Regeringen lander postaftale: PostNord mister sin særlige rolle fra årsskiftet

Postmarkedet ændres grundlæggende fra årsskiftet, hvor PostNord ikke længere skal modtage betaling fra staten for at levere breve til danskerne. I stedet vil et politisk flertal lade det være op til det frie marked at løse opgaven. 

Den nye postaftale er landet efter korte forhandlinger.
Den nye postaftale er landet efter korte forhandlinger.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Regeringen har sammen med partier fra begge fløje i Folketinget indgået en aftale, der laver grundlæggende om på postservicen i Danmark.

Allerede fra næste år mister PostNord således ifølge aftalen sin særlige rolle på postmarkedet, der betyder at det offentlige selskab mod betaling skal levere breve til alle dele af landet.

Fremover skal den opgave løses på det frie marked og i udgangspunktet uden statslig indgriben, på samme måde som pakkeposten fungerer i dag. 

"Det er forventningen, at der på brevområdet tilsvarende vil blive tilbudt landsdækkende service også uden en befordringspligt," lyder det i aftalen.

Det er dog ikke al post, som partierne vil lade det være op til markedet at levere. Staten vil fortsat betale for gratis omdeling af post til blinde, ligesom opgaven med at håndtere internationale forsendelser skal håndteres. 

Partierne vil også gennem udbud sørge for, at der bliver stillet postbokse op ved småøerne.

Læs også

Landet efter flere forsøg

Dermed er det lykkedes regeringen at indgå en langsigtet postaftale efter flere kuldsejlede forsøg under den tidligere S-regering.

Den forsøgte uden held i flere omgange siden 2019, hvor den nuværende aftale med PostNord først udløb, at nå til enighed med sine støttepartier om nye rammer for posten.

Siden har Folketinget flere gange forlænget aftalen midlertidigt. 

"Derfor er det glædeligt, at der nu er opnået bred enighed om en tidssvarende postlov, som omfavner vores politiske ønske om ensartede priser på tværs af landet og borgernes frie valg af brev- og pakkeleverandør i hele Danmark," siger transportminister Thomas Danielsen i en pressemeddelelse. 

Læs også

Flere partier står udenfor

Aftalen er faldet på plads efter lynforhandlinger, der først i sidste uge blev beskrevet i pressen, efter at flere medier kom i besiddelse af et lækket aftaleudkast fra regeringen. 

I løbet af de korte forhandlinger blev det klart for både Enhedslisten, SF, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti, at de ikke ville deltage i aftalen.

Det skyldes blandt andet, at de ikke er sikre på, om markedet kan levere den nødvendige service på landet.

"Det er ikke lykkedes regeringen at overbevise os om, at aftalen ikke kommer til at få negative følger for især yderområderne og øerne," skriver Dansk Folkepartis transportordfører, Nick Zimmermann, i en SMS.

Samtidig bekymrer det, at afskaffelsen af befordringspligten også betyder, at foreningspost såsom medlemsmagasiner ikke længere vil være momsfritaget.

Det vil isoleret øge prisen på den type forsendelser med 25 procent. 

Den nye potsaftale er indgået mellem SVM-regeringen, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet og Nye Borgerlige.

Her er den nye postaftale
  • Befordringspligten afskaffes. Danmark har i flere år betalt PostNord for at omdele post til danskerne. 
  • På mindre øer skal der sikres postomdeling via brev- og pakkekasser på både øerne og fastlandet, som alle leverandører skal kunne anvende. 
  • Blinde skal kunne modtage og sende særligt kommunikationsmateriale for blinde uden beregning. Den opgave skal i udbud. 
  • Danmark skal i henhold til den internationale Verdenspostkonvention sikre grænseoverskridende forsendelser. Den opgave vil regeringen også sende i udbud.
  • Virksomheder, der ønsker at være postvirksomhed i Danmark, skal oplyse, om de vil være landsdækkende. Viser det sig, at de reelt ikke er det, skal Trafikstyrelsen kunne trække tilladelsen tilbage. 
  • Trafikstyrelsen skal løbende følge udviklingen på postmarkedet for at vurdere, om der reelt er landsdækkende postservice. Det er Danmark forpligtet til at have. Hvis transportministeren vurderer det nødvendigt, kan der oprettes udbud, der håndterer det konkrete problem.
  • Det samme kan ministeren, hvis det viser sig, at markedet ikke leverer stævninger og andre juridiske meddelelser til borgerne såsom tiltaler.
  • På landet vil postkasser skulle placeres ved indkørsel fra offentlige veje eller private fællesveje. I sommerhusområder vil der ikke længere være omdeling til det enkelte sommerhus.
  • Aftalepartierne lægger op til, at lovændringerne skal gælde fra 1. januar 2024. De forskellige udbud skal gennemføres løbende over en periode på tre til fire år. I mellemtiden skal staten søge en aftale med PostNord for at få selskabet til at tage sig af opgaverne.  

Kilde: Transportministeriet

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00