Nyt partnerskab kræver CO2-krav til anlægs- og infrastrukturprojekter fra 2023

Der skal indføres et krav til CO2-reduktioner i anlægs- og infrastrukturprojekter fra 2023, foreslår en ny alliance med blandt andet DI, Aalborg Portland og Concito på medlemslisten. Kravet skal være en del af den kommende infrastrukturplan, lyder det. Transportministeren er glad for initiativet. 

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det koster dyrt på klimaregningen, når der bygges veje, broer og tunneller i Danmark.

Men der er store potentialer for CO2-besparelser, hvis blot politikerne lægger de rigtige rammer ned over branchen.

Sådan lyder det i et udspil fra et nyt partnerskab bestående af blandet andet Dansk Industri, flere cementproducenter og den grønne tænketank Concito.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00