Debat

S: Venstre må sætte handling bag flotte klimaløfter – ellers klinger det hult

Kristian Pihl Lorentzen (V) anklager regeringen for at stå bag træg omstilling af transporten. Men partiets egen formand har selv indrømmet, at Venstres klimapolitik har været fodslæbende. Modsat kan regeringen fremvise konkret grøn transportpolitik. Det er glædeligt, hvis Venstre melder sig på banen, men vi er nødt til at se handling, skriver Thomas Jensen.

I
Socialdemokratiet er vi helt enige i, at det er vigtigt at nedbringe vores
udledninger fra transportsektoren for at nå vores klimamål. Det handler om mere
kollektiv transport, ladeinfrastruktur til elbiler og grøn erhvervstransport. Derfor
har vi også sat handling bag ordene med flere initiativer, skriver Thomas Jensen. 
I Socialdemokratiet er vi helt enige i, at det er vigtigt at nedbringe vores udledninger fra transportsektoren for at nå vores klimamål. Det handler om mere kollektiv transport, ladeinfrastruktur til elbiler og grøn erhvervstransport. Derfor har vi også sat handling bag ordene med flere initiativer, skriver Thomas Jensen. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Fodslæbende. Det beskylder Kristian Pihl Lorentzen (V) den socialdemokratiske regering og støttepartierne for at være, når det kommer til at gøre transportsektoren mere grøn.

Temadebat

Inden sommerferien indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om en ny plan for investeringer i infrastrukturen frem mod 2035.

Aftalen ændrede ikke andet end decimaler i den samlede CO2-udledning fra en transportsektor, der i år udleder flere klimaskadelige gasser, end den gjorde i 1990.

Frem mod 2030 ventes udledningerne at falde med cirka to millioner ton, men hvis sektoren skal bidrage på lige fod med andre dele af samfundet i forhold til at nå målsætningerne i klimaloven, skal der mere til.

Altinget giver i en temadebat ordet til en stribe debattører, der vil diskutere, om og hvordan transportsektoren kan nedbringe sin CO2-udledning frem mod 2030.

Hvor store reduktioner det realistisk at nå? Løser teknologiudviklingen problemet af sig selv? Skal den understøttes yderligere og i så fald hvordan? Eller skal der mere skrappe midler til, hvis vi skal nå i mål med

Jeg må indrømme, at jeg blev noget overrasket over at læse de beskyldninger fra Venstres transportordfører. For hvis der er et parti, der har været fodslæbende på klimapolitikken, så er det Venstre.

Det har Kristian Pihl Lorentzens egen formand også selv erkendt i et større interview i Information, der blev bragt henover sommeren.

”Vi har i mange år været fodslæbende på klimadagsordenen. Jeg ville ønske, at jeg kunne sige noget andet, men det har vi jo,” siger Ellemann blandt andet i interviewet.

Regeringen er i gang med at føre grøn transportpolitik

I Socialdemokratiet er vi helt enige i, at det er vigtigt at nedbringe vores udledninger fra transportsektoren for at nå vores klimamål.

Det handler om mere kollektiv transport, ladeinfrastruktur til elbiler og grøn erhvervstransport. Derfor har vi også sat handling bag ordene med flere initiativer.

Lige inden sommerferien formåede regeringen at samle alle Folketingets partier bag den første klimaneutrale infrastrukturaftale nogensinde. Med aftalen afsætter vi 275 millioner kroner til at gøre den tunge transport grønnere.

Dertil kommer eksempelvis også puljer til grøn transport i klimaaftalen for energi og industri og fra finansloven 2021.

Vi skal skubbe på den grønne omstilling. Også på den tunge transport. Fremtidens lastbiler skal køre på grøn energi, og flere forskellige teknologier er allerede under udvikling.

Udfordringen er dog, at det endnu er for tidligt at sige, hvilken teknologi, der vinder kapløbet.

For klimaet og klodens skyld håber jeg, at Venstre vil stå ved deres formands ord og grønne løfter, når vi fremover skal finde fælles løsninger på, hvordan vi omstiller transportsektoren.

Thomas Jensen
Transportordfører for Socialdemokratiet

Derfor besluttede vi i infrastrukturaftalen at udarbejde en strategi for drivmiddelinfrastruktur til tung vejtransport, så vi sikrer, at vi bruger midlerne klogest til gavn for den grønne omstilling.

Med aftalen om grøn vejtransport har vi desuden afsat midler til 775.000 grønne biler i 2030. Vi har afsat en pulje, der skal understøtte grønne initiativer i transportsektoren med for eksempel grønne færger, udbredelse af ladeinfrastruktur og omstilling af den tunge transport. Og vi har besluttet at indføre en kilometerbaseret CO2-afgift på den tunge transport.

Desværre ville Venstre dengang ikke tage ansvar. For Venstre er ikke med i aftalen om grøn vejtransport. Derfor klinger Kristian Pihl Lorentzens kritik af regeringens grønne transportpolitik også noget hult.

V må vise handling

Omvendt kan man jo kun håbe, at transportordførerens indlæg er udtryk for, at Venstre er kommet på bedre tanker og eksempelvis nu gerne vil bakke op en kilometerbaseret CO2-afgift på den tunge transport?

For klimaet og klodens skyld håber jeg, at Venstre vil stå ved deres formands ord og grønne løfter, når vi fremover skal finde fælles løsninger på, hvordan vi omstiller transportsektoren.

Desværre kan jeg være bange for, at der ikke er handling bag ordene, og det ikke er andet end klimabluff.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Jensen

MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00