Skal posten sættes fri? Her er partiernes indvendinger

Både SF og Dansk Folkeparti er bekymrede for, at regeringens udkast til en ny postaftale vil forringe serviceniveauet i landdistrikterne. Ministeren fastholder at det ville "sikre bedre service i selv de fjerneste egne af landet". 

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Regeringens lækkede forslag om at gennemføre en omfattende liberalisering af postmarkedet bliver mødt med bekymring fra begge sider af folketingssalen. 

Særligt bringer de potentielle konsekvenser for postomdelingen i landdistrikterne panderynkerne frem hos partier til både højre og venstre. 

“Hvis vi får helt fri konkurrence, vil jeg tro, at der er nogle virksomheder, der vil differentiere deres service, fordi det simpelthen ikke er rentabelt at dele post ud i landdistrikterne," siger transportordfører i SF, Sofie Lippert. 

Sikkerhedsnet imponerer ikke 

I det lækkede aftaleudkast foreslår regeringen at afskaffe den såkaldte befordringspligt, der betyder, at PostNord får betaling for at omdele post til danskerne i alle dele af landet. 

Men det er en forældet model, argumenterer regeringen.

Det sker med henvisning til både det voksende marked for pakkeomdeling, der i stigende grad varetages af private selskaber, og internettet, der har fået antallet af breve til at svinde voldsomt ind. 

Men i SF frygter Sofie Lippert, at markedet ikke vil have interesse i at levere til yderområderne. 

“Hvis man fjerner de pligter, vi har pålagt PostNord, kunne jeg sagtens forestille mig, at der er nogle services, der ikke længere vil være attraktive. Det er nu engang dyrere at levere post på en grusvej med to huse end i en opgang i Bellahøj-husene," siger ordføreren. 

I udkastet skriver regeringen, at der skal etableres et såkaldt “sikkerhedsnet”, hvor Trafikstyrelsen får til opgave at holde øje med, om markedet leverer til yderområderne. Hvis det ikke sker, skal ministeren kunne sætte den opgave i udbud. 

Men regeringens forslag imponerer ikke i SF. 

“Det er ikke så betryggende, at vi først retter op, når fejlen er sket," siger ordføreren, der desuden frygter, at øget privatisering vil gå ud over arbejdsforholdene i postsektoren, samt at det kan få negative konsekvenser for klimaet, hvis flere forskellige postfirmaer begynder at køre post ad de samme ruter. 

Læs også

Vil have ens priser 

Også i Dansk Folkeparti bekymrer den foreslåede liberaliserings potentielle betydning for landdistrikterne.

Derfor vil transportordfører Nick Zimmermann kræve, at den endelige aftale sikrer, at virksomhederne ikke forskelsbehandler de forskellige landsdele. 

"Vi vil sikre os, at uanset hvor man bor i Danmark, må det ikke koste hverken mere eller mindre at sende eller modtage pakker eller breve. Danmark er så lille et land, at der ikke skal være store prisforskelle," siger transportordfører Nick Zimmermann (DF). 

Han understreger dog, at Dansk Folkeparti ikke som udgangspunkt er modstandere af at afskaffe befordringspligten. 

"Vi har ikke noget imod, at PostNords monopol på brevområdet bliver ophævet. Der står mange andre aktører på markedet, der rigtig gerne vil byde ind," siger Nick Zimmermann.  

Dansk Folkeparti har endnu ikke besluttet, om partiet vil være en del af en eventuel aftale om postloven. 

"Transportministeren skal garantere, at der ikke er nogen, der kommer til at opleve stigende priser, når man åbner for, at andre aktører kan komme ind på markedet,” siger ordføreren.

Blæser du ikke med mel i munden, når du både vil kræve ens priser på tværs af landet og en garanti for, at priserne ikke stiger, mens du gerne ser en øget liberalisering af postmarkedet? 

"Det er ikke mig, der vil have en liberalisering af markedet. Det er regeringen, der kommer med et oplæg til ordførerne. Det er klart, at jeg gerne vil sikre mig, at regeringens forslag ikke kommer til at føre til prisforskelle på tværs af landet.” 

Mange mislykkede forsøg 

Ifølge Altingets oplysninger forsøger regeringen at lande en aftale allerede inden sommerferien.  

Hvis det sker, vil transportminister Thomas Danielsen lykkes med at indgå en langsigtet aftale om postvæsenet efter flere mislykkede forsøg under hans forgængere. 

I 2019 tog daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) tilløb til at lande en aftale, fordi det daværende postforlig udløb ved årsskiftet. 

Det lykkedes dog ikke, og derfor har politikerne flere gange set sig nødsaget til at indgå midlertidige forlængelser af aftalen med PostNord, der har kostet statskassen mange hundrede millioner kroner. 

Kort efter at SVM-regeringen blev nedsat slog Thomas Danielsen derfor fast, at han havde som prioritet at indgå en langsigtet aftale om posten. 

Ministeren har afvist at stille op til interview, men han bekræfter i en generel kommentar, at han har indkaldt Folketinget til forhandlinger.

"Det er min ambition at sikre bedre service i selv de fjerneste egne af landet,” skriver han her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sofie Lippert Troelsen

Uddannelses-, forsknings- og transportordfører, MF (SF)
bachelor i matematik med samfundsfag (Aarhus Uni. 2019)

Nick Zimmermann

MF (DF)
Lager- og logistikoperatør

0:000:00