Debat

Holst: Kan DSB binde Danmark bedre sammen?

TRANSPORTDEBATTEN: Det er op til DSB at levere en service, så danskerne tilvælger togtrafikken – kun på den måde kan DSB være med til at binde Danmark bedre sammen, skriver regionsrådsformand Carl Holst (V).
Foto: Pressebillede
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Carl Holst (V)
Regionsrådsformand i Region Syddanmark og næstformand for Danske Regioner

I dag vælger blot tre procent af os toget, når vi skal et sted hen.

Årsagerne til at fravælge DSB til fordel for bilen er selvfølgelig mange.

En af de væsentligste er transporttiden, og her er det vanskeligt for toget at konkurrere, når infrastrukturen på skinnerne i årevis er blevet underfinansieret – ligesom det har været svært at skaffe nyt, moderne, dieselmateriel for DSB i en tid, hvor stort alle andre lande i fjerntrafikken har vendt ryggen til dieseltogene.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Femte udgave af Transportdebatten sætter fokus på DSB.

DSB er som altid et omdiskuteret emne. Denne opmærksomhed er ikke blevet mindre af, at staten i starten af dette år skal genforhandle kontrakten med DSB. Samtidig har blandt andet Produktivitetskommissionen sat fokus på DSB med anbefalinger om, at der er behov for mere konkurrence på jernbaneområdet.

Den næste måned vil en række forskellige transportpolitiske aktører komme med deres indspark i debatten om DSB, forholdet til staten, jernbanedriften og meget andet.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Alt dette er DSB uden ret meget skyld i.

Noget andet gælder fadæsen omkring IC4-togene og de årlige takststigninger, som skræmmer især fritidsrejsende væk.

En sænkning af billetprisen med eksempelvis 10 pct. giver på kort sigt tre-fire pct. flere passagerer og på længere sigt det dobbelte.

Carl Holst
Regionsrådsformand

Dem har DSB i høj grad skylden for. Når vi om nogle år får timemodellen med hurtige tog mellem de større danske byer, er et af de helt centrale elementer forudsigelighed.

Togene får start i København på minuttallene 00, 08 og 30, lander i Odense en time senere på samme minuttal, hvorefter togene fortsætter mod enten Esbjerg eller Aarhus/Aalborg igen med ankomst på faste minuttal.

Forbindelse til Europa
Hurtigt, effektivt og forudsigeligt! Men hvorfor skal alle tre lyntogssystemer køre med udgangspunkt i København?

Hvorfor kan der ikke køre direkte lyntog i nord-sydgående retning i Jylland, som kan bindes op på det europæiske tognet?

DSB har ikke udvist evne til at samarbejde med de tyske operatører og sikre gnidningsfri forbindelse over den dansk-tyske grænse.

Man har kunnet henover broen på Øresund, så det burde vel ikke være sværere ved en landfast grænse.

Et andet problem i min region er togforbindelserne mellem Esbjerg og Aarhus. Ganske vist er veteran-togene alias MR-togene blevet udskiftet efter voldsom kritik.

Men turen tager stadig over to timer med DSB?

Med bilen er det en halv time hurtigere, og den ser ikke ud til at blive væsentlig hurtigere med Timemodellen, der fastholder de øst-vestvendte forbindelser som omdrejningspunkt.

Vær ærlig
Hvis DSB begyndte at se på Danmark fra andre perspektiver og samtidig fik effektiviseret driften, så taksterne kunne sættes ned, ville det gøre toget langt mere attraktivt.

En sænkning af billetprisen med eksempelvis 10 procent giver på kort sigt tre-fire procent flere passagerer og på længere sigt det dobbelte.

Det vil for alvor kunne ændre på den fordeling, vi ser i dag, hvor næsten 10 tager bilen, hver gang én vælger tog eller bus.

DSB er faktisk rimelig god til rettidighed, når man sammenligner med andre europæiske lande.

Men når DSB gang på gang melder ud, at så-og-så-mange procent af togene ankommer til tiden, og at eks. pendlerne på Kystbanen samtidig oplever masser af aflyste tog, skader det selskabets image og skræmmer potentielle passagere væk.

Vær ærlig og åben omkring fejl, og få rettet op på dem i stedet for at prøve at bortforklare det, vi alle kan se.

DSB skal levere
Vi ved også, at gammelt, nedslidt materiel eller uhumske vogne betyder, at der skal utrolig meget til for at lokke de samme passagerer til at tage toget igen.

Skal DSB løfte opgaven med at tage en større del af trafikvæksten, kræver det altså, at man begynder at sætte passagernes ønsker, udfordringer og oplevelser i centrum.

DSB er en servicevirksomhed, og de rejsende skal behandles som gode kunder i en butik.

Elektrificering, timemodellen og nye elektriske tog over de kommende 10-15 år gør jernbanen til et langt mere interessant alternativ til bilen.

Nu er det så op til DSB at levere på alt det andet, der gør det attraktivt at vælge toget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carl Holst

Director, Influenter, højskolelærer, bestyrelsesformand, Idrættens Analyseinstitut, Videncenter for Folkeoplysning, Play the Game, Center for Grundtvigforskning, bestyrelsesmedlem i DigiRehab
lærer (Haderslev Statsseminarium 1996)

0:000:00