Rederiforening: Særregler løser intet

NOTE: Dansk Rederiforeningen vil for alt i verden undgå, at klimaminister Connie Hedegaard pålægger danske rederier særregel, der skal få dem til at nedsætte CO2-udslippet.
Kasper Frandsen

Vi frygter, at klimaminister Connie Hedegaard ikke helt forstår eller værdsætter vores industri. Og hvis man bruger Kyoto som udgangspunkt, har man ikke forstået noget, eftersom kun 25 procent af verdensflåden kommer fra lande, som er omfattet af Kyoto-aftalen.

Torben Janholt
Formand for Dansk Rederiforening og koncern chef i rederiet Lauritzen

Klimaminister Connie Hedegaard (K) og den danske rederiindustri strides om, hvordan CO2-udslippet i skibssektoren skal sænkes - skal det ske af frivillighedens vej eller er det nødvendigt med lovgivning?

Rederierne føler, at de arbejder under trusler om særlovgivning.

"Vi er med på, at der skal findes en løsning for at nedbringe CO2-udslippet. Og jeg kan garantere dig, at vi arbejder som gale for at få noget på plads," siger Rederiforeningens formand Torben Janholt til Berlingske Tidende. '


Vil undgå særregler
Han vil ikke underlægges et sæt lovregler med udgangspunkt i Kyoto-aftalen, hvor en række af de store, afgørende søfartsnationer ikke er med. Derfor advarer ham mod tilfældige løsninger for at imødekomme det pres, der ligger på Danmarks miljøindsats inden klimatopmødet i 2009:

"Vi frygter, at klimaminister Connie Hedegaard ikke helt forstår eller værdsætter vores industri. Og hvis man bruger Kyoto som udgangspunkt, har man ikke forstået noget, eftersom kun 25 procent af verdensflåden kommer fra lande, som er omfattet af Kyoto-aftalen. En lovgivning ud fra dette udgangspunkt kan resultere i en kraftig klimaudflagning til lande, som ikke er omfattet af Kyoto," siger Torben Janholt til Berlingske Tidende.

Derimod er fælles internationale regler ifølge ham vejen frem.

Arbejder på internationale spilleregler
Han oplyser, at dansk søfartsindustri har arbejdet for at få internationale spilleregler for at reducere CO2-udslippet i FN's maritime organisation, IMO.

Konkret kan innitiativet komme til at handle skærpede krav til nye skibe, ny teknik og mere effektive motorer og muligvis regler om udfasning af gamle skibe. Et slags indeks, eller kvoteordning, som man kan beskatte ud fra.

Connie Hedegaard har dog flere gange erklæret sig enig i, at særaftaler ikke er af det gode, og at der nødvendigvis på dette område må findes globale løsninger. Samtidig har hun indikeret, at såfremt industrien ikke selv kan komme op med løsninger, så er hun klar til politiske initiativer.









0:000:00