Debat

DI: Her er seks veje til et marked for grøn transport

I DI tror vi på, at der kommer et marked for grøn transport, men det kræver investeringer fra staten i grønne lastbiler, ladenetværk og kollektiv bustransport, skriver Karsten Lauritzen.

Jeg er udmærket klar over, at det haster, og at transporten udleder mere i dag, end vores fremtid kan bære. Derfor må vi fokusere på, hvordan vi får den største effekt med de nødvendige politiske beslutninger og investeringer, skriver Karsten Lauritzen.
Jeg er udmærket klar over, at det haster, og at transporten udleder mere i dag, end vores fremtid kan bære. Derfor må vi fokusere på, hvordan vi får den største effekt med de nødvendige politiske beslutninger og investeringer, skriver Karsten Lauritzen.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Karsten Lauritzen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen vil gennem kilometerafgiften lave en grøn omstilling af lastbiltransporten, men regeringens egen analyse viser, at blot fire procent af lastbilerne i 2030 vil køre på el.

Temadebat

Hvad skal den kommende finanslov indeholde på transportområdet?

Et nyt finanslovforslag står for døren og med det en mulighed for at sætte en ny retning for transportpolitikken i Danmark.

Altinget Transport åbner derfor for en temadebat, hvor vi spørger en række af sektorens aktører, om hvad de ønsker en ny finanslov skal indeholde.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].

Kilometerafgiften er blot et eksempel på, at der er plads til at være meget mere ambitiøs på klimaets vegne, for al den stund at omstillingen ikke går hurtigere, så må klimaet lægge luft til en væsentlig større CO2-udledning fra transportsektoren, end det behøvede at gøre.

Derfor skal regeringen med finansloven 2024:

 1. Skrue ned for afgifterne på biogas og biodiesel, så det bliver mere attraktivt at hælde grønne drivmidler i den sorte tank.

2. Gør det billigere at købe grønne lastbiler. De er stadig væsentlige dyrere end diesel-alternativer, derfor skal regeringen lave en simpel, men langsigtet pulje frem mod 2030, der betaler 50 procent af merprisen for en grøn lastbil efter et først-til-mølle princip.

3. Ladenetværket halter stadig efter ønsket om flere elkøretøjer, derfor bør regeringen oprette en pulje på 100 millioner kroner til etablering af hjemmeladere og destinationsladere for erhvervskøretøjer.

4. Give mulighed for straksafskrivninger på investeringer i grønne lastbiler og ladeinfrastruktur.

I DI tror vi på, at der kommer et marked for grøn transport, men villigheden til at betale for det grønne og dyrere alternativ er desværre ikke tilstrækkelig endnu.

Derfor ligger vores forslag i DI Transport op til, at regeringen investerer, mens markedet ikke selv kan løfte opgaven. Når markedet er på plads – og det tror vi på, at det er i 2030 – så tager markedet selv over.

Den kollektive transport er en grøn åre

Sommeren har været fuld af historier om nedlukning af busruter. Den udvikling skal regeringen vende med finansloven.

Busserne er en helt afgørende del af vores kollektive transportsystem, der bringer medarbejdere på arbejde, studerende i skole og passagerer videre til toget eller flyet.

Busserne er oven i købet mere energieffektive og længst fremme i den grønne omstilling.

38 procent af alle danskere har ikke adgang til en bil, og vi har derfor som samfund ikke råd til, at politikerne lokalt og på Christiansborg opgiver bustransporten.

5. Regeringen skal sætte penge af i finansloven til at støtte den kollektive bustransport for at fastholde ruter og undgå takststigninger.

Den grønne omstilling skal ikke betale for ældrechecken

Den grønne omstilling af luftfarten bør også være på bordet ved finansloven. Vi har muligheden for at gå foran og sætte retning med 100 procent grøn indenrigsluftfart, som en del af et bæredygtigt transportsystem.

Vi ved for eksempel godt, at biodiesel og biogas til kørsel ikke er alles yndlings kop klima-the, men idealer bør ikke stå i vejen for de meget store reduktioner

Karsten Lauritzen
Direktør, DI Transport

Men det kræver, at en eventuel passagerafgift går 100 procent tilbage til den grønne omstilling af luftfarten.

Alt andet er useriøst og ikke respektfuldt overfor det kæmpe arbejde, klimapartnerskabet for luftfart har leveret.

Det er helt legitimt, at regeringen vil øge ældrechecken, men de kan ikke være bekendt at bede luftfarten om at betale for ældrepleje.

6. Lad pengene fra en passagerafgift gå 100 procent tilbage til grøn luftfart, og find penge til en ældrecheck et andet sted.

Hvad er prisen for en grøn fremtid?

Jeg er udmærket klar over, at det haster, og at transporten udleder mere i dag, end vores fremtid kan bære. Derfor må vi fokusere på, hvordan vi får den største effekt med de nødvendige politiske beslutninger og investeringer.

Vi ved for eksempel godt, at biodiesel og biogas til kørsel ikke er alles yndlings kop klima-the, men idealer bør ikke stå i vejen for de meget store reduktioner, der kan ske nu og her til gavn for klimaet.

Vi appellerer til klimapragmatisme på vej til målet frem for idealisme!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

0:000:00