Rusland-krise får Forsvaret til at genoverveje F-16-flys fremtid

En planlagt udfasning af Danmarks aldrende F-16-fly betyder, at Danmark fra 2023 og to år frem ikke vil være i stand til at sende kampfly ud på internationale missioner. Krisen mellem Rusland og Vesten får nu Forsvaret til at se på, om F-16-flyene kan holdes på vingerne i længere tid.

Placeholder image
Foto: Rune Dyrholm / Forsvarsgalleriet
Lyt til artiklen

Næste år begynder Flyvevåbnet at udfase sine op til 42 år gamle F-16-fly i takt med at Danmark modtager de første af i alt 27 nye F-35 kampfly. I 2025 er det planen, at flyene flyver for sidste gang i dansk tjeneste.

Udfasningen af F-16 og indfasningen af F-35 betyder, at Danmark ikke vil kunne udsende kampfly på internationale missioner i en periode på omkring to år fra 2023 til 2025. Det nikkede politikerne ja til, da man i 2016 vedtog at anskaffe de nye F-35 kampfly.

I de to år vil danske kampfly eksempelvis ikke kunne patruljere i litauisk luftrum, sådan som fire danske F-16-fly gør lige nu. 

Operative i længere tid

Nu overvejer Forsvaret imidlertid at beholde F-16-flyene nogle år endnu og undgå at stå uden kampfly til internationale missioner. Det skyldes det tilspidsede forhold mellem Vesten og Rusland samt Ruslands invasion af Ukraine. Det er netop det, der har fået Danmark til at sende de fire fly til Nato-landet Litauen og fordoble det danske afvisningsberedskab fra to til fire fly.

”Forsvarskommandoen er ved at undersøge i lyset af den ændrede sikkerhedspolitiske situation i Europa, om F-16-kampflyene skal holdes operative i længere tid end først tiltænkt. Men der er ikke truffet beslutning om noget på nuværende tidspunkt,” oplyser Forsvarskommandoens kommunikationsafdeling i en mail til Altinget.

Forældet inden for få år

Den udmelding står i skærende kontrast til en udmelding fra samme kommando for mindre end to måneder siden.

”Forsvarskommandoen har oplyst, at ud fra en rent teknisk betragtning vil et antal F-16 fly kunne holdes flyvende i nogle år endnu. Det er dog Forsvarskommandoens vurdering, at en sådan forlængelse, ud fra et operativt perspektiv, ikke er mulig eller hensigtsmæssig. Dette skyldes blandt andet, at det nuværende personel i F-16 strukturen overføres til F-35 strukturen for, at denne kan opbygges.

Dertil kommer, at F-16 flyet vil være operativt forældet inden for en kort årrække, særligt set i forhold til en trussel fra en ligeværdig modstander. Samlet set er det Forsvarskommandoens anbefaling ikke at forlænge anvendelsen af F-16-flyene,” fremgik det således af en besvarelse fra daværende forsvarsminister Trine Bramsen (S) til Folketingets forsvarsudvalg den 1. februar i år.

Læs også

24 dage senere invaderede Rusland Ukraine. Det vendte op og ned på en lang række ting. Og måske kommer det også til at ændre på det danske forsvars planer med F-16-flyene.

Trine Bramsens svar var til et spørgsmål stillet af Dansk Folkepartis daværende forsvarsordfører Søren Espersen. Han har gennem flere år plæderet for, at Flyvevåbnet beholder F-16 flyene og opererer dem side om side med de nye F-35 kampfly.

”Det ville være så ærgerligt at skrotte alle F-16-flyene og så få år senere finde ud af, at der slet ikke var nok nye F-35-fly til at løse alle opgaverne,” sagde Søren Espersen i januar 2020 til Altinget.

De bedste på markedet 

Hvis Forsvaret får politisk opbakning til at beholde F-16-flyene nogle år længere, end det er planen på nuværende tidspunkt, så vil det gå ud over de bestræbelser på at sælge flyene videre, som Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse gennem længere tid har arbejdet intenst på at realisere.

Styrelsen regner med at kunne sælge mellem 16 og 24 af de nuværende 44 danske fly. Omkring 10 lande har i større eller mindre grad vist interesse for de danske fly, der af producenten Lockheed Martin betegnes som de bedste på markedet for brugte F-16 fly.

I alt har Flyvevåbnet gennem årene modtaget 77 F-16-stel og har i dag 44 fly tilbage. 30 af flyene er operative og klar til at gå på vingerne. Det ældste af de danske F-16-fly, som i dag er i aktiv tjeneste, er knap 40 år gammelt. De yngste danske F-16-fly er fra starten af 1990'erne.

Seks fly i USA

De første F-35-fly skal efter planen lande på Flyvestation Skrydstrup i oktober 2023, og flyene forventes at være fuldt indfaset i 2027.

Ifølge Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, så skal seks af de 27 F-35-fly holde til på Luke Air Force Base i Arizona i USA, hvor de skal bruges til at uddanne og træne de danske piloter og teknikere. Kun 21 fly skal efter planen hjem til Danmark og Flyvestation Skrydstrup.

Læs også

Omtalte personer

Søren Espersen

MF (løsgænger), fhv. politisk næstformand, Dansk Folkeparti
journalist (DJH 1980)

Trine Bramsen

Transportminister og minister for ligestilling, MF (S)
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 2007)

Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser