Borgmester om infrastrukturaftalen: Giv sikkerhed for fremtiden i alle landsdele

DEBAT: Ingen udfordring i Nordjylland er større de næste årtier end at skabe sikkerhed omkring krydsningen af Limfjorden, skriver Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup-Larsen (S).

Af Thomas Kastrup-Larsen (S)
Borgmester, Aalborg Kommune

"Man kan ønske sig hvad som helst, men det er jo ikke sikkert, man får det".

Det er måske den mest brugte sætning i den kommende måned, når børnene med julelys i øjnene krydser ønsker af i julekataloget.

Og forældrene på en gang glæder sig sammen med børnene og på samme tid forsøger at undgå en alt for stor skuffelse den 24. december, når ikke alle ønsker bliver opfyldt.

Samme sætning dukker op, når jeg tænker på de ønsker, der er til den kommende infrastrukturaftale fra borgernes, erhvervslivets og politisk side.

Jeg har kun ét, stort ønske, men gaven er til gengæld ikke kun til mig selv – den er til hele Aalborg, hele Nordjylland og naturligvis resten af landet. Jeg vil endda gerne selv give et tilskud til gaven.

Lige vilkår i hele landet
Aftalen om infrastruktur handler ikke kun om, hvad jeg ønsker for Aalborg og Nordjylland. Aftalen skal skabe lige vilkår for vækst og udvikling på tværs af hele Danmark.

Infrastrukturen skaber fysiske sammenhænge og dermed forsyningssikkerhed, der betyder, at virksomheder tør investere i fremtiden. Det har vi brug for i alle hjørner af Danmark – bestemt også i Nordjylland. 

Nøglen til vækst og udvikling i Nordjylland er den tredje limfjordsforbindelse. Det er vitalt, at fremkommeligheden på tværs af Limfjorden ikke fortsætter med at være en barriere for vores landsdel. 

I Nordjylland er sammenhæng et livsvilkår, og vi er alle afhængige af hinanden. Det så vi senest ved covid-19-nedlukningen af de syv nordjyske kommuner, der ikke kun har haft enorme konsekvenser dér, men for hele Nordjylland. Coronakrisen har kostet både virksomheder og arbejdspladser i Nordjylland, og der er brug for en kraftig saltvandsindsprøjtning.

Kapaciteten er opbrugt og sårbarheden enorm
Alle beregninger viser, at kapaciteten for de nuværende fjordforbindelser er opbrugt. Hver eneste hændelse i Limfjordstunnelen sætter alt i stå – ikke blot på motorvejen, men også i Aalborg og de omkringliggende byer.

Virksomhedsledere fortæller mig, at den stigende trængsel over og under Limfjorden har direkte indflydelse på, hvor de etablerer sig, og om de kan fastholde og tiltrække medarbejdere.

Sårbarheden omkring Limfjorden er det første, som både erhvervslivet og borgerne nævner, når talen falder på trafikken i Aalborg. Det gælder både transport til og fra arbejde, leverancer til og fra virksomheder, adgangen til lufthavnen og meget mere.

Og hvis det så bare handlede om risikoen for at holde i kø. Men omkring krydsningen af Limfjorden handler det faktisk om, hvorvidt man overhovedet kan komme frem, når uheldet er ude.

Nu er det tid til handling
Ingen udfordring i Nordjylland er større de næste årtier end at skabe sikkerhed omkring krydsningen af Limfjorden.

Derfor er en tredje limfjordsforbindelse mit store og eneste ønske. Vi tilbyder i Aalborg helt utraditionelt at være med til at betale.

Gennem Aalborg Alliancen tilbyder vi i samspil med erhvervslivet og de faglige organisationer at give et tilskud på 600 millioner kroner som medfinansiering til projektet – fordi realiseringen er altafgørende.

Der er et akut behov for at stimulere den danske økonomi, og den tredje limfjordsforbindelse er en sikker investering. Projektet er grydeklart, den nødvendige VVM-opdatering er lige på trapperne, og der er bred politisk opbakning til den vestlige forbindelse i landsdelen.

I Aalborg siger vi, at vi udvikler os sammen, og det er der behov for, at Folketinget gør i den kommende infrastrukturaftale. Danmark har brug for en bred og langsigtet politisk aftale, der giver sikkerhed for fremtiden for både virksomheder og borgere i alle landsdele – og samtidig er en gave til hele Danmark, der kan være med til at styrke væksten og velfærden.

Og det skal ske hellere før end senere.

Forrige artikel DI og Forbrugerrådet Tænk: Hjælp den kollektive trafik styrket ud af krisen DI og Forbrugerrådet Tænk: Hjælp den kollektive trafik styrket ud af krisen Næste artikel DI: Grøn trafikaftale bliver en succes med langsigtede investeringer DI: Grøn trafikaftale bliver en succes med langsigtede investeringer