Debat

Simon Aggesen: Trængselsafgiften skal ramme den store strøm af trafik ind og ud af byen

Der er brug en grundig analyse af mulighederne ved en trængselsafgift og et bredt samarbejde mellem kommuner og stat, hvis vi skal mindske trængslen, skriver Frederiksbergs borgmester, Simon Aggesen (K).

Regeringen ønskede ikke at iværksætte en grundigere analyse af mulighederne ved en trængselsafgift. Det var decideret uklogt, skriver Simon Aggesen (K).
Regeringen ønskede ikke at iværksætte en grundigere analyse af mulighederne ved en trængselsafgift. Det var decideret uklogt, skriver Simon Aggesen (K).Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Simon Aggesen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tidligere på året afviste regeringen forslaget om en trængselsafgift for Frederiksberg og København. Det var skuffende.

Regeringen ønskede heller ikke at iværksætte en grundigere analyse af mulighederne ved en trængselsafgift. Det var decideret uklogt.

Temadebat

Skal vi have en trængselsafgift i hovedstaden?
Borgmestre, forskere og støttepartier til regeringen kræver en trængselsafgift i hovedstaden, hvilket regeringen har afvist.

Debatten er blusset op, efter at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler – også kendt som Eldrup-kommissionen – foreslog, at bilister, der kører i Københavns og Frederiksbergs miljøzoner, skal betale en afgift.

Det er ikke første gang, at kørselsafgifter i udvalgte områder giver debat. S-R-SF-regeringen måtte i 2012 efter massiv modstand skrinlægge planerne om en betalingsring omkring København.

Men den gamle betalingsring og den nye trængselsafgift tåler ifølge Eldrup-kommissionen ikke sammenligning, fordi det nye forslag adskiller sig gennem "potentielle fordele" i forhold til samfundsøkonomi, trafikale effekter, trængselsgevinster og miljøgevinster.

Altinget giver i en temadebat ordet til forskere, interessenter og politikere, som vil debattere, hvorvidt de vil have en trængselsafgift i hovedstaden, og hvordan de vil sikre, at afgiften bekæmper trængsel uden at forværre mobiliteten.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Daria Rivin, rådgiver indenfor klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling
  • Erik Hjulmand, formand, Cyklistforbundet i København
  • Hans Toft (K), borgmester, Gentofte Kommune 
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Lars Weiss (S), overborgmester, Københavns Kommune
  • Otto Anker Nielsen, medlem af Eldrup-kommissionen og professor og leder ved Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet
  • Peter Lanng Nielsen, formand, DI Hovedstaden 
  • Rasmus Vestergaard Madsen (EL), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Raymond Johansen, borgmester, Oslo Kommune
  • Simon Aggesen (K), borgmester, Frederiksberg Kommune 
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent indenfor transport og mobilitet, Concito
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

For så længe, at vi intet gør, ja, så går det den forkerte vej. Ifølge prognoserne vil bilparken vokse yderligere frem mod 2030 fra de nuværende cirka 2,7 millioner på landsplan til cirka 3,4 millioner.

Det vil medføre, at vi spilder endnu flere penge i ekstra transporttid og manglende mobilitet, ikke mindst i hovedstadsregionen, og at trafikken fortsætter med at udlede alt for megen CO2.

Brug for fordomsfri diskussion
Vi må og skal have en fordomsfri diskussion om alle muligheder, også trængselsafgift i en eller anden form.

For mit vedkommende er der dog forbehold, at borgerne i de store byer fortsat skal have mulighed for at få hverdagen til at fungere – også hvis det kræver en bil.

Trængselsafgiften skal ramme den store strøm af trafik ind og ud af byen, ikke byens egne borgere. En af de modeller, som jeg ser store perspektiver og muligheder i, er arbejdet med økonomiske incitamenter, der gør det mere attraktivt for storbyens gæster at lade bilen stå uden for byen og i stedet benytte kollektive transportmidler eller el-delebiler det sidste stykke ind i byen.

Det forudsætter en velfungerende kollektiv trafik og et veludviklet fundament for el-delebiler. Sidstnævnte er vi i fuld gang med at tilvejebringe, og også udvikling af metronettet står øverst på visionspapirerne i både København og på Frederiksberg.

Men også her synes regeringen at have mistet det visionære udsyn, i og med regeringens seneste trafikudspil ikke indeholdt et eneste ord om mere metro i hovedstaden. Metroen kunne endda finansieres af trængelsafgifter.

Vi skal turde drømme
Den tunge trafik belaster byerne i særlig grad, og også her må vi tage nye økonomiske modeller og incitamenter i spil. Og vi skal turde drømme.

Kan vi forestille os en nær fremtid, hvor den tunge trafik ikke længere må køre ind i byerne? Men hvor den stopper uden for byerne og laster om til mindre, miljøvenlige køretøjer, der så står for den sidste del af transporten?

Jeg kan godt. Ikke mindst fordi det giver Danmarks dygtige iværksættere mulighed for at opstarte endnu en ny, bæredygtig branche.

Borgerne har øje for klimaaftrykket
"Det bliver alt for dyrt," er den standardbarriere, som sådanne idéer altid mødes med.

Men pris er ikke længere det eneste parameter, hverken for forbrugerne eller for organisationer og virksomheder. Klimatryk og bæredygtighed, miljømæssigt såvel som socialt, bliver stadigt højere prioriteret.

Trængslen vokser, og noget skal gøres. Men kommunerne kan ikke gøre det alene. Så min pointe er klar: Der er brug for en fælles, styrket indsats, en grundig analyse af mulighederne ved en trængselsafgift samt et bredt samarbejde mellem kommuner og stat, hvis vi skal mindske trængslen og alle de negative afledte effekter af den.

Kommunerne er klar. Er regeringen?

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00