Debat

Regionsrådsformand: Flere indbyggere kræver flere transportinvesteringer

DEBAT: Vi bliver flere og flere mennesker i Region Hovedstaden. Det er derfor nødvendigt at satse endnu mere på kollektive og grønne trafikløsninger i fremtiden, skriver Sophie Hæstorp Andersen, regionsrådsformand, Region Hovedstaden.

Frem mod 2030 kan vi faktisk forvente at blive næsten 200.000 flere indbyggere, og det vil selvfølgelig også sætte sit præg på trafikken, skriver Sophie Hæstorp Andersen.
Frem mod 2030 kan vi faktisk forvente at blive næsten 200.000 flere indbyggere, og det vil selvfølgelig også sætte sit præg på trafikken, skriver Sophie Hæstorp Andersen.
Kristian Tolbøll
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Sophie Hæstorp Andersen
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden og spidskandidat for Socialdemokratiet til regionsrådsvalget

De fleste af os kender frustrationen over at vente; hvad enten vi sidder i bilen på motorvejen, står på perronen eller venter på bus-stationen. Det er ingen hemmelighed, at mange borgere bruger adskillige timer i kø på vejene hovedstadsområdet, og desværre forsvinder bilkøen ikke af sig selv i fremtiden.

Frem mod 2030 kan vi faktisk forvente at blive næsten 200.000 flere indbyggere, og det vil selvfølgelig også sætte sit præg på trafikken. Det betyder, at hvis vi ikke investerer i infrastrukturen, men blot fryser den nuværende transportpolitik, så vil vi i 2025 bruge 18,4 millioner timer på at holde i kø på vejene. Timer, der kunne være brugt sammen med familien, med venner eller på arbejdspladsen.

Kollektiv trafik skal gøres attraktiv
For at sikre en effektiv og velfungerende trafik i hovedstadsregionen i fremtiden, mener jeg, at vi skal skabe en attraktiv kollektiv trafik, så det bliver et aktivt tilvalg i hverdagen at benytte den kollektive transport frem for bilen. Det kræver langsigtede investeringer i sammenhængende trafikløsninger, der gør det nemt at finde rundt i regler og køreplaner, så der for eksempel er ens regler for at tage cyklen med i metro, S-tog, lokalbane og letbane. Så køreplanerne passer sammen og til behovet. Så betalingsformen ikke skifter undervejs.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Vi skal altså opleve den kollektive trafik som en enhed, så det ganske enkelt bliver lettere at være passager. Samtidig skal stationer og busstoppesteder have vente-faciliteter og toiletter, så ventetiden trods alt ikke bliver fuldstændig uudholdelig.

Jeg mener også, at kommuner og regioner fortsat skal være det centrale omdrejningspunkt for den kollektive trafik som selvstændige trafik-bestillere og –betalere. Med indførelsen af Din Offentlige Transport er der taget første skridt i retning af en styrkelse af kundeoplevelsen og sammenhængen i Hovedstadens kollektive trafik. Jeg vil videre ad denne vej.

Det er helt afgørende, at der satses på kollektive, sammenhængende og grønne trafikløsninger i fremtiden, for når vi bliver flere og flere mennesker i Region Hovedstaden, så risikerer vi simpelthen, at vores infrastruktur sander til i trængsel. 

Sophie Hæstorp Andersen
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden

Men vores fremtidige infrastruktur skal også være båret af grønne, bæredygtige løsninger, så vi blandt andet kan begrænse luftforureningen. Derfor skal vi ikke bare skabe en region, hvor man kan komme hurtigt, nemt og effektivt rundt i regionen, men også skabe en region, hvor trafikløsningerne hviler på et grønt fundament.

Derfor er det også vores politiske målsætning i regionen, at transportsektoren skal være helt fri for fossile brændstoffer i 2050. Det er en ambitiøs målsætning, og derfor bør vi for eksempel fortsat prioritere og styrke arbejdet med supercykelstier og give cyklisterne mulighed for at tage cyklen med overalt i den kollektive trafik.

Grønne trafikløsninger
For at nå målsætningen bør vi også fortsætte arbejdet med at fremme brugen af el-biler som en del af klimastrategien. Regionen skal fortsætte med at finansiere det elbilssekretariat, der blandt andet hjælper kommuner, virksomheder og regionen med at omstille deres vognpark af virksomhedsbiler til elbiler. I Socialdemokratiet arbejder vi således også for, at Folketinget igen nedsætter afgifterne på biler, der kører på fossilfrit brændstof og el, så omstillingen sker hurtigere. Ud over at mindske CO2, så er elbiler også mindre støjende end almindelige biler. 

Vi bør derudover sikre en hurtigere omstilling til fossilfrie brændstoffer til busser og anden kollektiv trafik. I budgettet for 2018 i regionen har vi for eksempel besluttet at udfase brugen af dieselbusser i 2030.

Det er helt afgørende, at der satses på kollektive, sammenhængende og grønne trafikløsninger i fremtiden, for når vi bliver flere og flere mennesker i Region Hovedstaden, så risikerer vi simpelthen, at vores infrastruktur sander til i trængsel. Derfor mener jeg, at flere indbyggere automatisk burde føre til flere penge til kollektiv trafik, så vi for eksempel ikke ender med at bruge 18,4 millioner timer på at holde i kø på vejene i 2025.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00