Debat

DI og BCG: Transportsektoren kan blive klimaneutral, hvis politikerne stopper med at svinge pisken

Politikerne har benyttet sig af pisken, når det kommer til at omstille transportsektoren til en grøn fremtid. Men fortsætter partierne bag klimaloven i den retning, formår de ikke at gøre transportsektoren klimaneutral, skriver Karsten Lauritzen og Marianne Dahl.

Man har haft den tilgang, at forureneren betaler gildet. Men vi bliver nødt til at se i øjnene, at dyr diesel og afgift på tilbagelagte kilometer ikke skaber et stærkt nok incitament til at skifte til grøn, skriver Karsten Lauritzen og Marianne Dahl.
Man har haft den tilgang, at forureneren betaler gildet. Men vi bliver nødt til at se i øjnene, at dyr diesel og afgift på tilbagelagte kilometer ikke skaber et stærkt nok incitament til at skifte til grøn, skriver Karsten Lauritzen og Marianne Dahl.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix og Mathias Svold/Ritzau Scanpix
Karsten Lauritzen
Marianne Dahl
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En nylig fremskrivning som DI Transport og Boston Consulting Group (BCG) har lavet af den politik regeringen fører for den grønne omstilling af transportsektoren, viser med al tydelighed, at regeringen ikke kommer i mål med sine egne ambitioner.

Sidste år nedsatte DI Transport et Advisory Board for Grøn Mobilitet med den ambition at få et bredt udsnit af erhvervslivet og transportsektoren til at finde en fælles vej til ikke bare at indfri målene i klimaloven, men til at opnå en klimaneutral transportsektor i 2045.

Det er lykkes. Med anbefalingerne kan vi reducere udledningerne fra transportsektoren med 42 millioner ton yderligere CO2 end regeringens nuværende politik og ambitioner ligger op til frem mod 2045.

Mange bække små

En af de helt store udledere for sektoren er det, der bliver hældt i tanken. Vi må samtidig desværre se i øjnene, at det ikke er tilstrækkeligt at satse udelukkende på ellastbiler – det er en blindgyde, som føromtalte fremskrivning også viser. Incitamentet til at køre på benzin og diesel skal derfor svækkes.

Det grønne valg skal være lettere at træffe, end det er i dag

Karsten Lauritzen og Marianne Dahl
Hhv. branchedirektør, DI Transport og partner, BCG

Derfor foreslår Advisory Boardet at alle grønne brændstoffer – også kaldet drivmidler – bliver afgiftsfritaget. Det grønne valg skal være lettere at træffe, end det er i dag, både for den tunge transport og for personbiler, og der hjælper en lavere pris gevaldigt.

Samtidig skal det i en overgangsperiode være muligt at tanke med biobrændstof, indtil der er tilstrækkelig el-infrastuktur til at køre 100 procent grønt.

Vi kan i morgen beskære transportsektorens udledning med helt op til 50 procent, hvis vi gør biobrændstof billigere i en overgangsperiode – lad os da skåne klimaet for den udledning på vej til idealet om 100 procent grønt ved at høste de lavthængende frugter, der er på vej dertil.

Som I allerede kan fornemme, kan ét forslag ikke stå alene, den mest effektive vej til en klimaneutral transportsektor er at benytte mange små greb over en bred kam.

Konkret kommer Advisory Boardet med 24 anbefalinger, der rækker fra elektrificering af banerne til, hvordan du og jeg lettest og grønnest transporterer os rundt, hvad enten det er i bil, bus eller på cykel.

Send flere gulerødder

Selvom man traditionelt har haft en tilgang om, at forureneren betaler gildet, så bliver vi nødt til at se i øjnene, at dyr diesel og afgift på tilbagelagte kilometer på vejene ikke skaber et stærkt nok incitament til at skifte til grøn.

Derfor opfordrer vi nu regeringen til at gå på kompromis med tidligere tiders kæpheste. For det er først og fremmest klimaet, der betaler prisen for at holde fast ved gamle principper. Dernæst forbrugeren og fremtiden.

Risikoen ved kun at bruge pisken er, at de mange mennesker, der transporterer sig hver eneste dag – praktisk taget os alle sammen – ikke kan vælge den grønne omstilling til, fordi den ganske enkelt bliver for dyr.

Læs også

Det er ikke et spørgsmål om modvilje og modstand. De fleste kan efterhånden skrive under på, at det haster med at stoppe klimaforandringerne, og at konsekvenserne ved ikke at investere stort heri, er særdeles alvorlige.

Så lad os droppe diskussionerne om, hvad der er mest rimeligt; at for eksempel lastbilchaufførerne selv betaler for omstillingen – og sender prisen videre til forbrugerne – eller at regeringen giver et tilskud til at hjælpe den grønne omstilling på vej? Vi tvivler på, at vi når til enighed i tide, for klimaet venter ikke.

Lad os i stedet kigge på, hvad der er det mest effektive og effektfulde svar på at bringe den store udledning fra transportsektoren helt i bund; DI’s Advisory Board har fremlagt et virkelig seriøst og gennemarbejdet bud, hvor alle parter har indgået kompromisser.

Initiativerne kan ikke stå hver for sig, og vi opfordrer derfor de folkevalgte til at kigge på den grønne omstilling med det samlede blik, omstillingen kræver, for at vi når helt i mål med en klimaneutral transportsektor.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

Marianne Dahl

Managing director & partner, Boston Consulting Group
cand.merc. (Aarhus Handelshøjskole 1999)

0:000:00