Eva Flyvholm
 svarer 
Astrid Krag

Eva Flyvholm (EL) spørger social- og indenrigsministeren, Astrid Krag, om at sikre persondatasikkerheden ved en ordning, hvor det kun er udlejere med en særlig autorisation, der kan få adgang til CPR-numre fra lejere

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 14, Spørgsmål 3
Vil det ikke være hensigtsmæssigt at sikre persondatasikkerheden ved en ordning, som foreslået af danske lejere, hvor det kun er udlejere med en særlig autorisation, der kan få adgang til CPR-numre fra lejere?

Svar fra fredag den 13. november 2020
Jeg vil indledningsvist slå fast, at der med forslaget om at give almene boligorganisationer og visse private udlejere løbende adgang til oplysninger om til- og fraflytninger fra en bolig, som organisationen eller den private udlejer er ejer af, ikke vil ske udlevering af personnumre på lejerne.

Der gives således med forslaget alene hjemmel til udlevering af navne på personer, som bor eller har boet på en adresse inden for det sidste år, dato for tilflytning og dato for eventuel fraflytning.

Danske Lejere har i deres høringssvar udtrykt betænkelighed ved, at der gives private udlejere løbende adgang til offentlige adressedata. Organisationen foreslår, at der indføres en autorisationsordning, så kun private udlejere, der underlægger sig denne, får mulighed for at tilgå data.

Jeg kan dertil i det hele henvise til det høringsnotat vedrørende L14, som er fremsendt til Folketinget, hvor det er oplyst således:

” Til det af Danske Lejere anførte vedrørende en autorisationsordning bemærkes, at det generelt må lægges til grund, at private, herunder private udlejere, som har adgang til oplysninger fra CPR, behandler disse efter de regler, der gælder herfor, herunder de vilkår, som Social- og Indenrigsministeriet fastsætter for videregivelse af oplysninger efter den foreslåede bestemmelse.

Efter CPR-lovens § 40, stk. 2, 1. pkt., må oplysninger indhentet efter CPR-lovens § 39 således ikke videregives til andre private, medmindre det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, eller Social- og Indenrigsministeriet har givet tilladelse hertil. Ved videregivelse af navne- og adresseoplysninger skal oplysning om eventuel navne- og adressebeskyttelse efter CPR-lovens § 40, stk. 2, 2. pkt., tillige videregives. Efter CPR-lovens § 57, stk. 1, nr. 4, kan en overtrædelse heraf straffes med bøde. Ministeriet finder således ikke grundlag for at indføre en autorisationsordning som den foreslåede. Ministeriet har herved også taget i betragtning, at enhver ejer allerede i dag ved henvendelse til en kommunalbestyrelse kan få oplyst navne på personer, som er bopælsregistreret i en bolig, som den pågældende ejer. Ministeriet har herved også taget i betragtning, at etablering af en autorisationsordning som betingelse for adgang til oplysninger om til- og fraflytninger for så vidt angår private udlejere vil indebære forskelsbehandling i forhold til adgangen til CPR’s data, hvilket ikke harmonerer med, at det er et grundlæggende formål med CPR, at oplysningerne heri på en hensigtsmæssig måde kan videregives til offentlige myndigheder og private med en berettiget interesse heri, jf. herved CPR-lovens § 1, nr.

4.

Til det af Danske Lejere anførte, hvorefter beskyttede adresser, som er modtaget gennem den foreslåede ordning, af en uansvarlig modtager kan bringes til andres kendskab, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for den beskyttede, bemærkes, at der ikke efter den foreslåede ordning vil blive videregivet oplysninger om beskyttede adresser, men alene oplysninger om navne på personer, som bor på den forespurgte adresse, samt oplysninger om dato for tilflytning og dato for fraflytning. Disse oplysninger vil i langt de fleste tilfælde i kraft af lejeforholdet være udlejer bekendt allerede. I de tilfælde, hvor en person har navne- og adressebeskyttelse, vil oplysning herom - som anført i de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse - tillige blive videregivet med henblik på, at den private udlejer henholdsvis den almene boligorganisation kan overholde CPR-lovens § 40, stk. 2, som er gengivet ovenfor.

0:000:00