vigtigste forudsætning for det demokratiske valg er, at det holder sig inden for lovens rammer. Der, hvor kæden knækker for mig, er, hvis data og private oplysninger bliver misbrugt. Her tænker jeg eksempelvis på Ruslands indblanding i det amerikanske valg.

Forude ligge det svenske valg, og det er allerede blevet italesat, at der er risiko for, at udefrakommende kan have en finger med i spillet. Det er udemokratisk og et problem, som jeg tager stærk afstand fra.

Mit budskab er derfor ligetil: I en valgkamp er der én ting, jeg skal sælge: mig selv og mine politiske budskaber.

Derfor er det min demokratiske pligt at oplyse danskerne om det samfund og den politik, jeg mener, er den bedste for Danmark. Det er en ærlig sag. Så er det op til den enkelte dansker, hvor de vil sætte et kryds.

Markedsføring og de sociale medier er derfor i mine øjne gode værktøjer til at nå danskerne, og det vil det blive ved med at være – også inden for politikkens verden.

Forrige artikel Dansk IT: Dataetik bør regulere kunstig intelligens Dansk IT: Dataetik bør regulere kunstig intelligens Næste artikel Liberal ungdomspolitiker: Jeg harmes over statslig overvågning fra en liberal regering Liberal ungdomspolitiker: Jeg harmes over statslig overvågning fra en liberal regering