Forstå sagen: Østbanens fremtid er blevet til en politisk kampplads

SPLITTELSE: Spørgsmålet om Østbanen har skabt utraditionelle alliancer i dansk politik. For giver det mening at udskifte en traditionsbunden jernbane med elbusser? Altinget giver dig her en gennemgang af en sag, som er gået fra Regionsrådet til Christiansborgs gange.

Egøje Station tæt ved Køge er ét af flere stop på Østbanen, som i fremtiden måske skal omstilles til at være holdeplads for en eldreven buslinje.  
Egøje Station tæt ved Køge er ét af flere stop på Østbanen, som i fremtiden måske skal omstilles til at være holdeplads for en eldreven buslinje.  Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

”Tog på gummihjul”. En discountløsning og forringelse af den kollektive trafik i landdistrikterne eller et logisk, grønt alternativ til forældede jernbanespor?

I den seneste måneds tid har spørgsmålet om, hvorvidt Østbanens 40 år gamle skinner skal skiftes ud med det elektriske bussystem BRT, skabt stor uenighed blandt både borgere og politikere. Faktisk har diskussionen decideret delt de politiske blokke. 

Mens regeringen og Venstre er åbne for et nyt system, ser især SF og Konservative en BRT-løsning som en væsentlig degradering i forhold til traditionel togdrift.

Dokumentation

Østbanen er en 50 kilometer lang lokal jernbane i det østlige Sjælland, der består af 15 stationer.

Østbanen forbinder via to sporgrene henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig med Køge. Fra december 2020 forlænges Østbanen desuden fra Køge til Roskilde, idet Region Sjælland overtager trafikkøberansvaret fra staten på denne strækning.

Banen blev oprindeligt etableret i 1879, og de nuværende skinner er omkring 40 år gamle.

Kilde: Region Sjælland


0:000:00