Kommentar af 
Emil Sloth Andersen

Vi står midt i en børnepolitisk katastrofe

Det er fatalt, at KL bremser Københavns Kommune i at give pædagogmedhjælpere mulighed for at tage en merituddannelse med løn. Det er børnene, der ender som de helt store tabere, skriver Emil Sloth Andersen (R).

Det er uden tvivl den største forhindring for det gode børneliv i København, vi er stødt på, og jeg tør kun frygte, at meritlæreruddannelsen nu havner i samme katastrofe, skriver Emil Sloth Andersen (R).
Det er uden tvivl den største forhindring for det gode børneliv i København, vi er stødt på, og jeg tør kun frygte, at meritlæreruddannelsen nu havner i samme katastrofe, skriver Emil Sloth Andersen (R).Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Emil Sloth Andersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Lige nu indtræffer en børnepolitisk katastrofe. Det er som at se et trafikuheld, der spærrer vejkrydset, hvor de involverede ikke rør sig ud af flækken, fordi man diskuterer, hvem der skal betale for oprydningsarbejdet. Vi må simpelthen finde en løsning øjeblikkeligt.

Nogle måneder tilbage fik vi pludselig i Børne- og Ungdomsudvalget en melding om, at sekretariatet for KL problematiserer, at blandt andre Københavns Kommune giver mennesker, der arbejder i pædagogfaget, mulighed for at tage en uddannelse som pædagog med løn.

For nyligt meldte regeringen så ud, at den vil afsætte penge til meritpædagoguddannelsen. Men det ændrer, ifølge Børne- og Ungdomsforvaltningen i København, ikke på det faktum. at den den gamle ordning med fuldtidsløn under meritpædagogstudiet ikke kan fortsættes lige nu.

Situationen er fatal for børnene. For i perioden februar 2018 til september 2022 er næsten 400 pædagogmedhjælpere ansat i Københavns dagtilbud startet på en meritpædagoguddannelsen, og indtil videre har godt og vel 90 gennemført uddannelsen, mens 307 er i gang.

Det stramme serviceloft betyder, at man i kroge af KL’s bestyrelse bebrejder staten for, at den ikke finansierer meritpædagoguddannelsen

Emil Sloth Andersen (R)

Samtidig er frafaldet på meritpædagoguddannelserne lavt. Der er altså tale om en kolossal succes, som nu bliver bremset.

Fra forskningsrapporten "Kvalitet i Dagtilbud" fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) ved vi, at en hævet uddannelsesgrad og efteruddannelse er en af de suverænt mest sikre veje til at løfte kvaliteten i dagtilbuddene. Faktisk må vi konkludere, at det er en mere sikker vej til de gode dagtilbud, end normeringerne er – dem bakker jeg nu også varmt op om.

I toppen af KL mener man, at den praksis, der hersker med meritpædagoguddannelsen, er i strid med KL-overenskomster om, hvornår løn udbetales. Men desværre er der blandet en anden diskussion ind i det her, som medierne ikke taler nok om.

Den stramme statslige begrænsning af, hvor mange kroner kommunerne må bruge på velfærd (det såkaldte serviceloft) betyder nemlig, at man i kroge af KL’s bestyrelse bebrejder staten for, at den ikke finansierer meritpædagoguddannelsen.

Det er problematisk, at KL’s bestyrelse i den her situation set fra min børnepolitiske stol i København minder om en black box.

Spørgsmålet startede som en overenskomstmæssig problematik, fordi jurister vurderer, at det var i strid med overenskomsten, hvis kommunerne fortsatte praksis med at sende voksne på merituddannelsen med løn. Men hvorfor træffer KL’s bestyrelse ikke en beslutning om at åbne en forhandling med arbejdstagersiden, så løn under merituddannelsen kan blive en del af det overenskomstmæssige aftalegrundlag?

Læs også

Da Politiken henvendte sig om sagen, var det ikke muligt at få en repræsentant fra KL i tale. Taler overborgmester Sophie Hæstorp-Andersen (S), som sidder i KL’s bestyrelse som eneste politiker fra Københavns Kommune, med sine kolleger og sin partifælle børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye om det her? Har KL’s bestyrelse et ordentligt greb om KL’s stab?

Det tvivler jeg på, og jeg vil derfor varmt – og i bedste ånd – appellere til, at en voksen tager ansvar. For det er børnene, der lige nu er de helt, helt store tabere nu!

Vi har over en længere periode i Københavns Kommune set, at andelen af pædagogisk uddannede voksne udgør en stadig mindre andel af de voksne omkring børnene. Vi er meget langt fra, at 66 procent af personalet er uddannede pædagoger, som mange betragter som minimumsstandarden for en god uddannelsesgrad.

Vi ser samtidig, at de traditionelle velfærdsuddannelser – særligt den traditionelle pædagoguddannelse og læreruddannelse – oplever mindre søgning. Det er sværere at trække unge direkte fra ungdomsuddannelserne. Men de uddannelser, hvor man er i et velfærdsjob og bagefter får en merituddannelse, de brager frem. Både meritpædagoguddannelsen og meritlæreruddannelsen.

Det smarte ved merituddannelserne er, at der er mulighed for at arbejde sideløbende med uddannelsen. Det er økonomisk smart for de studerende.

Jeg vil godt igen understrege, at det her er en børnepolitisk katastrofe. Det er uden tvivl den største forhindring for det gode børneliv i København, vi er stødt på. Jeg tør kun frygte, at meritlæreruddannelsen nu havner i samme katastrofe.

At KL fungerer så dysfunktionelt i denne sag er fatalt. Nu må trafikuheldets parter komme i sving med oprydningen, så vi kan fortsætte ud af det gode børne-politiske spor, vi var på.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Emil Sloth Andersen

Medlem af Borgerrepræsentationen (ALT), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Universitet, 2019)

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00