Debat

LA: Det specialiserede socialområde er gennemhullet, og det skal lappes

Det nytter ikke at tilføre flere penge til det specialiserede socialområde, før hullerne med papirnusseri og bureaukrati er lukket, skriver Katrine Daugaard (LA).

Vi skal blandt andet se på reglerne for magtanvendelse, hvor vi kan skære unødig administration fra, skriver Katrine Daugaard (LA). 
Vi skal blandt andet se på reglerne for magtanvendelse, hvor vi kan skære unødig administration fra, skriver Katrine Daugaard (LA). Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Katrine Daugaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den årlige aftale for kommunernes økonomi er faldet på plads og dermed også budgettet for det specialiserede socialområde. En aftale, der i år sikrer kommunerne yderligere 2,4 milliarder kroner.

Glædeligt, at der er fundet penge i statskassen til at polstrer kommunerne bedre, tænker de fleste muligvis. Men flere penge betyder som bekendt ikke nødvendigvis bedre velfærd – og det vil denne aftale med stor sandsynlighed blive endnu et eksempel på. 

Problemet er, at udgifterne på det specialiserede socialområde de seneste ti år er steget, uden at kvaliteten for de socialt udsatte borgere er fulgt med. Derfor er det ikke løsningen at tilføre flere penge til området, så længe at vi ikke lapper systemets mange huller, der hvert år suger en stor del af de penge, der skulle være gået til den socialt udsatte borger.

Debatserie

Kommunernes nye økonomiaftale er landet og nu kan kommunerne gå i gang med at udarbejde de 98 lokale budgetter. På Altinget Social beder vi aktører på området om at vurdere aftalens initiativer på det specialiserede socialområde.

Regeringen og KL er med afsæt i anbefalinger fra det såkaldte Tranæs-udvalg blevet enige om en række tiltag, som skal hjælpe kommunerne med at styre økonomien på det specialiserede socialområde, som har været et tema flere år i træk.  

Er det den rigtige vej at give kommunerne mulighed for at øge botilbudskapaciteten? Hvilke konsekvenser får aftalen for borgere med handicap? Følg med når en række aktører på socialområdet tage stilling til initiativerne på det specialiserede socialområde.

Vil du bidrage til debatten, kan du skrive til [email protected] for at høre om mulighederne.

Alligevel har KL og regeringen forhandlet en økonomiaftale, som tilfører området flere penge uden at gøre nok for at sikre mest mulig værdi for de penge.

Nedbring papirnusseri

En af de poster, der hvert år koster systemet dyrt, er som på så mange af statens andre områder administration og ligegyldig dokumentation. Positivt er det, at KL og regeringen med aftalen vil tage livtag med den omkostningstunge administration.

Men måden det gøres på, er ved at skabe et såkaldt politisk partnerskab og en platform, som skal arbejde med ideer og perspektiver på, hvordan man kan skære i administrationen. Det lyder i mine ører som mere papirnusseri, flere arbejdsgrupper og flere udgifter til arbejde, som ikke er borgernært. 

Liberal Alliance støtter dog intentionen. Et oplagt og effektivt sted at skære i administration og dokumentation er ved at revidere reglerne for magtanvendelse. Det eneste eksempel på tidskrævende dokumentation og bureaukrati, der dræner systemet og ikke gavner borgeren.

Et oplagt og effektivt sted at skære i dokumentation er ved at revidere reglerne for magtanvendelse

Katrine Daugaard (LA)
Socialordfører

26-årige Thea sidder i kørestol og har behov for at få spændt en stofsele meget lig en sikkerhedssele fast om kroppen for ikke at falde ud af sin kørestol eller en seng. Thea og hendes familie samtykker en gang om året til at selen kan bruges. Alligevel skal tid og dato dokumenteres hver eneste gang, hendes hjælper spænder selen fast i løbet af en dag. Det er op til 30 registreringer hver eneste dag.

Skal vi sikre, at det er borgere som Thea, der får gavn af de ekstra penge i årets aftale, er det administration og dokumentation som dette, vi skal ændre. Den sunde fornuft skal ganske enkelt have bedre kår.  

Private tilbud leverer bedre

Aftalen har også afsat 1,5 milliarder kroner til at øge de kommunale botilbud over de næste tre år. Igen er det brug af penge uden øje for, hvordan borgerne får mest mulig værdi for pengene.

Ikke-offentlige botilbud har en faglighed, specialisering og kvalitet som er nødvendig for de mest komplekse og udfordrede borgere på socialområdet, og som vi ikke finder i samme grad i blandt de offentlige tilbud.

Undersøgelser viser gang på gang, at det er de private tilbud, der leverer den bedste kvalitet for pengene.

Kommunerne er generelt for dårlige til at vælge leverandør, og det bliver sjældent godt, når én instans både agerer sælger og indkøber. Det er derfor forfejlet, at milliarder af kroner nu bliver investeret i den mindre gode af løsningerne.

Undersøgelser viser gang på gang, at det er de private tilbud, der leverer den bedste kvalitet for pengene

Katrine Daugaard (LA)
Socialordfører

Der er samtidig meget fornuft i at kigge på, om borgere, der ikke længere lever op til kravene i et bestemt botilbud, skal kunne flytte til et andet.

Der skal selvfølgelig være respekt omkring borgeres hjem. Men hvis en borger på et dyrt og højspecialiseret botilbud er kommet i bedring og ikke længere har samme behov for hjælp og pleje, er det kun glædeligt for både borgeren selv og systemet, at personen kan flytte til et mere passende botilbud.

Vi skal styrke borgeren og samtidig sikre, at pladsen på de højspecialiserede botilbud ikke tages fra en borger som har brug for endnu mere pleje og hjælp. 

Liberal Alliance ønsker som alle andre et stærkt og kvalificeret specialiseret socialområde. Men det får vi ikke, før vi lapper hullerne i systemet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Katrine Daugaard

MF (LA)
cand.musicae. (Syddansk Musikkonservatorie & Skuespillerskole)

0:000:00