Rapport: Manglende ligestilling på uddannelser kan skade kvaliteten

BALANCE: I en ny udgivelse har Danmarks Akkrediteringsinstitution indsamlet erfaringer om køn, kønsbalancer og ligestilling fra uddannelsesinstitutioner i ind- og udland. Institutionen finder, at ubalance i kønsfordelingen på uddannelser giver ringere kvalitet og problemer med at forsyne arbejdsmarkedet med færdiguddannede.

Foto: Pressefoto/ITU
Chris Lehmann

Vi har været overraskede over, at det også findes i Østrig, Catalonien og Storbritannien, som er nogle af dem, vi har med som eksempler på, at man bruger et system som vores til at få løftet nogle dagsordener.

Anette Dørge
Direktør, Danmarks Akkrediteringsinstitution

Når der på en uddannelse er en stor overvægt af enten kvinder eller mænd, så kan det give et dårligere undervisningsmiljø, der i sidste ende kan påvirke kvaliteten af uddannelserne. Derudover er det ofte de uddannelser med skæve kønsfordelinger, der er mangel på i arbejdsmarkedet.

Det viser en publikation lavet af Danmarks Akkrediteringsinstitution, der har lavet en række kvalitative interviews med uddannelsesledere og andre interessenter.

Både den negative effekt på kvaliteten og arbejdsmarkedets mangel på uddannede fra de kønsskæve uddannelser er på hver sin måde et udtryk for, at vi spilder potentiale, siger Anette Dørge, direktør i Danmarks Akkrediteringsinstitution:

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00