Uni-undervisere: Gymnasiereformen har ikke skabt dygtigere studerende
Julie Lundbek
Tv-redaktionsassistentTyson W. Lyall
RedaktørUddannelsernes studieforberedende funktion skal styrkes. Derfor skal der lægges større vægt på fagligheden i uddannelserne og på studenternes reelle studiekompetence, dvs. på deres muligheder for at gennemføre en videregående uddannelse.
Fra den oprindelige aftaletekst om gymnasiereformen
28. maj 2003.
Undervisere fra alle overordnede fagretninger på alle landets universiteter er blevet opfordret til at deltage. I alt har 109 respondenter valgt at afgive et svar.
Men modsat hensigten med reformen lader det ikke til at være mere fagligt kvalificerede studenter, der har luftet studenterhuen de seneste fire somre.
Altinget.dk har således spurgt en række undervisere på landets universiteter, om de kan mærke en faglig forskel på de nye og de "gamle" studerende.
48 procent svarer, at de har oplevet et lidt eller meget lavere fagligt niveau hos de nye studerende, mens 40 procent ikke har kunnet mærke hverken en positiv eller negativ udvikling.