Debat

Drivkraft Danmark: Med de rigtige rammer kan markedet og den grønne teknologi omstille transporten

Vi skal reducere CO2-udledningerne fra persontransporten såvel som den tunge transport. Elbilernes succes baner vej for personbilernes reduktion sammen med en bredere konkurrence om ladestandere. Den tunge transport kræver et bredt miks af teknologier: el og brint, biogas og Power-to-X, skriver Jeppe Røn Hartmann.

Det er især den tunge, transport, der bliver svært at omstille. På den lange bane vil el og brint formentlig erstatte eksisterende teknologier. Men især de næste år har vi brug andre teknologier, mens el og brint stadig kræver teknologiudvikling, skriver Jeppe Røn Hartmann.
Det er især den tunge, transport, der bliver svært at omstille. På den lange bane vil el og brint formentlig erstatte eksisterende teknologier. Men især de næste år har vi brug andre teknologier, mens el og brint stadig kræver teknologiudvikling, skriver Jeppe Røn Hartmann.
Jeppe Hartmann
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Transporten står for omkring en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledning. Derfor er det helt afgørende, at vi i de kommende år reducerer udledningerne i både persontransporten og i den tunge transport.

Heldigvis har vi allerede en række teknologier, der kan hjælpe os på vej, hvis vi opstiller de rigtige rammebetingelser og får markedet i spil.

Elbiler kan reducere persontransportens udledninger
Når det gælder persontransporten, ligger løsningen lige for.

Temadebat

Inden sommerferien indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om en ny plan for investeringer i infrastrukturen frem mod 2035.

Aftalen ændrede ikke andet end decimaler i den samlede CO2-udledning fra en transportsektor, der i år udleder flere klimaskadelige gasser, end den gjorde i 1990.

Frem mod 2030 ventes udledningerne at falde med cirka to millioner ton, men hvis sektoren skal bidrage på lige fod med andre dele af samfundet i forhold til at nå målsætningerne i klimaloven, skal der mere til.

Altinget giver i en temadebat ordet til en stribe debattører, der vil diskutere, om og hvordan transportsektoren kan nedbringe sin CO2-udledning frem mod 2030.

Hvor store reduktioner det realistisk at nå? Løser teknologiudviklingen problemet af sig selv? Skal den understøttes yderligere og i så fald hvordan? Eller skal der mere skrappe midler til, hvis vi skal nå i mål med klimamålsætningen?

Bilproducenterne lancerer i dag den ene elbil efter den anden, og salget er støt stigende herhjemme og i udlandet. Samtidig melder flere og flere aktører sig på banen med ladeløsninger for enhver smag. Drivkraft Danmark har i dag syv medlemmer, der investerer massivt i ladeinfrastruktur.

Men hvis markedet for opladning af elbiler skal fungere lige så godt som brændstofmarkedet, er det vigtigt, at lovgivningen understøtter konkurrencen. Det var en af hovedpointerne i Eldrup-kommissionens delrapport om ladeinfrastruktur, som blev offentliggjort i vinter.

Heldigvis har regeringen lyttet til det budskab og med et nyt lovforslag lagt op til, at konkurrence i langt højere grad skal i centrum, når kommuner, regioner og stat vil understøtte udrulning af ladeinfrastruktur.

Med ordentlige konkurrencevilkår og flere attraktive elbiler i alle prisklasser, tyder meget på, at der i 2030 vil være betydeligt flere end en million grønne biler på de danske veje.

Tung transport kræver mange teknologier
Ser vi på den tunge transport, er udfordringen langt større. Her er der ikke én oplagt løsning. To løsninger skiller sig dog ud, når lastvognsproducenterne præsenterer deres syn på fremtiden – el og brint.

Begge teknologier har fordele og ulemper, men har især den fordel, at de er såkaldt 0-emmissionsteknologier.

Det taler for, at de på den lange bane vil erstatte de eksisterende teknologier. Samtidig ser hverken el eller brint dog ud til at kunne levere markante CO2-reduktioner i de første mange år, da de fortsat kræver teknologiudvikling og ikke mindst udskiftning af bilflåden.

Hvis vi ikke skal ind i en hockeystavs-diskussion, er det derfor afgørende, at der også er andre teknologier, der kan levere reduktioner i den tunge transport, inden de nye teknologier tager helt over.

Dermed har vi også et stort ansvar for faktisk at levere nye produkter som el, brint og PtX. Med de rette rammebetingelser vil markedet sikre, at det sker helt naturligt i takt med, at teknologierne modnes og efterspørges.

Jeppe Røn Hartmann
Politisk chef i Drivkraft Danmark

Det er grunden til, at Drivkraft Danmark har arbejdet hårdt for det CO2-fortrængningskrav, som et bredt flertal i Folketinget vedtog i december. Med CO2-fortrængningskravet til transporten sikres det, at markedet leverer de ønskede CO2-reduktioner frem mod 2030 med hjælp fra forskellige teknologier.

I begyndelsen vil der primært være tale om biogas og biobrændstoffer, som vi kender det i dag, men i takt med at de nye teknologier modnes og tager over på vejene, vil de også tage over i målopfyldelsen.

De grønne teknologier vil med andre ord konkurrere om at levere de ønskede reduktioner bedst og billigst. Ud over el og brint forventer vi også, at Power-to-X (PtX) vil spille en afgørende rolle på lidt længere sigt.

PtX, der baseret på brint fra vedvarende energi, kan enten erstatte fossile brændstoffer direkte i den tunge transport eller kan integreres på raffinaderierne og dermed fortrænge CO2 i de eksisterende produkter, som også tæller brændstoffer til skibe og fly.

Det taler for, at der også bør stilles CO2-fortrængningskrav til disse sektorer.

Med rette markedsbetingelser vil markedet sørge for teknologi
Som brancheorganisation for ladeoperatører, tankstationer, truckanlæg og raffinaderier ser Drivkraft Danmark meget lyst på fremtiden.

Vores medlemmer har mange af de rigtige løsninger og placeringer til at levere fremtidens energi og services til både den lette og den tunge transport.

Dermed har vi også et stort ansvar for faktisk at levere nye produkter som el, brint og PtX, og med de rette rammebetingelser vil markedet sikre, at det sker helt naturligt i takt med, at teknologierne modnes og efterspørges.

Her bliver det vedtagne CO2-fortrængningskrav helt afgørende, ligesom skrappere fælles EU-lovgivning forhåbentlig også gør det.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00