Repair Cafe Danmark: Viden om reparationer er i fare for at forsvinde
Vi skal udveksle viden om, hvad der gør, at nogle produkter holder længere og kan repareres, og hvilke produkter der er designet med helt andre målsætninger, skriver formanden for Repair Café Danmark, Arne Skov.
Arne Skov
Formand, Repair CafeMed nogle få klik og indtastning af et 16-cifret tal er den døde kaffemaskine eller støvsuger erstattet af en ny.
Det har de fleste af os vænnet os til, og som resultat heraf producerer vi tonsvis af affald.
Men meget af det, vi smider ud, kan let få forlænget sin levetid. Det har vi arbejdet for siden 2013 i de reparationscaféer, der er en del af Repair Cafe Danmark, og vi tror selvfølgelig på, at den model, som vi står for, er den rigtige:
Motivation af forbrugerne, erfaringsudveksling af viden om reparation samt indsamling og formidling af produktkendskab.
Kan brug og smid væk-kulturen forandres fra Christiansborg?
På den anden side af sommerferien skal regeringen præsentere et oplæg til en pulje for cirkulær økonomi og en handlingsplan, der ifølge finanslovens aftalepartier skal understøtte en ændring af danskernes forbrugsvaner.
Men hvilke konkrete initiativer kan forandre brug og smid væk-kulturen? Det spørger Altinget Miljø nu en række aktører om i en ny temadebat.
Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Ønsker man at deltage i debatten, kan der skrives til debatredaktør Jeppe Højberg Sørensen.
Det ser ud til, at det virker, men vi har stadig langt igen, og vi har behov for flere kræfter for at kunne gøre det bedre.
Forbrugerne skal tænke reparation først
Det væsentligste, der skal til for at få reduceret vores brug og smid væk-kultur, er en kulturændring. Vi skal igen og igen fortælle hinanden, at det er et fejlspor, vi har bevæget os ind på i de sidste 40-50 år.
Ting kan og skal repareres, når de går i stykker.
Derfor har vi foreslået, at vi udbetaler en lille præmie i vores repair-cafeer, hver gang der er en succesfuld reparation. Det er ikke så meget pengene, der spiller en rolle for forbrugerne, der jo i forvejen sparer penge, men snarere det skulderklap, der ligger i at signalere, at det her er noget, som det officielle Danmark støtter.
Teknologiske løsninger i form af nye produkter til affaldsbehandling er dyre, og det er det forkerte fokus, så længe vi er så langt bagud med motivationen for levetidsforlængelse. Vi har brug for at få forbrugerne til at tænke reparation først og dernæst genanvendelse – hvis der altså ikke er andre muligheder.
Vi skal have et reparationsindeks
Som EU-Parlamentet påpegede ved sin første vedtagelse af et ønske om at fremme reparationer, så er viden om reparationer i fare for at forsvinde. Vi bevarer dels den viden ved at udveksle den mere specialiserede viden mellem de frivillige. Men vi gør det først og fremmest ved at vise vores gæster i cafeerne, at det ikke er så svært at udskifte en sikring eller en ledning. Og da slet ikke hvis man får lidt hjælp.
Vi ser os selv som den kollektive forbrugerviden om produkters levetid, og det er der meget kraftigt behov for at få styrket – både blandt forbrugerne men også inden for vores demokratisk styrede organisationer.
Vi skal udveksle viden om, hvad det konkret er, der gør, at nogle produkter holder og kan repareres, og hvilke produkter der er designet med helt andre målsætninger. Det er viden, som ikke kommer af sig selv, uden at man arbejder på det.
Vi har foreslået, at der indføres et reparationsindeks, som indikerer, hvor let det er at reparere et givent produkt.
Arne Skov
Formand, Repair Café Danmark
Vi indsamler den viden gennem vores arbejde i de cirka 100 repair-cafeer rundt i landet, men denne viden skal i højere grad systematiseres, dokumenteres og formidles, så den kommer alle til gode.
En oplyst forbruger træffer bedre valg, og bedre forbrugervalg vil give producenterne et incitament til at designe ud fra principper om holdbarhed og reparation.
Den forbruger, der ved, at en brødrister ikke kan åbnes uden brug af specialværktøj, vælger forhåbentligt en model, der kan repareres.
Derfor har vi foreslået, at der indføres et reparationsindeks, som indikerer, hvor let det er at reparere et givent produkt. Det er en stor opgave, men indtil det kan etableres, vil vores netværk begynde at indsamle den nødvendige viden hertil.
Reparationscafeer skal på finansloven
Repair Cafe Danmark har et samarbejde med LB Foreningen. Reparationer og forsikringer hænger nemlig også sammen. Selvom forsikringsselskabet giver os god økonomisk støtte, vil penge fra finansloven have stor betydning for vores arbejde.
Alligevel har puljen på finansloven, allerede inden der er udbetalt en krone, haft stor positiv virkning.
Danmark vil det her, og når masser af forslag fra organisationer og virksomheder bliver indsendt til behandling, så kommer den næste store gevinst i form af en stor tilgang af information til den organisation, der skal behandle dem.