Debat

Carina Christensen: Private aktører vil skabe postkvalitet og fair konkurrence

DEBAT: PostNord fremmaner spøgelser ved at hævde, at kun de kan sikre kvalitet af befordringspligten. De store aktører vil fuldt ud kunne løfte opgaven – dog med den væsentlige forskel, at der kommer fuldstændig transparens og en rimelig konkurrence på markedet, skriver Carina Christensen, direktør i ITD. 

Ved at overlade udførelsen af befordringspligten til markedet vil man således få præcis den postkvalitet, som der måtte være politisk ønske om, skriver Carina Christensen. 
Ved at overlade udførelsen af befordringspligten til markedet vil man således få præcis den postkvalitet, som der måtte være politisk ønske om, skriver Carina Christensen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Carina Christensen
Administrerende direktør, ITD

Når man som vi i ITD i Altinget den 8. oktober foreslår at lave en model for fremtidens befordringspligt, der overlader en opgave, der siden 1624 har ligget hos en statslig virksomhed, til private aktører, rejser der sig en række spørgsmål i befolkningen.

Vil jeg for eksempel kunne sende og modtage post som før? Og hvad vil det komme til at koste?

Alle disse spørgsmål er fuldstændigt berettigede, og det er derfor helt relevant, når Bjarne Hastrup fra Ældresagen i Altinget 7. oktober peger på, at ældre og ikke-digitale medborgere, der måske heller ikke er så mobile, også skal sikres god og effektiv adgang til at sende håndskrevne breve, ligesom det er relevant at sikre, at alle egne af Danmark har lige adgang til postale infrastruktur.

Men uanset hvilket kvalitetsniveau, man måtte ende med, er de store operatører på markedet klar til at løfte opgaven og tilrettelægge deres produktion herefter.  

Carina Christensen
Administrerende direktør ITD

Når man diskuterer disse spørgsmål, er det imidlertid vigtigt at adskille indholdet af befordringspligten fra udførelsen heraf.

Økonomisk og politisk spørgsmål
Hvilken kvalitet og omfang befordringspligten i Danmark skal have er i sidste ende et politisk – og dermed økonomisk – spørgsmål.

Men uanset hvilket kvalitetsniveau, man måtte ende med, er de store operatører på markedet klar til at løfte opgaven og tilrettelægge deres produktion herefter.

Det er alene et spørgsmål om pris.

For i modsætning til hvad Peter Kjær hævder i Altinget 8. oktober, er der rent faktisk virksomheder i Danmark, der råder over det nødvendige produktionsapparat og som allerede i dag afleverer post i alle dele af landet - også i yderområder.

Ved at overlade udførelsen af befordringspligten til markedet vil man således få præcis den postkvalitet, som der måtte være politisk ønske om.

Transparent og konkurrencedygtigt marked
Hertil kommer, at der vil være to meget væsentlige fordele ved en markedsgørelse:

For det første vil det give fuldstændig transparens i forhold til, hvad de enkelte befordringspligtige ydelser koster.

Som det er i dag, er de reelle omkostninger ved befordringspligten svære at gennemskue fordi befordringspligtige og ikke-befordringspligtige produkter i praksis ikke er fuldt adskilt.

Den øgede markedsgørelse vil dermed – for det andet – kunne bidrage til at skabe en mere lige konkurrence på markedet, hvor mange transportvirksomheder i dag oplever at miste opgaver, fordi de bliver underbudt af PostNord med tilbud, der ligger langt under den reelle markedspris.

Derfor bør politikerne, når de skal forhandle en ny postaftale, ikke tøve med at overlade opgaverne til nye aktører. Markedet er i hvert fald helt klar til opgaven!

Dokumentation

Temadebat: PostNord og fremtidens postvæsen

Forhandlingerne om en ny postaftale efter sigende lige på trapperne. Altinget benytter anledningen og har spurgt et hold af debattører, hvordan Danmarks fremtidige postvæsen skal se ud? De vil i løbet af oktober måned blandt andet diskutere, om staten skal bidrage yderligere til PostNord eller om flere af opgaverne skal i privat udbud? Og om der overhovedet er brug for et nationalt postvæsen i fremtidens digitaliserede verden?

Panelet er indtil videre:

Henning Hyllested (EL), transportordfører

Peter Kjær Jensen, administrerende direktør, PostNord Danmark

Bjarne Hastrup, direktør, Ældresagen

Erik Østergaard, administrerende direktør, DTL

Carina Christensen, administrerende direktør, ITD 

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikernes fællesråd


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carina Christensen

Adm. direktør, erhvervsorganisationen Grakom
cand.negot. (SDU 1998)

0:000:00