Lokale avisredaktører: Kommuners medieoprustning truer os på livet

MEDIER: Kommunernes PR-offensiv er konkurrenceforvridende og skader demokratiet, mener lokale ugeaviser. Kommunerne afviser, at de er en trussel for den frie presse. "Vi supplerer hinanden godt," lyder det.

Kommunernes medieoprustning er gået for vidt. Det mener flere redaktører fra landets lokale ugeaviser, der føler sig presset på levebrødet.

”Det er fint, at kommuner laver kommunikation. Men det bør simpelthen ikke være en kommunal kerneopgave at skrive om sig selv,” lyder det blandt andet fra ansvarshavende redaktør på Rødovre Lokal Nyt, André Bentsen.

Kerneopgave eller ej, så tyder meget på, at kommunernes oprustning er en landsdækkende tendens. Ifølge tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor er antallet af kommunalt ansatte journalister steget med 36,6 procent siden 2010.

Konkurrenceforvridning
Tallene er ifølge brancheorganisationen Danske Medier en optrapning af en konflikt, hvor kommunerne presser de lokale ugeaviser på deres levebrød.

”Denne oprustning af offentlig kommunikation udmunder i en række initiativer, der trækker både brugere og annoncekroner væk fra ugeaviserne,” skriver Toke Helmø, konsulent i Danske Medier, i et debatindlæg til Altinget.

Journalisternes opgavebeskrivelser er også blevet mere kreative over de senere år, hvor kommuner opretter egne YouTube-kanaler, udsender månedlige magasiner og annoncerer for kommercielle aktiviteter på indførte byporte.

Spild af skattekroner
Ansvarshavende redaktør på Sydsjællandske Tidende, Michael Thønnings, frygter, at det kan blive en glidebane.

”Det er problematisk, at man som kommunal og skattefinansieret kan gå ind og bedrive medievirksomhed, som konkurrerer med private aktører på ulige vilkår. Og så er det spild af skattekroner, at Vordingborg Kommune dækker lokale kulturarrangementer med video, når vi i forvejen dækker det,” siger Michael Thønnings.

Samme frustration lyder fra lokalpressen i Rødovre, der er kommet i skarp konkurrence med kommunens eget magasin Sammen om Rødovre, der ryger gratis gennem brevsprækkerne til alle kommunens husstande.

”I dag sidder de (kommunen, red.) og skriver reportager fra kulturbegivenheder og portrætter af virksomheder og lokale borgere. Det har intet med kommunal service at gøre, og det eneste, der adskiller vores ugeblad fra kommunens magasin, er, at vi forholder os kritisk til informationerne,” siger André Bentsen fra Rødovre Lokal Nyt.

Et demokratisk problem
Han påpeger, at det er et demokratisk problem, hvis kommunens kommunikation forklædes som journalistik.

”Hvis hver anden ung ikke kan kende forskel på en rigtig nyhed og en reklame på internettet, så forestil dig, hvordan en almindelig voksen borger skal kunne kende forskel på en gratis lokalavis, der kommer ind ad brevsprækken, og et magasin, der kommer fra kommunen,” siger André Bentsen og fortsætter:

”Jeg frygter, at det er kommunens hensigt, fordi de gerne ser, at vores tilstedeværelse bliver mindre. De vil gerne styre kommunikationen på egen hånd.”

Rødovre: Politisk ønske om større synlighed
Kommunikationskonsulent i Rødovre Kommune Rasmus Thye Lynghøj forklarer, at der i sin tid var en politisk beslutning om større synlighed, som førte til oprettelsen af magasinet.

Men han afviser, at der er tale om konkurrenceforvridning.

”Den vigtigste kanal, vi har, er fortsat lokalavisen, upåagtet at vi selv udgiver et magasin. Vi har en informationsforpligtelse, hvilket præger vores primære stof i magasinet. Jeg mener derfor ikke, at det er i konkurrence med Rødovre LokalNyt,” siger han.

Men I har selv portrætter af borgere og har cases i jeres historier. Hvordan er det ikke sammenligneligt med lokaljournalistik?

”Det er jo klart, at vi bruger nogle journalistiske værktøjer, så det også er interessant at læse,” siger Rasmus Thye Lynghøj.

Vordingborg: Sådan er livet i et moderne samfund
Vordingborg Kommune, der blandt andet kører videoreportager fra egen Facebook-gruppe og Youtube-kanal, mener ikke, at de har noget valg i forhold til at opruste på mediedækningen.

”Det er jo en tendens for samtlige 98 kommuner. Alle moderne organisationer kommunikerer,” forklarer afdelingschef i Vordingborg Kommune Ole Hampenberg Andersen.

Han forklarer, at det er ud fra en betagtning om, at borgerne skal vide, hvordan skattekronerne bliver brugt på kulturelle begivenheder, samtidig med at kommunen har til opgave at skabe en positiv bosætning, som er altafgørende for kommunens økonomi.

Ole Hampenberg Andersen erkender dog, at det kan gøre vilkårene sværere for den lokale presse.

”Al kommunikation er selvfølgelig i konkurrence med al anden kommunikation. At det måske er uheldigt for ugeavisens annoncetiltrækning, sådan er livet i et moderne samfund. Omvendt ville det være lidt vanskeligt, hvis man skulle sætte barrierer for alle andre end medierne,” siger han og opfordrer medierne til at fokusere på det, de er bedst til:

”De lokale medier skal koncentrere sig om at bringe journalistik, fordi det er den styrke, de har. Og det er ikke journalistik, det vi laver,” siger Ole Hampenberg Andersen.

Kommuner er stadig storannoncører
Ifølge Rødovre Kommune tages der stadig ansvar for ikke at stå i vejen for, at en fri lokal presse kan leve.

”Jeg synes egentlig, at vi har et godt samarbejde med de Rødovre Lokal Nyt, hvor vi også supplerer hinanden godt. Selvfølgelig tager vi ansvar. Nu kan jeg ikke huske, hvor mange hundrede tusinde kroner vi årligt bruger på at annoncere i den lokale avis, men det er oppe i den helt store ende,” siger Rasmus Thye Lynghøj fra Rødovre Kommune.

Redaktør på Rødovre Lokal Nyt, André Bentsen, medgiver, at kommunen ikke har skruet ned for mængden af annoncer i ugeavisen, men mener ikke, at det afhjælper problematikken.

”Vi er også dem, der bliver læst allermest. Men jeg sidder ikke i en stol, hvor jeg interesserer mig for penge. Jeg interesserer mig for nyhederne og det demokratiske underskud i, at man kontrollerer, hvad der bliver sagt og ment. Det er der, jeg ser det helt store problem,” siger André Bentsen.

 

Forrige artikel S og DF vil målrette mediestøtten til små og nye medieinitiativer S og DF vil målrette mediestøtten til små og nye medieinitiativer Næste artikel Radikale vil skrue op for Fredagsrock i Tivoli Radikale vil skrue op for Fredagsrock i Tivoli