Center for Fremmedsprog til minister: Gør det nemmere for unge at lære sprog

DEBAT: Fremmedsprogsområdet bløder, da mange barrierer i systemet gør det svært for unge at tilegne sig nye sprog. Derfor må Pernille Rosenkrantz-Theil blandt andet bløde op for studieretningerne, skriver Hanne Wacher Kjærgaard og Mette Skovgaard Andersen.

Af Hanne Wacher Kjærgaard og Mette Skovgaard Andersen
Hhv. centerleder for Nationalt Center for Fremmedsprog Vest og Øst

Kære Pernille Rosenkrantz-Theil (S)

Velkommen som undervisningsminister. Du kommer ikke til at kede dig. Der er mange interessenter og meninger om, hvad der er vigtig(s)t at kaste sig over. Det kor vil vi – Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF – gerne blande os i.

Din forgænger, Merete Riisager (LA), var med til at give os "Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet" og med den oprettelsen af NCFF. Det gjorde hun, fordi hun kunne se, at fremmedsprogskompetente danskere paradoksalt nok bliver en stadig større mangelvare, jo mere internationaliserede og globaliserede vi påstår at være.

Vi billiger dette initiativ, for fremmedsprogsområdet bløder, og sammenhængene i den såkaldte fødekæde er papirstynde. NCFF's primære formål er derfor at kaste et samlet blik på uddannelsessystemet og sørge for, at flere vil læse flere fremmedsprog, og at uddannelserne er relevante og af høj kvalitet.

Hjælp os med at fjerne snubletråde
NCFF har igangsat projekter på alle niveauer, indsamlet viden og afholdt konferencer. I år har vi et særligt fokus på brobygningsprojekter. Fremmedsprogslærere på alle niveauer skal tale mere med hinanden.

Vi skal sikre, at folkeskoleelever ikke bliver mødt med en helt ny verden, en helt ny fagdidaktik, et helt nyt ordforråd, en ny måde at se grammatik på, når de tager springet fra folkeskolen til det næste niveau. Og det samme gælder overgangen fra ungdomsuddannelse til professionshøjskole eller universitet.

Men snak og samarbejde er ikke nok. I arbejdet er vi stødt på en lang række snubletråde, der henholdsvis umuliggør og besværliggør de unges muligheder for at tilegne sig fremmedsprog på et niveau, de vil kunne bruge i deres videre karriere.

Fransk som parentes
På folkeskoleniveau har man nyligt truffet den glædelige beslutning at rykke engelskundervisningen frem til 1. klasse og tyskundervisningen ned til 5. klasse (også fransk i det omfang, det udbydes).

NCFF mener, at man skal undersøge muligheden for at fremrykke tysk og fransk til 3. klasse. Erfaringer fra forsøg med tidlig tysk og fransk fra 3. klasse viser, at fremmedsprogstilegnelse forløber nemmere og er sjovere, når eleverne stadig befinder sig en alder, hvor det er legitimt at lege og fejle.

Vi nævnte fransk i parentes. Det er desværre, fordi fransk efterhånden ér en parentes i det danske uddannelsessystem. Som du måske ved, har skolerne en forpligtelse til at udbyde tysk, mens de kan udbyde fransk. NCFF så gerne, at skolerne var forpligtede til at udbyde begge sprog – og så kunne tilbyde et tredje som tilbudsfag (valgfag i 7. klasse og frem).

Men her er der en snubletråd mere: På grund af de nye regler om et obligatorisk praktisk-musisk valgfag har mange mindre skoler ikke længere mulighed for at tilbyde et valgfag i fremmedsprog overhovedet.

Tænk sprog på tværs
Betingelserne på folkeskoleniveau sætter også begrænsninger for de unges valg på ungdomsuddannelserne. Ønsker de for eksempel at snuse til et nyt sprog i gymnasiet, binder de sig til at have det i tre år. Det er en stor beslutning.

Almen sprogforståelse burde gøre valget nemmere, men effektueres meget forskelligt på skolerne, måske på grund af lidt uklare rammer. Og endelig er det på grund af de begrænsede studieretninger næsten umuligt for den Stem-interesserede at få fremmedsprog på højt niveau. Det gælder også erhvervsuddannelserne.

Det gør NCFF's opgave med at sørge for, at flere unge får sprog som solid tillægskompetence, næsten umulig. Det ville derfor være glædeligt, hvis vi kunne gå i dialog om opblødning af studieretningsmulighederne og tænke sprog mere på tværs – give muligheder for, at eleverne kunne vælge både sprog og for eksempel naturvidenskabelige fag. De strukturelle problemer fortsætter på de videregående uddannelser, hvor betingelserne for at kombinere sprog med et andet fagområde nærmest ikke eksisterer.

Vi glæder os til den fortsatte dialog – wir freuen uns auf den weiteren Dialog – we look forward to speaking further with you –  nous nous réjouissons de notre dialogue à venir – noi siamo molto contenti de continuare il dialogo e la collaborazione.

Forrige artikel FGU Aarhus: Unge fejlvisiteres til FGU på grund af forvirring om finansiering FGU Aarhus: Unge fejlvisiteres til FGU på grund af forvirring om finansiering Næste artikel Ung radikal til ung konservativ: Uddan­nelsespolitik påvirker altså unges stress Ung radikal til ung konservativ: Uddan­nelsespolitik påvirker altså unges stress
Ny direktør for FGU Midt- og Østsjælland

Ny direktør for FGU Midt- og Østsjælland

NAVNE: Jesper Madsen bliver direktør for FGU Midt- og Østsjælland. Han vender hjem til Danmark efter en længere udlandsrejse og et job som skole- og dagtilbudschef i Grønland.