Matematiklærere: Giv os mulighed for at evaluere vores elever

DEBAT: Folkeskolelærere har siden 2015 ikke deltaget i bedømmelsen af deres elevers prøver på grund af en spareøvelse. Det er en udfordring, da evalueringen af eleverne kan være med til at forbedre undervisningen i fremtiden, skriver Jens Peter Christensen.

Af Jens Peter Christensen
Formand for Danmarks Matematiklærerforening

Først vil vi i Danmarks Matematiklærerforening ønske Pernille Rosenkrantz-Theil (S) tillykke med det nye job. Vi vil meget gerne - som vi plejer - stille os til rådighed for i et samarbejde med Undervisningsministeriet at udvikle undervisningen i faget matematik, så alle vores elever bliver så dygtige, de kan.

Det kræver en god og varieret matematikundervisning, som også er nødvendig for, at folkeskolens formål kan blive opfyldt. Hvis de forskellige mål for optag på ungdomsuddannelserne skal nås, skal matematikundervisningen også gøres så god og varieret som muligt.

Den nytiltrådte undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har nok at gå i gang med. Der er mange ting, der skal ændres for, at folkeskolen kan blive folkets skole.

Bedre mulighed for lærerevaluering
Rammerne for folkeskolens prøver blev i 2015 ændret på et væsentligt punkt. Som en del af en spareøvelse blev det besluttet, at lærerne ikke længere skulle medvirke i bedømmelsen af egne elevers skriftlige prøver. Det er vigtigt, at lærerne igen bliver involveret i at rette egne elevers prøver.

Som matematiklærer i 9. klasse har man brug for den evaluering af egen undervisning, man kan få ved at rette sine elevers besvarelser på de centralt stillede prøver. Den efterfølgende samtale med den statsligt beskikkede censor er en vigtig og væsentlig del af lærerens efter- og videreuddannelse.

De mundtlige prøver skal ikke længere blot være en udtræksprøve sammen med blandt andet  skriftlig fysik/kemi og idræt. Den skal gøres obligatorisk, så eleverne også bliver evalueret på den mundtlige dimension af matematikken. Matematik er i høj grad også et mundtligt fag, og en hel del forskning viser, at elevernes matematiklæring styrkes gennem mundtligt arbejde i undervisningen.

Det er derfor uholdbart, at alle elever ikke bliver evalueret i en så væsentlig del af matematikundervisningen.

Forsknings- og videnscenter skal i gang
Det nationale center for udvikling af matematikundervisning skal snart placeres. Oprettelsen af centeret fremgår af finansloven for 2019 og blev sendt i udbud til Professionshøjskoler og Universiteter i februar med ansøgningsfrist 1. maj.

Ventetiden har været lang og er selvfølgelig blevet forlænget af valget, men nu er det på tide, at den geografiske placering kommer på plads, så det vigtige forsknings- og videndelingsarbejde kan komme i gang.

Vi skal jo gerne på omgangshøjde med vores skandinaviske kolleger. Både i Norge og Sverige findes der lignende centre, og de har stor succes.

Nok at tage fat på
Som ny undervisningsminister er der nok at tage sig af. Det ved jeg godt. Men jeg håber alligevel, at der bliver tid og lejlighed til at gøre noget godt ved de forhold, der her er nævnt. Der er også meget andet at tage fat på – for eksempel nationale test, lærernes forberedelsestid til at planlægge varierede undervisningsformer, lærernes muligheder for fagligt samarbejde og lærernes muligheder for efter- og videreuddannelse.

Jeg ønsker Pernille Rosenkrantz-Theil held og lykke med det nye og vigtige arbejde. Danmarks Matematiklærerforening stiller sig gerne til rådighed med ideer og indsigt.

OPDATERET 8. OKTOBER:
I det originale indlæg indgik et afsnit om uklare læseplaner, men da undervisningsministeriet allerede er i gang med at gennemgå dem, er afsnittet fjernet på opfordring af afsender.

 

Forrige artikel KD: Mette Frederiksen kan ikke længere kalde sig børnenes statsminister KD: Mette Frederiksen kan ikke længere kalde sig børnenes statsminister Næste artikel Ung radikal til DSU-formand: Opgør med karakterer pakker ikke unge ind i vat Ung radikal til DSU-formand: Opgør med karakterer pakker ikke unge ind i vat