Debat

Borgmester om infrastrukturaftalen: Giv sikkerhed for fremtiden i alle landsdele

DEBAT: Ingen udfordring i Nordjylland er større de næste årtier end at skabe sikkerhed omkring krydsningen af Limfjorden, skriver Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup-Larsen (S).

Vi har brug for en bred og langsigtet politisk aftale, der giver sikkerhed for fremtiden for virksomheder og borgere i alle landsdele, skriver Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S).
Vi har brug for en bred og langsigtet politisk aftale, der giver sikkerhed for fremtiden for virksomheder og borgere i alle landsdele, skriver Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S).Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Kastrup-Larsen (S)
Borgmester, Aalborg Kommune

"Man kan ønske sig hvad som helst, men det er jo ikke sikkert, man får det".

Det er måske den mest brugte sætning i den kommende måned, når børnene med julelys i øjnene krydser ønsker af i julekataloget.

Og forældrene på en gang glæder sig sammen med børnene og på samme tid forsøger at undgå en alt for stor skuffelse den 24. december, når ikke alle ønsker bliver opfyldt.

I Aalborg siger vi, at vi udvikler os sammen, og det er der behov for, at Folketinget gør i den kommende infrastrukturaftale

Thomas Kastrup-Larsen (S)
Borgmester, Aalborg Kommune

Samme sætning dukker op, når jeg tænker på de ønsker, der er til den kommende infrastrukturaftale fra borgernes, erhvervslivets og politisk side.

Jeg har kun ét, stort ønske, men gaven er til gengæld ikke kun til mig selv – den er til hele Aalborg, hele Nordjylland og naturligvis resten af landet. Jeg vil endda gerne selv give et tilskud til gaven.

Lige vilkår i hele landet
Aftalen om infrastruktur handler ikke kun om, hvad jeg ønsker for Aalborg og Nordjylland. Aftalen skal skabe lige vilkår for vækst og udvikling på tværs af hele Danmark.

Infrastrukturen skaber fysiske sammenhænge og dermed forsyningssikkerhed, der betyder, at virksomheder tør investere i fremtiden. Det har vi brug for i alle hjørner af Danmark – bestemt også i Nordjylland. 

Nøglen til vækst og udvikling i Nordjylland er den tredje limfjordsforbindelse. Det er vitalt, at fremkommeligheden på tværs af Limfjorden ikke fortsætter med at være en barriere for vores landsdel. 

I Nordjylland er sammenhæng et livsvilkår, og vi er alle afhængige af hinanden. Det så vi senest ved covid-19-nedlukningen af de syv nordjyske kommuner, der ikke kun har haft enorme konsekvenser dér, men for hele Nordjylland. Coronakrisen har kostet både virksomheder og arbejdspladser i Nordjylland, og der er brug for en kraftig saltvandsindsprøjtning.

Kapaciteten er opbrugt og sårbarheden enorm
Alle beregninger viser, at kapaciteten for de nuværende fjordforbindelser er opbrugt. Hver eneste hændelse i Limfjordstunnelen sætter alt i stå – ikke blot på motorvejen, men også i Aalborg og de omkringliggende byer.

Virksomhedsledere fortæller mig, at den stigende trængsel over og under Limfjorden har direkte indflydelse på, hvor de etablerer sig, og om de kan fastholde og tiltrække medarbejdere.

Sårbarheden omkring Limfjorden er det første, som både erhvervslivet og borgerne nævner, når talen falder på trafikken i Aalborg. Det gælder både transport til og fra arbejde, leverancer til og fra virksomheder, adgangen til lufthavnen og meget mere.

Og hvis det så bare handlede om risikoen for at holde i kø. Men omkring krydsningen af Limfjorden handler det faktisk om, hvorvidt man overhovedet kan komme frem, når uheldet er ude.

Læs også

Nu er det tid til handling
Ingen udfordring i Nordjylland er større de næste årtier end at skabe sikkerhed omkring krydsningen af Limfjorden.

Derfor er en tredje limfjordsforbindelse mit store og eneste ønske. Vi tilbyder i Aalborg helt utraditionelt at være med til at betale.

Gennem Aalborg Alliancen tilbyder vi i samspil med erhvervslivet og de faglige organisationer at give et tilskud på 600 millioner kroner som medfinansiering til projektet – fordi realiseringen er altafgørende.

Der er et akut behov for at stimulere den danske økonomi, og den tredje limfjordsforbindelse er en sikker investering. Projektet er grydeklart, den nødvendige VVM-opdatering er lige på trapperne, og der er bred politisk opbakning til den vestlige forbindelse i landsdelen.

I Aalborg siger vi, at vi udvikler os sammen, og det er der behov for, at Folketinget gør i den kommende infrastrukturaftale. Danmark har brug for en bred og langsigtet politisk aftale, der giver sikkerhed for fremtiden for både virksomheder og borgere i alle landsdele – og samtidig er en gave til hele Danmark, der kan være med til at styrke væksten og velfærden.

Og det skal ske hellere før end senere.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal vi sammensætte infrastrukturplanen?

S-regeringen har skrottet VLAK-regeringens infrastrukturplan, som dermed betyder, at forhandlingerne om milliarderne til fremtidens motorveje, broer og jernbaner starter fra bunden.  

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har udtalt, at regeringen går efter en bred aftale, som "kan skabe ro om de kommende års investeringer i infrastrukturen".

Men hvordan vil politikere og aktører have udformet en infrastrukturplan, som både er bred og håndterer de udfordringer, som infrastrukturen har?

Altinget kridter banen op og giver i den kommende tid ordet til partier i Folketinget, interesseorganisationer og borgmestre, som vil nævne deres overvejelser om de hensyn, som infrastrukturplanen skal vægte.

Her er deltagerne:
  • Anne Valentina Berthelsen (SF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Birgit Hansen (S), borgmester, Frederikshavn Kommune
  • Carina Christensen, direktør, ITD
  • Carsten Rasmussen (S), borgmester, Næstved Kommune
  • Erik Østergaard, direktør, DTL
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Hans Kristian Skibby (DF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henning Hyllested (EL), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent, Concito
  • Jens Ejner Christensen (V), borgmester, Vejle Kommune
  • Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Mogens Eduard Jespersen (V), borgmester, Mariagerfjord Kommune
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand, Region Hovedstaden
  • Thomas Damkjær Petersen, formand, Ingeniørforeningen (IDA)
  • Thomas Kastrup-Larsen (S), borgmester, Aalborg Kommune
  • Tine Kirk Pedersen, direktør, Danske Havne.

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Kastrup-Larsen

Direktør for Professionshøjskolen UCN Erhverv, fhv. borgmester (S), Aalborg Kommune
cand.scient.adm. (Aalborg Uni. 1999)

0:000:00