Debat

Tænketank: Fremtidens forsvar skal fortsat kunne operere under fjerne himmelstrøg

Det vil være en illusion at tro, at det danske forsvar i fremtiden ikke skal kunne operere uden for vores nærområde. Den geopolitiske situation og vores allierede vil kræve, at vi er klar til at støtte hinanden over hele kloden, skriver Lars Bangert Struwe.

I fremtiden vil operationer såvel i vores nærområde som under fjerne himmelstrøg være noget, vi er tvunget til at kunne håndtere, skriver Lars Bangert Struwe.
I fremtiden vil operationer såvel i vores nærområde som under fjerne himmelstrøg være noget, vi er tvunget til at kunne håndtere, skriver Lars Bangert Struwe.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Lars Bangert Struwe
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Geografien er tilbage, og geografien er væk.

Det betyder sikkerhedspolitisk, at Forsvaret skal kunne forholde sig til de trusler, vi oplever i vores nærområde fra Rusland, men det betyder også, at verden af i dag og i morgen er nært forbundet, så trusler kan komme fra hele verden og skabes ikke kun geografiske steder, men også i cyber og rummet.

Samtidigt vil vores allierede USA stille krav om deltagelse i dets vigtigste operationsområde Asien – hvis USA skal støtte os i Europa.

Fra 2003 formede den såkaldte Bruun-rapport dansk forsvar. Rapporten og det efterfølgende K-notat, der skulle opstille rammen for Forsvarets fremtidige kapaciteter.

Intet tyder på, at krig i alle dens afskygninger vil forsvinde.

Lars Bangert Struwe
Generalsekretær, Atlantsammenslutningen

I Bruun-rapporten fastslog man, at "…den ikke længere aktuelle konventionelle militære trussel mod Danmark…" var afløst af andre trusler fra særligt terror og asymmetrisk krigsførelse.

Rapporten er et godt øjebliksbillede på trusselsopfattelsen i 2003, hvor trusselsopfattelsen var præget af 11. september 2001. Imidlertid var dens afvisning af en kommende konventionel trussel imod Danmark et håb.

Fortidens fejl

Allerede i 2007 meddelte Putin, at han ikke accepterede verdensordenen, og ville skabe en ny. I 2008 angreb Rusland Georgien og i 2014 Ukraine.

Disse angreb kunne rapportskriverne ikke umiddelbart forudse, men de burde vide fra europæiske sikkerhedspolitik, som den har formet sig siden 1648, at fred som oftest er et mellemspil imellem krise eller krig.

Vi må derfor i dag ikke gentage denne fejl – at opbygge Forsvaret kun ud fra dagens trusselsbillede. Det ville være meget nemt at sige, at vi kun skal operere i dansk nærområde. Det vil sige Baltikum, Nordeuropa og Arktis. Det ville imidlertid være noget af en fejl.

Læs også

I skrivende stund sker der angreb på skibsfarten, hvilket er en trussel imod dansk økonomi. Dette gør, at en dansk fregat er udsendt til Det Røde Hav.

I fremtiden vil operationer såvel i vores nærområde som under fjerne himmelstrøg være noget, vi er tvunget til at kunne håndtere.

Der er de umiddelbare trusler imod dansk sikkerhed og interesser, som Rusland udgør eller Houthierne over for dansk skibsfart. Dem kan vi se i dag.

Krig er kommet for at blive

Geopolitik vil også forme kravene til danske styrker. Mere præcist vil USA's prioritering af Kina og Asien gøre, at Danmark både skal kunne understøtte USA og dets asiatiske allierede, hvis vi vil ave støtte fra USA – og så skal Danmark og vores europæiske partnere kunne træde til, hvor USA trækker sig ud. Ellers mister vi USA's afgørende støtte i Nato.

Geopolitikken kræver, at Danmark får et stærkt Forsvar, der med meget kort varsel kan operere i hele verden.

Lars Bangert Struwe
Generalsekretær, Atlantsammenslutningen

Forsvaret skal således opbygges, så det kan operere i alt fra krisestyring, nødhjælp, overstyring af flygtningestrømme og indsættelse i naturkatastrofer til indsættelse i asymmetrisk krig og fuld konventionel krig.

Intet tyder i dag på – og intet har tydet historisk på – at krig i alle dens afskygninger forsvinder. Det er og bliver et håb, at krig forsvinder, og i de næste mange år vil krig eller truslen herom præge geopolitikken.

Dette stiller store krav til opbygningen af Forsvaret. Det vil kræve, at Forsvaret selv kan operere. Herved mener jeg, at man både selv skal kunne levere logistik, infrastruktur og materiel til egenbeskyttelse.

Læs også

Det nytter ikke noget at håbe, at vores allierede kan levere dette, som de gjorde det i Afghanistan eller Irak. Ligeledes skal Forsvaret opbygges, så det kan tage tab af såvel menneskeliv og materiel og fortsætte i operationer.

Nye krav til den militære ledelse

Endeligt så vil det stille nye krav til den militære ledelse. Der skal etableres en ny kommandostruktur, så Forsvaret kan levere værnsfællesoperationer og indsættelse af hele Forsvaret på en gang.

Det gør, at Forsvarschefens rolle skal afdækkes. Forsvarschefen kan ikke på samme tid lede danske styrker i kamp og så være regeringens øverste militærfaglige rådgiver – ligegyldigt om vi operere i vores nærområde, i rummet, i cyber eller under fjerne himmelstrøg.

Der skal skabes en kommandostruktur, hvor den daglige operative ledelse på tværs af værnene er samlet hos en person underlagt Forsvarschefen. I krigstid vil denne funktion kunne skifte fra dansk kommando til Nato-kommando.

Geopolitikken kræver, at Danmark får et stærkt Forsvar, der med meget kort varsel kan operere i hele verden, og derved sammen med allierede afskrække mulige trusler, så vi undgår krig.

Temadebat

Hvordan skal Forsvaret prioritere sit internationale engagement i fremtiden?

Danmarks ekspeditionsforsvar lader til at få kniven i det nye forsvarsforlig, hvor tilbagekomsten af blandt andet et territorialforsvar er på tegnebrættet.

Krisen i Det Røde Hav er dog imidlertid en påmindelse om, at Danmarks interesser og forpligtelser fortsat kan ligge langt fra vores eget nærområde. Samtidig udelukker de tiltagende flygtningestrømme til Europa og stigende spændinger på Balkanhalvøen ikke muligheden for fremtidige EU-missioner.

Men skal Forsvaret i fremtiden både kunne deltage i det kollektive Nato-forsvar, EU-missioner og USA-ledede missioner i fjerne egne, og hvordan bør Forsvaret i så fald vægte mellem de tre INTOPS-prioriteter?

Det søger Altinget Forsvar svar på i en ny temadebat, hvor en række skribenter vil komme med deres perspektiv på emnet.

Du kan se det samlede debatpanel her.

Om temadebatter:
Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at sende dit indlæg til [email protected].

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Bangert Struwe

Generalsekretær, Atlantsammenslutningen
cand.mag. i historie og statskundskab (Københavns Uni. 2000), ph.d. i historie (Syddansk Uni. 2009)

Vladimir Putin

Præsident, Rusland
jurist (Sankt Petersborgs Statsuniversitet)

Flemming Lentfer

Fhv. forsvarschef, general, forsvarsministerens militærfaglige rådgiver
Flyvevåbnets Officersskole (1985)

0:000:00