Debat

Dansk Erhverv: DI’s frygt for liberalisering af posten er komplet unødvendig

Dansk Industri vil udskyde liberaliseringen af postområdet med henvisning til, at andre aktører ikke er klar. Men der er flere virksomheder, der står på spring, og det kan kun gå for langsomt, skriver Jesper Kronborg.

Postmarkedet i Danmark for længst har flyttet sig fra et nationalt postmonopol til et velfungerende marked præget af stærk konkurrence for de fleste typer forsendelser, hvor der allerede i dag sker en landsdækkende postservice og på ens vilkår på tværs af landet, skriver Jesper Kronborg.
Postmarkedet i Danmark for længst har flyttet sig fra et nationalt postmonopol til et velfungerende marked præget af stærk konkurrence for de fleste typer forsendelser, hvor der allerede i dag sker en landsdækkende postservice og på ens vilkår på tværs af landet, skriver Jesper Kronborg.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Jesper Kronborg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For få dage siden kunne man læse, at DI opfordrer til at udskyde en afgørende del af liberaliseringen af postområdet – nemlig selve brevdelen af befordringspligten – med op til to år.

Argumentet var, måtte man forstå på DI, som også har PostNord som medlem, at man frygtede, at de andre aktører ikke kunne nå at blive klar til at løfte de nye opgaver, som det vil afstedkomme. 

Problemet er bare, at ingen af de andre aktører på markedet har været ude at udtrykke den bekymring. Så det undrer os i Dansk Erhverv, hvordan man fra DI's side når frem til, at det skal udskydes i helt op til to år. 

Derimod hørte vi med det samme i medierne fra andre store aktører i branchen, at de har været klar længe og ikke forventer problemer med at løfte de nye opgaver.

Så derfor hører vi i hvert fald gerne svar på, hvordan man når frem til, at liberaliseringen skal udskydes op til to år. 

En fremsynet postlovsaftale

Vi mener i Dansk Erhverv, at det er vigtigt, at man ikke udskyder liberaliseringen af det danske brevmarked yderligere.

Vi og den øvrige branche har i årevis efterlyst et opgør med befordringspligten, som over de senere år har medført trecifrede milliontilskud årligt til Postnord for at varetage opgaven på markedet for breve og mindre pakker

Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport

Vi opfordrer ministeren og forligspartierne til at holde fast i den nuværende aftale og plan.

Det er grundlæggende en god, ansvarlig og fremsynet postlovsaftale, som transportminister Thomas Danielsen, Transportministeriet og forligspartierne indgik før sommerferien, der sikrer en liberalisering af postområdet og en landsdækkende omdeling til samme enhedspriser nationalt.

Liberaliseringen af postområdet er noget, som vi har kæmpet for i lang tid i Dansk Erhverv sammen med medlemsvirksomhederne og den øvrige branche.

Vi og den øvrige branche har i årevis efterlyst et opgør med befordringspligten, som over de senere år har medført trecifrede milliontilskud årligt til Postnord for at varetage opgaven på markedet for breve og mindre pakker.

Som andre private aktører har været ude at sige, så er det vores indtryk fra branchen, at selvom der først senere vil blive gennemført en egentlig lovændring, så ved markedsaktørerne udmærket, hvad der kommer til at ske på de overordnede linjer.

Derfor har de også haft mulighed for at omstille, hvad der skal omstilles.

Fra et nationalt postmonopol til et velfungerende marked

Vi skal holde fast i, at med denne lov vil Danmark få en af de mest moderne og markedsbaserede postlovgivninger i verden.

Når loven er vedtaget, bør det efterfølgende skridt så være, at staten sælger sin ejerandel i PostNord, så der er helt rene linjer i forhold til konkurrencen på markedet

Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport

Forslaget tager konsekvensen af, at postmarkedet i Danmark for længst har flyttet sig fra et nationalt postmonopol til et velfungerende marked præget af stærk konkurrence for de fleste typer forsendelser, hvor der allerede i dag sker en landsdækkende postservice og på ens vilkår på tværs af landet.

Lovforslaget tager det sidste skridt i en lang proces mod mere lige konkurrence og skaber grundlag for en bedre fremtidig konkurrencesituation på brevmarkedet også, hvor alle aktører vil være lige stillet med hensyn til regler for moms. Det vil i sidste ende komme kunderne til gode. 

Når loven er vedtaget, bør det efterfølgende skridt så være, at staten sælger sin ejerandel i PostNord, så der er helt rene linjer i forhold til konkurrencen på markedet.

En privatisering bør gennemføres snarest muligt. For hvorfor skal staten eje en virksomhed, når befordringspligten er væk?

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Kronborg

Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2007)

0:000:00