REACH, Skotold, Energi, Dyrevelfærd, Affald, Havmiljø

Dokumentation
EU-nyheder fra Margrete Auken 09.10.2006 Tophistorier i denne uge (Bruxelles) * REACH - afstemning i miljøudvalget * Told på sko fra Kina og Vietnam * Kampen om energigrønbogen fortsætter * Dyrebeskyttelse og dyrevelfærd * En europæisk affaldsstrategi med mangler * Havmiljø * Søfart, miljø og sikkerhe Ugen i Parlamentet: Denne uge har Parlamentet udvalgsuge med møder i de forskellige fagudvalg og miniplenar i Bruxelles. Jeg har bl.a. møder i Transport- og miljøudvalget. Onsdag og torsdag er der afstemninger i plenar-salen. * Se dagsorden til miljøudvalget her * Se dagsorden til transportudvalget her * Find dagsordenen til mini-plenaren her * Nej til A-kraft - skriv under her _____ REACH - afstemning i miljøudvalget Den grønne gruppe er gået aktivt ind i de afsluttende forhandlinger om en anstændig kemikalielovgivning i EU. Vi forsøger at presse vores fire mærkesager ind i de afsluttende forhandlinger; 1) farlige stoffer skal altid erstattes af mindre farlige stoffer når de findes (substitutionsprincippet), 2) det skal være fuld information for forbrugerne, 3) ansvaret for produkterne skal lægges over på producenten (duty of care) og 4) der skal være gennemsigtighed i håndteringen af den endelige lovgivning. Den socialdemokratiske ordfører Guido Sacconis har sat sig for at få en bred opbakning i Parlamentet og stå stærkt på autorisation (tilladelser) og substitution. Det hilser den grønne gruppe selvfølgelig velkomment, men ser gerne de andre områder inddraget. Den 10. oktober kl. 9 stemmer miljøudvalget om deres samlede indstilling til Parlamentets holdning. Hvis denne tidsplan holder, er der endelig af afstemning i hele Parlamentet i slutning af oktober eller i november. * Læs mere om hvad REACH går ud på her * Få gode råd til at undgå farlige stoffer i din hverdag her * Læs Sacconis rapport om REACH her * Læs ændringsforslagene her (1. del) * Læs ændringsforslagene her (2. del) * Læs ændringsforslagene her (3. del) _____ Told på sko fra Kina og Vietnam På den kommende uges mini-plenar har jeg bedt om spørgetid i forbindelse med beslutningen om at fortsætte tolden på sko fra Kina og Vietnam. Endnu engang er det lykkedes EU s protektionister med Frankrig og Italien i spidsen at bryde med idealer om fair frihandel baseret på multilaterale aftaler. Samtidig lægger EU s handelskommissær Peter Mandelson op til en større grad af bilaterale frihandelsaftaler. Gennem sådanne aftaler kan EU ifølge kommissæren sikre sig fair frihandel - for de europæiske producenter. Men Kommissionen sender helt forkerte signaler i forhold til det multilaterale handelssystem i bl.a. WTO. Også den danske regering udtaler at de fremover vil satse mere bilateralt. Udviklingslandene har vist at de kan få indflydelse gennem WTO, mens EU i det bilaterale system er den stærke part. Det betyder at EU selv vælger hvem vi vil indgå aftaler med, og så er Afrika måske ikke så interessant. Det er klart at lande som Kina og Vietnam skal leve op til menneskerettigheder miljøstandarder, men dette skal sikres gennem multilaterale aftaler. * Læs min pressemeddelelse om told på sko her * Læs artiklen "Venstrefløjen skal bekæmpe protektionismen i EU" her * Læs om Venstres Protektionisme her * Læs mere om retfærdig frihandel her _____ Kampen om energigrønbogen fortsætter Kampen om at fastlægge den europæiske energistrategi fortsætter. I denne uge vil Miljøudvalget og Transportudvalget tage endelig stilling til energigrønbogen. Især i Transportudvalget har det været op ad bakke for de grønne synspunkter. Formandens udkast var ualmindeligt uambitiøst. Jeg har stillet ændringsforslag der styrker vilkårene for cykler og kollektiv transport i byerne, og jeg har også foreslået afgift på flybrændstof. Afstemningen i Transportudvalget finder sted i dag, mandag. I Miljøudvalget er udgangspunktet væsentligt bedre. Både energieffektivitet og vedvarende energi står stærkt i udkastet. Alligevel har vi i Den Grønne Gruppe måtte frem-sætte ændringsforslag. Disse går især på at sætte konkrete målsætninger for energieffektivitet. I Danmark har vi gode erfaringer med %-målsætninger på energiområdet, og vi bør fremme disse - også på europæisk plan. Mine kollegaer i den Grønne Gruppe, Rebecca Harms og Claude Turmes , har stillet forslag om at forbedre energieffektiviteten med 20 % inden år 2020. Dette må være absolut minimum. I Danmark regner vi med at vi kan spare 42 % på energien i huse og bygninger over de næste 10 år. Afstemningen i Miljøudvalget finder sted i morgen, tirsdag. * Læs formanden for Transportudvalget udkast her * Læs Margretes ændringsforslag til Transportudvalget her * Læs Miljøudvalgets udkast her * Læs den Grønne Gruppes ændringsforslag til Miljøudvalget her _____ Dyrebeskyttelse og dyrevelfærd På den internationale scene hersker der endnu ikke enighed om dyrebeskyttelse. Jeg kan derfor kun hilse Kommissionens handlingsplan for dyrevelfærd 2006-2010 velkommen; med denne handlingsplanen forpligtiger EU sig ikke kun til at fastholde de resultater der hidtil er opnået indenfor dyrevelfærd, men også til fortsat at højne niveauet af dyrevelfærden i EU de kommende år. Det er fint at få slået fast at dyrevelfærd fortsat skal reguleres ved minimumsdirektiver så lande som Danmark på denne måde bevarer muligheden for at beholde eller indføre skærpede regler for dyrevelfærd. Det er imidlertid helt uacceptabelt at handlingsplanen slet ikke nævner de lange dyretransporter som er et af de store velfærdsproblemer der er opstået som følge af EU s indre marked. Her betragtes levende dyr ofte som enhver anden varer der uhindret transporteres i mange timer inden for hele EU. Vi er derfor nødt til også at inddrage strenge krav til transporten af dyr i denne handlingsplan hvis den skal være troværdig. * Læs rapporten her * Læs hele artiklen her _____ En europæisk affaldsstrategi med mangler Affaldsbjergene fortsætter med at vokse, og vi bør blive meget bedre til at håndtere de tusindvis af ton affald der dagligt produceres i Europa. På onsdag skal vi i miljøudvalget diskutere EU s temastrategi for affaldsbegrænsning og -genanvendelse. Rapporten som Kommissionen har præsenteret, er desværre ret svag. Der skal endnu gøres meget før vores miljøgevinster ved forebyggelse og genanvendelse af affaldet er udnyttet fuldt ud. Frem for alt bør EU s affaldsstrategi ikke være et slag for det indre marked; regelforenkling til fordel for konkurrenceevnen og det europæiske erhvervsliv kan ikke stå alene. Det vigtigste er en styrket indsats for miljøet. Når Kommissionen lægger op til fælles europæiske krav og kriterier på en lang række områder, skal vi sikre os at det ikke resulterer i miljødumping - det må ikke give anledning til svækkelse af det høje miljøbeskyttelses niveau vi har i Danmark. * Læs rapporten her * Læs ændringsforslag her _____ Havmiljø Kommissionens forslag til EU s havmiljøpolitik er ualmindeligt svagt. Dels er 2021 sat som dato for hvornår havmiljøplanen skal være i orden og dels har man overladt det til medlemsstaterne selv at sætte ambitionsniveauet - noget der ganske sikkert vil betyde laveste fællesnævner for havmiljøstandarden. I Den Grønne Gruppe vil vi stemme for at man indfører marineparker med målsætninger på en række områder og det er ikke nok at man lader medlemsstaterne om selv at sætte ambitionsniveauet. Der skal fælles målsætninger på bordet. Derudover kan vi ikke vente til 2021 med at få havmiljøstrategien op at køre. I den Grønne Gruppe har vi derfor stillet forslag om 2016 skal være deadline i stedet for 2021. Vi håber meget på støtte fra den Socialdemokratiske gruppe i den her sag og Heldigvis har Socialdemokraternes Dan Jørgensen da også bidraget med gode ændringsforslag der kan forbedre miljøet i blandt andet Østersøen. * Læs miljøudvalgets udkast til betænkning her * Læs ændringsforslagne her _____ Søfart, miljø og sikkerhed Tirsdag behandler vi i Miljøudvalget en del af den såkaldte tredje maritime pakke. De fleste af os husker den store Prestige-ulykke hvor flere tusind ton olie drev på havet. I Danmark oplevede vi også et meget alvorligt olieudslip da en ulykke i Grønsund i 2001 førte til store skader for miljøet. Det er afgørende at vi får forbedret sikkerheden til søs. I Miljøudvalget vil vi bl.a. se muligheden for at fremme de dobbeltskrogede olietankskibe hvor muligheden for olieudslip ved ulykker er væsentligt mindre. Derudover er det afgørende at vi finder bedre tekniske løsninger der forbedrer sikkerheden til søs. Det vil i første omgang kræve at vi mere systematisk undersøger ulykker til søs. * Læs og hør mere om forurening fra skibe her _____ Margrete Auken, Medlem af Europa Parlamentet Ønsker du at afmelde Nyt fra EU? - Så klik på www.sf.dk/abonner og afmeld nyhedsbrevet. Margrete Auken, Europa-Parlamentet, Tlf: +32-2-2845327, mobil: 27 26 53 27, Mail: [email protected]









0:000:00