Debat

Dansk Erhverv: Et nyt klimamærke skal ledsages af offentligt tilgængelige klimadata

Når der er skabt et solidt og troværdigt datagrundlag for klimaaftrykket fra fødevarer, skal det omsættes til et forbrugerettet mærke, skriver markedschef i Dansk Erhverv Lotte Engbæk Larsen i dette indlæg.

Der bliver ikke taget mange klimahensyn, når danskerne handler ind, men mange er villige til at lave om på den tendens, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.
Der bliver ikke taget mange klimahensyn, når danskerne handler ind, men mange er villige til at lave om på den tendens, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Lotte Engbæk Larsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Klimarådet fremlagde i december 2021 i deres rapport om klimavenlig mad og forbrugeradfærd en analyse af det danske fødevareforbrug.

Temadebat: Hvordan får vi danskerne til at spise mere klimavenligt?

Hvordan får vi danskerne til at spise mere klimavenligt? Det har Klimarådet netop fremlagt en række anbefalinger til i en ny rapport, som udkom sidst i 2021.

Der rådes blandt andet til, at offentlige køkkener skruer op for blusset og sætter et mål om at servere klimavenlig mad, samt at regeringen etablerer grundlaget for en mærkningsordning og igangsætter et arbejde, der giver mulighed for at pålægge klimabelastende fødevarer forbrugsafgifter.  

I rapporten konkluderer Klimarådet også, at der er en ”betydelig klimagevinst” ved at følge de danske kostråd, og så problematiserer ekspertorganet, at det offentlige for øjeblikket tildeler væsentlige flere midler til kampagner for animalske fødevarer i forhold til vegetabilske fødevarer.

I en ny temadebat sætter Altinget Fødevarer fokus på Klimarådets anbefalinger, når vi spørger aktører og politikere:

  • Hvad er de vigtigste elementer fra Klimarådets rapport?
  • Overser Klimarådet centrale pointer om udviklingen af klimavenlig kost? Hvilke?
  • Hvordan omsættes anbefalingerne til konkret handling og politik?

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Konklusionen er klar. Danskerne har et af de største klimaaftryk fra fødevareforbruget i verden, og det udfordrer Danmarks ambition om at være et foregangsland på klimaområdet.

Spørgsmålet, der følger en sådan konklusion, er så, hvordan vi får danskerne til at spise mere klimavenligt?

Det har vi i Dansk Erhverv en række bud på.

Lad os få en klimadatabase for fødevarer

Første skridt er udviklingen af en samlet database med officielle og offentligt tilgængelige klimadata for fødevarer, som forbrugere og indkøbere kan have tillid til, og som giver landmænd og fødevarevirksomheder let adgang til at sammenlignelige data, der kan bruges til kommunikation, innovation og udvikling af nye løsninger.

Når der er skabt et tilstrækkeligt solidt datagrundlag for klimaaftrykket fra fødevarer, kan det omsættes til et klimamærke, som forbrugerne kan navigere efter i indkøbssituationen.

Derudover mener vi, at der skal gøres mere fra myndighedernes side for at vejlede virksomhederne om brugen af klimapåstande.

Når danskerne handler ind, bliver der ikke taget mange klimahensyn, og mange kender ikke til den klimapåvirkning, deres indkøbskurv har.

Lotte Engbæk Larsen
Markedschef, Dansk Erhverv

Og så skal der fortsat være tryk på klimakostrådene, som giver letforståelige anvisninger til forbrugerne om, hvordan de kan spise mere plantebaseret og klimavenligt.

Der er brug for uafhængige og troværdige data

Det klimalette måltid starter med et klimabevidst fødevareindkøb. I det henseende er forbrugeroplysning alfa og omega.

Når danskerne handler ind, bliver der ikke taget mange klimahensyn, og mange kender ikke til den klimapåvirkning, deres indkøbskurv har. Det fremgår af en ny befolkningsundersøgelse, vi har foretaget i Dansk Erhverv.

Til gengæld er forbrugerne meget parate til at gøre op med denne tendens, og over halvdelen svarer, at de ønsker at købe mere klimavenligt ind, end de gør i dag.

Med det in mente kan en klimamærkningsordning på fødevarer være en oplagt løsning, men først er der brug for officielle og offentligt tilgængelige klimadata for fødevarer.

Klimarådet anbefaler, at staten opbygger en offentlig tilgængelig, statskontrolleret klimadatabase med information om fødevarernes klimaaftryk i tæt samarbejde med erhverv og forskere.

Dansk Erhverv er helt enig i, at statens rolle som afsender er afgørende. Det hænger naturligvis sammen med sikring af uafhængighed, troværdighed og sammenlignelighed.

Et klimamærke skal være simpelt, positivt og frivilligt

Dansk Erhverv mener ligesom Klimarådet, at tiden er ved at være moden til et decideret klimamærke.

Når der er skabt et solidt og troværdigt datagrundlag for klimaaftrykket fra fødevarer, skal det omsættes til et forbrugerettet mærke.

Vi bakker Klimarådet op i deres anbefaling om mål for, at de offentlige køkkener serverer klimavenlig mad. Det vil nemlig bidrage til at normalisere en klimavenlig kost i den danske befolkning.

Lotte Engbæk Larsen
Markedschef, Dansk Erhverv

Et klimamærke for fødevarer bør være et frivilligt og positivt mærke, som vi allerede kender det fra for eksempel Nøglehulsmærket.

For ikke at forhale processen, mener vi i Dansk Erhverv, at det skal være et simpelt mærke, der udelukkende kommunikerer om klima og det klimaaftryk, en vare har.

Offentlige måltider skal også være med

Dansk Erhverv har tidligere foreslået at indføre måltal for klimapåvirkningen fra de offentlige køkkener, og vi bakker derfor Klimarådet op i deres anbefaling om mål for, at de offentlige køkkener serverer klimavenlig mad. 

Det vil nemlig bidrage til at normalisere en klimavenlig kost i den danske befolkning, og det vil også være med til at drive udbuddet generelt.

Alt i alt ser Dansk Erhverv Klimarådets anbefalinger som en meget brugbar redskabsmanual i hænderne på politikerne til at få danskerne til at vælge de klimavenlige varer til, når de fylder indkøbskurven.

Skulle man pege på noget, som Dansk Erhverv efterlyser i rapporten, er det en anbefaling om mere og bedre vejledning om klimapåstande på fødevareområdet.

En vejledning om klimapåstande vil nemlig være et af de vigtigste redskaber i kampen mod greenwashing.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00