Henning Hyllested
 svarer 
Trine Bramsen

Henning Hyllested (EL) spørger transportministeren, Trine Bramsen, om ministeren vil forklare baggrunden for, at vejsidekontrollen forventes kun at være koncentreret om pauser, og hvorfor politiet ikke også kan kontrollere overholdelse af reglerne om maksimal arbejdstid

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 160, Spørgsmål 2
Vil ministeren forklare baggrunden for, at vejsidekontrollen forventes kun at være koncen­

treret om pauser, og hvorfor politiet ikke også kan kontrollere overholdelse af reglerne om maksimal arbejdstid?

Svar fra torsdag den 28. april 2022
Vil ministeren forklare baggrunden for, at vejsidekontrollen forventes kun at være koncentreret om pauser, og hvorfor politiet ikke også kan kontrollere overholdelse af reglerne om maksimal arbejdstid?

Svar:

Jeg kan oplyse, at det fremgår udtrykkeligt af de nye EU-regler om kontrol af arbejdstid, at vejkontroller af overholdelse af direktiv 2002/15/EF skal begrænses til aspekter, der kan kontrolleres effektivt ved hjælp af takograf.

Det er Transportministeriets vurdering, at det er i overensstemmelse med EU-retten at begrænse vejkontrollen til alene at vedrøre bestemmelsen om pauser, da der kan foretages en kontrol med pauser alene ved brug af takograf. Dette kan derimod ikke lade sig gøre i forhold til maksimal ugentlig arbejdstid, hvor det er muligt at aftale undtagelser, som politiet ikke kan få kendskab til alene ved at aflæse data fra takografen. Politiet kan således ikke effektivt kontrollere reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid, hvor der er aftalt undtagelser, idet politiet i en vejsidekontrol ikke kan efterspørge andet dokumentation end takograf data.








0:000:00