Debat

Professor: Mennesket er stadig den bedste computer, men vi skal opføre os klogere for ikke at blive snydt af AI

Det bliver lettere for vores egne AI-systemer at snyde os, når vi ikke vil forholde os til vores egen rolle i skabelsen af information. Vi skal dog ikke frygte AI, men derimod det, AI gør ved os, hvis vi ikke opfører os klogere, skriver Morten Sodemann.

Det må være et krav, at personer, der bruger AI-systemerne, får mulighed for at udvælge og mutere det software og de teknologier, de udsættes for, så vi ikke bliver sekretærer for AI, skriver Morten Sodemann.
Det må være et krav, at personer, der bruger AI-systemerne, får mulighed for at udvælge og mutere det software og de teknologier, de udsættes for, så vi ikke bliver sekretærer for AI, skriver Morten Sodemann.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten Sodemann
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kunstig intelligens er hverken kunstig eller intelligent. Selvom den var begge dele, ville vi ikke være kloge nok til at udnytte potentialet i den ekstra intelligens.

Vi ville ikke ane, hvad vi skulle bruge den frigjorte tid til.

I et projekt, hvor målet var at give mere tid til psykiatriske patienter i almen praksis, var bekymringen blandt lægerne før projektstart, at de ville få svært ved at tale så længe med patienterne. Projektet viste da også, at ordningen ikke blev udnyttet af lægerne.

Når vi ikke vil forholde os til vores egen rolle i skabelsen af information, bliver vi lettere at snyde af vores egne AI-systemer. 

AI fødes med fejlfortolkninger

Der er ingen tvivl om, at der er områder af sundhedsvæsnet, hvor vi reelt får støtte af kunstig intelligens, også kaldet AI.

Temadebat

Hvad stiller vores universiteter og forskning op med kunstig intelligens?

Kunstigt intelligente chatbots er efterhånden blevet en del af hverdagen de danske campusser. 

Med en enkelt kommando kan forskere og studerende hurtigt få svar på alverdens spørgsmål. Derfor spørger Altinget Forskning nu: Hvordan bør universiteter og forskere forholde sig til kunstig intelligens?

Se oplægget til debatten og panelet lige her.

Om Altingets temadebatter

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at skrive til [email protected] for at høre om mulighederne.

Det er, ganske enkelt fordi AI kan rumme og kombinere langt flere informationer, end vi kan.

AI kan genkende langt flere mønstre, end vi kan, og den kan gøre det langt hurtigere. AI har allerede vist sit værd i analyse af røntgenbilleder, kikkertundersøgelser eller vævsprøver.

Når det kommer til komplekse symptombilleder, er udfordringen, at alle oplysninger skal være til stede, for at AI kan udføre opgaven fornuftigt.

Men hvem ved, hvornår alle oplysninger er til stede? Og hvem fodrer AI med oplysningerne om patienten?

Der er påvist mange barrierer i samtalen mellem læger og patienter. Oplysninger mellem dem flyder ikke frit men påvirkes kraftigt af kontekst, relation og psykologiske mekanismer.

Det betyder, at der kan mangle informationer, samt at informationer kan fejlfortolkes eller ignoreres. Det er den type information, vi føder AI med.

Oplysninger forsvinder i digitale systemer

Mennesker har mange charmerende kompetencer, men vores evne til selvbedrag er knap så charmerende.

Der findes over 187 typer kognitive smutveje, der gør, at flertallet af os med bil mener, at vi er langt bedre end den gennemsnitlige bilist.

AI må ikke blive klogere end os.

Morten Sodemann
Professor, Syddansk Universitet

Det er også en mental smutvej.

Amerikanske færdselsbetjente udskriver eksempelvis færre fartbøder til bilister, der hedder det samme fornavn, som betjenten selv gør.

Hvordan kan mennesker skabe kunstig intelligens, når de konstant overvurderer deres egne evner?

Hvad sker der med mennesker, der arbejder med de skabeloniserede og standardiserede udgaver af virkeligheden, som de præsenteres for på sociale medier og på deres arbejdsplads?

I vores begejstring over en fremtid, hvor AI kan skrive vores eksamensopgaver, stille diagnoser og skrive avisartikler, er vi elegant sprunget hen over det oplagte spørgsmål - hvad sker der med os med tiden, når vi tror, vi tænker, men i virkeligheden overlader det til AI?

Dét ved vi ikke. For det spørgsmål vil vi ikke have svaret på. Men vi kan få nogle ideer om det.

Unge læger, der arbejder med elektroniske patientjournaler skriver 70 procent kortere journalnotater efter syv måneder på sygehuset.

Samtidig med, at journalnotater om patienter er blevet meget kortere efter de elektroniske patientjournaler, er den samlede informationsmængde i journalerne 20-dobbelt.

Læs også

Det er blevet svært at finde de humane oplysninger mellem de mange digitale registreringer såsom procedurer, diagnoser, afstemninger af medicin, handlinger og lignende.

De elektroniske patientjournaler har ikke sikret mere tid til patienten eller flere og bedre informationer om patienten – tværtimod. 

AI reproducerer og forstærker ulighed i sundhed

Vi kan godt lide at gøre vores hjerne glade. Patienter er eksempelvis glade for at tale med psykologer i form af kunstige chatbots – de føler, de er mere empatiske og nemmere at tale med.

Den viden, der har fodret AI, favoriserer bestemte sociale gruppers karakteristika og holdninger.

Morten Sodemann
Professor, Syddansk Universitet

Men ser man nærmere på sammenhængen, skyldes det alene, at chatbots er høflige, venlige og passive i deres interaktion.

De udfordrer ikke patienten, og de konfronterer ikke patienten med deres egne logikker og uhensigtsmæssige tankesæt.

Studerende er glade for at tilegne sig viden gennem lydbøger samt billeder, grafikker og YouTube-videoer, fordi de giver et hurtigt smertefrit indtryk af forståelse - uden at man reelt forstår det eller dybdelæser. 

AI kunne med rette oversættes til ’Augmented inequality’, forstærket ulighed, fordi den viden, der har fodret AI, favoriserer bestemte sociale gruppers karakteristika og holdninger.

Læs også

AI dokumenterer den ønskede virkelighed set fra et systemperspektiv, mens mennesker lever i en udokumenteret virkelighed.

De elektroniske patientjournaler har ikke sikret mere tid til patienten eller flere og bedre informationer om patienten.

Morten Sodemann
Professor, Syddansk Universitet

AI reproducerer og forstærker eksempelvis ulighedsfaktorer i sundhed og behandling af sygdomme.

Data, der fodrer sprogmodeller bag AI er hverken ”rå” eller objektive, men udvalgt og formet af bestemte tankesæt og holdninger.

Eksempelvis får afro-amerikanske patienter med AI-støtte færre behandlinger og dårligere behandlingskvalitet med samme sygdoms sværhedsgrad. Ansigtsgenkendelse er bedre til hvide end farvede personer, og AI kan forstærke intersektionel misklassifikation af hudsygdomme.

Hvis man eksempelvis både er mørk i huden og kvinde, oplever man hyppigere fejldiagnostik med AI.

Brugen af fordomsfulde AI-modeller kan være uforholdsmæssigt skadelig for sårbare grupper, som ikke er ordentligt repræsenteret i de træningsdatasæt vi fodrer AI med, og som i forvejen møder ulighed i sundhed

Mennesket er stadig den bedste computer

Biologiske systemer udvikler sig gennem selektion og mutation - det burde software systemer som AI også.

Digital dovenskab bliver vores død.

Morten Sodemann
Professor, Syddansk Universitet

Det må være et krav, at personer, der bruger systemerne løbende og konstant i hverdagen, får mulighed for at udvælge og mutere det software og de teknologier, de udsættes for, så vi ikke bliver sekretærer for AI.

Vi skal have en klogere politik, for hvilke kvaliteter data, der skal træne AI, skal have.

AI må ikke blive klogere end os. Det skal forståes på den måde, at vi gør os dummere, end vi behøver at være. Mennesket ér stadig den bedste computer – lidt endnu. Vi skal ikke frygte AI. Men vi skal derimod frygte, hvad AI gør ved os, hvis vi ikke opfører os klogere.

Digital dovenskab bliver vores død.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Sodemann

Professor, Klinisk Institut, Syddansk Universitet
cand.med. (Aarhus Uni. 1989), ph.d. (Aarhus Uni. 1996)

0:000:00